"הרגולציה נותנת לבלוקצ'יין לגיטימציה – ולא תעצור אותו"

"הרגולטורים מבינים שהטכנולוגיה כאן כדי להישאר", אמר רועי סבג, הבעלים של בלוקצ'יין כרייה - אחת החברות שבגללן יצא יו"ר רשות ניירות ערך נגד המסחר בביטקוין ● החברה צפויה להתמזג בחודש הבא עם בקבון הקנדית ● למרות הקשיים בבורסת תל אביב, היא עתידה להיכנס בקיץ לנאסדא"ק

מימין: אמיליאנו גרוצקי, מנכ״ל ומייסד משותף של בקבון, ורועי סבג, מייסד ומנכ״ל בלוקצ'יין כרייה (לשעבר משאבי טבע). צילום: לנס הפקות

"בחודשים האחרונים חל ברחבי העולם שינוי רגולטורי בכל הנוגע לביטקוין ולבלוקצ'יין. הרגולטורים בעולם מבינים שהטכנולוגיה הזאת והמטבעות הווירטואליים כאן כדי להישאר ורבים מהם – כולל בישראל – ייסדו קבוצות שמנסחות כללי רגולציה בתחום. הרגולציה נותנת לבלוקצ'יין לגיטימציה ולא תעצור את הטכנולוגיה הזאת, משום שאנשים מעדיפים שלא להשתמש בצד שלישי כמו בנק או שירותים של חברות כדי להעביר מידע וכסף", כך אמר רועי סבג, המנכ"ל ובעל השליטה בבלוקצ'יין כרייה (לשעבר משאבי טבע).

סבג אמר את הדברים במסיבת עיתונאים שהתקיימה הבוקר (ג') בתל אביב, בה הציגו ראשי בלוקצ'יין כרייה ובקבון, שעומדות להתמזג בחודש הבא תחת החברה הישראלית, את החברות ואת הטכנולוגיה שלהן. בקבון מפעילה ארבע חוות שרתים תחת השם Bit Farms. סבג הגיב על צעדיו של יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, שהוציא את החברה ממדד תל אביב-100 ופרסם הנחיות מגבילות בנוגע למסחר בחברות ביטקוין – רגע לפני שעזב את תפקידו. אחד הנימוקים העיקריים של האוזר היה הרצון להגן על המשקיעים, עקב התנודתיות החדה והמהירה של הביטקוין. המטבע הווירטואלי החל את 2017 בשער של כ-1,000 דולר ליחידה והגיע לקראת סיומה לכ-20 אלף. במהלך החודש האחרון צנח הביטקוין והיום הוא עומד על קרוב ל-11 אלף דולר (נכון לכתיבת שורות אלה).

סבג אמר כי "אני מבין את התשוקה של הרגולטור להגן על הכסף של המשקיעים וחושב שהייתה אי הבנה, משום שהפעילות שלנו היא אמיתית ולא וירטואלית, ואנחנו מניבים ערך לבעלי המניות. הרגולטור נבהל, כי חברות נכנסו לפתע לתחום הביטקוין, ושלח מסר". כמו כן, הוא הדגיש שהחברה פועלת עם חמישה מטבעות וירטואליים, ולא רק עם הביטקוין, ויכולה להבטיח יציבות פיננסית מסוימת, "משום שכשהביטקוין יורד – אנחנו משקיעים יותר במטבעות אחרים, שעולים". עם זאת, הוא הדגיש שאין בכך ביטחון, מאחר שהשער של כל המטבעות יכול לרדת בעת ובעונה אחת.

לדברי סבג, הרגולטורים הישראליים יכולים לאמץ צעדים שנקטו עמיתיהם בשתי מדינות אחרות – דרום קוריאה וארצות הברית. הדרום קוריאנים הודיעו בשבוע שעבר כי הם אוסרים מסחר אנונימי במטבעות וירטואליים, וה-SEC האמריקנית הוציאה אזהרה לחברות, עם כללי שימוש ומסחר בטוחים במטבעות אלה – אך כמעט שלא הטילה רגולציה על כך. במקום זאת, הוא ציין שה-SEC מתעסקת במה שרגולטור פיננסי צריך להתעסק – מניעת הונאות והגשת תביעות במידה שמתגלות כאלה.

עוד הוא ציין כי בלוקצ'יין כרייה נסחרת בבורסה בטורונטו (ובתל אביב – במגבלות, כאמור) ועתידה להיסחר החל מהקיץ הקרוב גם בנאסדא"ק, לאחר ש-"יוסרו חסמים טכניים".

"הבלוקצ'יין הוא עולם ומלואו, אבל החמצן שלו הוא התשתית"

בקבון, שכאמור – צפוי להתמזג לבלוקצ'יין כרייה בחודש הבא, היא חברה קנדית שעוסקת בתשתיות של הטכנולוגיה הזו ובאנרגיה ירוקה. החברה, שפועלת מקוויבק, נוסדה על ידי ניקולאס בונטה ואמיליאנו גרוצקי – שני יהודים ארגנטינאים, פייר-לוק קווימפר ומתיו ושון, ומעסיקה כ-70 עובדים. "אנחנו מספקים את התשתית כדי שהבלוקצ'יין ישגשג ויצליח", אמר סבג. "הבלוקצ'יין הוא עולם ומלואו של יישומים ושימושים, זה אקו-סיסטם שלם, אבל החמצן שלו הוא התשתית. המשימה שלנו היא לכרות בלוקצ'יין תוך שימוש באנרגיה נקייה – חשמל הידרו-אלקטרי".

החברה התחילה מחוות שרתים אחת ומחזיקה כיום ארבע חוות שרתים גדולות – כולן בקוויבק. לדבריו, בקבון מציעה כיום חשמל של 27.5 מגה-ואט לשעה, "ובכל יום פי 50 מהחשמל שצורך אצטדיון הכדורסל של מכבי תל אביב ביד אליהו", וצפויה לעלות ל-187 מגה-ואט לשעה עד סוף השנה. מאז הקמתה, קמו לה כמה מתחרות, וסבג צופה שבשנים הקרובות יקומו עוד הרבה חברות כאלה.

"אנחנו בונים מסגרות בקנה מידה תעשייתי שפותרות את הפאזל המתמטי שמביא אתו הבלוקצ'יין, ועל ידי כך כורים את המטבעות, באמצעות טוקנים, ומוכרים אותם תמורת מזומן. מזה אנחנו עושים את הרווח שלנו", ציין. לדבריו, רק ב-50 ימים בנובמבר ובדצמבר האחרונים מכרה בקבון בכ-10 מיליון דולר. הכנסות החברה עלו בדצמבר ל-7.6 מיליון דולר ובינואר (עד כה) הן עומדות על 7.3 מיליון. את השבבים הנדרשים לשם הכרייה, אמר, קונה החברה מ-Bit Main הסינית, שמסוגלת לייצר שבב אחד בשבוע – במקום שישה חודשים אצל החברות המתחרות. עוד סיבה לרווחיות של החברה, לדבריו, היא העלות התפעולית הנמוכה שלה, שעומדת על כ-500-600 אלף דולר בחודש.

סבג העריך ש-"הביטקוין לא יקרוס, כי מדובר בסחורה – ובסחורה מבוקשת. כשאנשים באים למדוד הצלחה של דבר מה, הם מסתכלים על המחיר שלו, אבל לא ככה מנתחים שוק, אלא על פי הביקוש מול ההיצע. הביקוש לביטקוין גבוה ולגבי ההיצע, יכולים להיות 21 מיליון ביטקוינים וכבר כיום יש 17 מיליון".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים