"מקצוע מנהלי הדטה-בייס לא ייעלם – הם יהפכו למהנדסי נתונים"

"יש ספקיות IT המציעות לנהל את בסיס הנתונים, אבל אין להן יכולות עצמוניות - זה ההבדל בין מכונית משפחתית - למכונית פאר", כך אמרה מריה קולגן, מנהלת מוצר בכירה באורקל העולמית

מריה קולגן, מנהלת מוצר בכירה באורקל העולמית. צילום: עזרא לוי

"רבים שואלים אותי, חלקם בדאגה: מה יקרה למקצוע ה-DBA, מנהלי בסיסי הנתונים, כעת, עם הופעת בסיס הנתונים האוטונומי? ואני אומרת: התפקיד לא ייעלם, הוא ישתנה, והם יהפכו למהנדסי נתונים", כך אמרה מריה קולגן, מנהלת מוצר בכירה באורקל (Oracle) העולמית.

קולגן הייתה דוברת המפתח בכנס ilOUG, ארגון משתמשי אורקל בישראל, שנערך בימים ב' ו-ג' השבוע במשרדי החברה בפתח תקווה. במסגרתו הוצג בסיס הנתונים האוטונומי בענן, הראשון בעולם – שבראשונה נחשף בכנס העולמי של החברה באוקטובר בסן פרנסיסקו.

קולגן, שהייתה שותפה לפיתוח הטכנולוגיה, במסגרת גרסה 18c של Oracle DB, אמרה כי "ליכולות האוטונומיות של הטכנולוגיה, יש השלכות משמעותיות על בסיסי הנתונים בארגונים, על כלכלת ה-IT, ועל תפקידו הקלאסי של מנהל בסיס הנתונים הארגוני".

לדבריה, "משימות ה-DBA ישתנו. הוא לא יעשה פעולות ידניות כבעבר, כי הן ייעשו אוטומטית. הוא יהיה אחראי לכיוונון של האפליקציות, לניהול מחזור החיים שלהן, הוא ייתן ערך לבסיס הנתונים ולנתונים, ובעזרתו יתאפשרו יכולות ניתוח וחיקור מעמיקות".

לדלג בענן מאזור לאזור – בלא השבתה"

"באמצעות אוטומציה מלאה, המבוססת על לימוד מכונה", אמרה, "בסיס הנתונים האוטונומי שלנו מפחית משמעותית את הצורך בהתערבות פיזית לניהול שלו, בכך שהוא מאפשר לבסיס הנתונים לשדרג, לתקן ולכוונן את עצמו באופן אוטומטי – תוך כדי פעולתו. כשאין עוד מקום לטעות אנוש, או דרישות לבדיקת ביצועים על ידי בני אדם, הצלחנו למזער את זמן ההשבתה, המתוכנן והבלתי-מתוכנן, ל-99.995% – עד פחות מ-30 דקות בשנה. זאת בשל היכולת שלנו לדלג בענן מאזור לאזור גיאוגרפי אחר, בלא השבתה".

בסיס הנתונים האוטונומי, אמרה קולגן, "עונה לאתגר של מערכי ה-IT, הנדרשים לספק יותר שירותים בפחות תקציבים. הוא עושה באופן אוטומטי כמה פעולות: הקצאה, גיבוי, שדרוג, ניתוח בעיות ביצועים ותיקון שגיאות. לצד המיכון ויכולת הגידול שלו, הוא מטפל באחסון ובגיבוי. כל זה מניב ערך, כי זה מביא להפחתת העלויות התפעוליות".

בהתייחסה למתחרות אורקל בענן, אמרה קולגן כי "בסיס הנתונים שלנו מטליא את עצמו ואז הוא גמיש ויודע לנצל טוב יותר משאבי המחשוב. AWS מציעה בסיס נתונים בענן, אבל אין לה כלל בסיס נתונים ברישוי מסורתי. הענן שלהם אינו אלסטי: הוא לא יכול להגדיל אוטומטית עומסי העבודה ואינו יכול לבצע עוד פעולות, כגון הקצאת משאבים לפי הצורך. אם אתה הולך למיקרוסופט (Microsoft) יש להם בסיס נתונים – אבל בענן להם, Azure, זו סביבה שונה".

בהיבט האבטחה, הוסיפה, "אנו מגנים לא רק מפני נוזקות, אלא גם מאיומים פנימיים. כל הנתונים מוצפנים, ורק ללקוח יש מפתחות להצפנה. בנוסף להצפנה, אנו עושים נתונים מיסוך וערבול, ולאנשי אורקל אין כל גישה לנתונים ולבסיס הנתונים".

"יש ספקיות IT המציעות לנהל את בסיס הנתונים אבל אין להן יכולות עצמוניות כמו שלנו", סיכמה קולגן, "זה ההבדל בין מכונית משפחתית – למכונית פאר".

עמי אהרונוביץ', נשיא ilOUG ישראל ומנכ"ל בריליקס. צילום: יח"צ

עמי אהרונוביץ', נשיא ilOUG ישראל ומנכ"ל בריליקס. צילום: יח"צ

עמי אהרונוביץ', נשיא ilOUG ישראל, מונה באחרונה ל-Oracle ACE Director, הדרגה הגבוהה ביותר של מומחה עולמי של החברה.

"זה הכנס הרביעי שאנו עורכים", אמר אהרונוביץ', מנכ"ל בריליקס (Brillix), "והשתתפו בו כ-300 איש, מפתחים, DBA, אנשי תשתיות ואבטחת מידע. הוא כלל 58 הרצאות טכנולוגיות בנושאי בסיסי נתונים, ענן, פיתוח, DevOps, מובייל, ML ועוד".

הוא ציין כי "השנה הוספנו תכנים למפתחים, כחלק מהמגמה להיפתח לקהילות חדשות וצעירות יותר. הכנס מביא את התכנים העולמיים של החברה ואת הידע – לקהל הישראלי. היכולות של הארגון שלנו נובעות משיתוף פעולה הדוק בינינו לאורקל ישראל ואורקל העולמית: החברה מקשיבה לנו".

ג'ניפר ניקולסון, מנהלת קהילת המפתחים ומועדון ה-ACE הגלובלי של אורקל. צילום: עזרא לוי

ג'ניפר ניקולסון, מנהלת קהילת המפתחים ומועדון ה-ACE הגלובלי של אורקל. צילום: עזרא לוי

ג'ניפר ניקולסון, מנהלת קהילת המפתחים ומועדון ה-ACE הגלובלי של אורקל, השיקה בארץ את תוכנית Oracle Developer Champions החדשה.

לדבריה, "המטרה לייצר קהילת מפתחים שתיהנה מהערך המוסף הטכנולוגי של החברה, גם אלה שאינם משתמשי אורקל קלאסיים. עליית המפתחים היא חלק משינוי עצום שקורה בעולם הטכנולוגיה. תוכנית המפתחים שלנו היא אחת הדרכים שהחברה פיתחה על מנת לתמוך במפתחים שעובדים על אפליקציות מודרניות, פתוחות, ו-cloud native".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים