משרה נחשקת ממתינה לכם באוצר: מנהל שע"מ ברשות המיסים
הוועדה לאיתור מנהל לזרוע המחשוב והטכנולוגיה של הרשות ממתינה לפניות ממועמדים מתאימים ● מנהל הרשות, משה אשר, מסביר לאנשים ומחשבים כיצד הטכנולוגיה והחדשנות סייעו להגדיל את ההכנסות ממיסים, ומדוע כדאי לכם לשקול להגיש מועמדות לאחת המשרות היותר בכירות בשירות המדינה
לא מכבר פרסם משרד האוצר כי הכנסות המדינה ממיסים הגיעו השנה ל-311 מיליארד שקלים וכי הן עברו את היעד שהציבה לעצמה הממשלה – 293 מיליארד. משה אשר, מנהל רשות המיסים, אומר כי אחת הסיבות הישירות לגידול בהכנסות היא המהפכה הטכנולוגית שעוברת הרשות בשנה האחרונה, שאותה מבצעת זרוע המחשוב שלה, שע"מ, על 540 עובדיה.
בעוד חודשיים יסיים אשר את תפקידו ואחת המשימות האחרונות שנטל על עצמו היא איתור מנהל קבוע לרשות, במקום שעיה בנימין הוותיק, שפרש במרץ האחרון. אשר יעמוד בראש ועדת האיתור, שהוקמה על ידי הממשלה, וחברים בה נציגים של גופי ממשלה ותקשוב שונים, בין היתר יאיר פראנק, ראש רשות התקשוב הממשלתי.
בראיון לאנשים ומחשבים מסביר אשר מדוע כדאי למועמדים לפנות לוועדת האיתור וכיצד הטכנולוגיה מאפשרת לשע"מ למלא את שתי המשימות המרכזיות שלה: שיפור השירות לציבור הלקוחות שלה, שמונה את כלל אזרחי ישראל, ושימוש מושכל במערכות אנליטיקה וב-BI למיצוי הידע מהמידע הרב שהרשות חשופה אליו.
במה באה לידי ביטוי, ובמיוחד תבוא לידי ביטוי בשנה הקרובה, הפעילות של שע"מ?
"שע"מ היא הזרוע הטכנולוגית של רשות המיסים והיא שותפה מלאה למהפכת המחשוב שהרשות עוברת בשנים האחרונות. במהלך השנה הקרובה נשלים את תהליכי המחשוב של כל הממשקים מבוססי הרשת, שדרכם האזרחים ידווחו לנו על פי חוק. המנהל החדש שייבחר יפגוש רשות מיסים הרבה יותר ממוחשבת ודיגיטלית, בכל מה שקשור למערכות דיווחים כגון מע"מ, מיסוי מקרקעין וניכויי שכר של מעסיקים.
בנוסף, בעוד כמה ימים תעלה לאוויר מערכת שער עולמי של המכס, שהיא מהפכת מחשוב בפני עצמה. היא אמנם עצמאית, לא שייכת לשע"מ, אבל אנחנו מתממשקים אליה.
המהפכה האמיתית תהיה במהלך השנה הקרובה: כל הדו"חות השנתיים של חברות, ארגונים ויחידים יהיו דיגיטליים, ללא פיסת נייר. מי שמכיר את הנושא מבין שמדובר במגה מהפכה".
האם כל הגורמים שצריכים לדווח לכם ערוכים לכך?
"מדובר בפרויקט שארך שלוש שנים, בהשקעה כוללת של מיליוני שקלים. עבדנו באופן צמוד עם כל הגורמים שהם הלקוחות של המערכת, הם ישבו אתנו בוועדות היגוי משותפות. כבר כיום, חלק מהדיווחים הם אלקטרוניים, ואנחנו מענקים תקופת הסתגלות לכולם, אבל אני מאמין שבסופו של דבר כולנו נתיישר ומערכת הדיווח תהיה נטולת נייר לחלוטין".
כיצד מערכי הבדיקה והבקרה שלכם על הדו"חות התאימו את עצמם לעידן הדיגיטלי?
"לכל המערכות שפותחו פה, על ידי עובדי שע"מ יחד עם נציגי היחידות השונות ברשות, יש מערכות מקבילות ומשלימות, שמשרתות את מערך הבקרה והפיקוח. אלה מערכות אנליטיות, שמוגדרות אצלנו כמערכות לניהול סיכונים. הלקוחות שלהן הם המפקחים שלנו, שישבו עם אנשי הפיתוח, כל אחד בתחום מומחיותו, והגדירו מה הצרכים שלהם. במהלך השנה הבאה נגיע למצב שבו כל מפקח יוכל לראות את כלל התיקים שבהם יהיו הדיווחים הדיגיטליים, ופתרונות האנליטיקה שאנשינו פיתחו ידעו להציף לו אילו תיקים הוא צריך לדגום. מתוך זה הוא יוכל לסנן ולבקש תיקים שלמים".
כלומר, כיום אתם מסוגלים לאתר בצורה טובה יותר את אלה שאינם מדווחים, מעלימים ועבריינים למיניהם.
"חד משמעית כן, ולא יכולים היינו לעשות את זה ללא המערכות הממוחשבות שלנו. אני רוצה להדגיש שחלק מתהליכי הבקרה כבר ממוחשבים ויש כבר לא מעט דיווחים שמשודרים אלקטרונית, גם אם לא בצורה מלאה. הבקרה היא מגוונת ומשוכללת. במכס, כמובן, חלק מהבדיקות ידניות ומדגמיות, אבל ביתר המערכות – מע"מ, דיווחי שכר, מקרקעין ואחרות – האנליטיקה תהיה דיגיטלית וממוחשבת לחלוטין, ברמה הכי חכמה שרק אפשר לתאר".
מה אחוז ההצלחה של איתור תיקים בעייתיים במודל הדיגיטלי?
"זה משתנה מתחום לתחום. כך, למשל, מעסיקי עובדים זרים צריכים לשלם מס על כל עובד, ברמה משתנה. בעזרת המערכות שלנו וביוזמה של המפקחים בתחום זה הצלבנו את תעודות הזהות של אלה שאינם תושבי ישראל אל מול הדיווחים של המעסיקים שיש להם עובדים זרים בענפים שונים, מיפינו את אלה שלא דיווחו ואיתרנו את אלה שלא שילמו. כך הוספנו לגבייה עוד מיליארד שקלים.
דוגמה נוספת היא האנשים שמוציאים חשבוניות פיקטיביות. בתקופה האחרונה, בזכות המחשוב ומערכות ה-BI, סגרנו 2,400 חברות שהוציאו באופן קבוע חשבוניות פיקטיביות. צא וחשב כמה כסף הסתובב בחשבוניות אלה, שלא לדבר על כך שזו עבירה על החוק. בצנרת יש לנו עוד 400 חברות שעלינו עליהן ואנחנו מטפלים בהן.
יש עוד לא מעט דוגמאות, כמו אזרחים שלא משלמים מס אבל אנחנו מגלים שיש להם חשבונות בנק. בעזרת מערכות ה-BI אנחנו מגיעים אליהם, סוגרים להם את החשבון בבנק ומשם, מהר מאוד הם מגיעים לשלם את מה שצריך".
מה הפרופיל של מנהל שע"מ שאתם מבקשים לגייס, ומדוע שמועמדים מתאימים יגישו אליו את מועמדותם?
"מדובר באחת המשרות הכי בכירות והכי חשובות שיש בשירות הממשלתי. זו משרה בדירוג גבוה, מקבילה למשנה למנכ"ל, ועם השכר והתנאים שמקובלים בדרגות אלה.
אנחנו מחפשים קודם כל איש ניהול בעל ניסיון בניהול של מאות עובדים ועשרות פרויקטים במקביל, ובעל יכולת לעבוד בסביבה דינמית, משתנה ומאתגרת. בנוסף, הוא צריך להיות בעל אוריינטציה לחדשנות, וכמובן הבנה ורקע טכנולוגיים. אבל לא רק – אני מעריך שיש בשוק לא מעט מנהלים במגזרים הפרטי והציבורי, כולל הממשלתי, שיכולים להיות מתאימים לאתגר הזה ואנחנו קוראים להם להגיש מועמדות לוועדת האיתור".
המועד האחרון להגשת מועמדות לתפקיד מנהל שע"מ הוא 18 בינואר.
תגובות
(0)