חשיפה: כך הטיפול ב-Big Data מקצר את חיי המחבלים

צה''ל חשף את היחידה הסגולה, 3060, יחידת הפיתוח של אגף המודיעין: מעצימה את המידע המונפק לקציני המודיעין בהתבסס על מערכות מדע נתונים, Data Science

יחידת 3060, הסגולה, בפעולה. צילום: דובר צה"ל

צה"ל חשף אמש (ד') את היחידה הסגולה, 3060 – יחידת הפיתוח של אגף המודיעין. היחידה אחראית לפיתוח מערכות IT מודיעיניות ואפליקציות, שמטרתן להעצים את האפקטיביות המבצעית של הלחימה בצה"ל, בהתבסס על טיפול בנתונים רחבי היקף (Big Data) ומערכות מדע נתונים (Data Science).

היחידה הוקמה בספטמבר 2014, מאיחוד שלוש יחידות: היחידה הטכנולוגית של מערך 9900, יחידת איסוף החוזי (Imagery intelligence IMINT) ויחל"מ, בית התוכנה של המודיעין.

3060 עוסקת במחקר ופיתוח טכנולוגיים בתחום מיצוי מידע, Big Data, עיבוד תמונה, חיבור בין מידע מודיעיני ותמונה, בינה מלאכותית ולמידת מכונה. היא מונה 400 חיילים וקצינים, מחציתם בקבע, רבע מהם נשים. החיילים והקצינים הם עתודאים במקצועות הנדסת חשמל, תוכנה ומחשב, תוכניתנים צבאיים, ובוגרי תלפיות ופסגות. עוד משרתים ביחידה חיילים על הספקטרום האוטיסטי, במסגרת פרויקט "רואים רחוק", בשל יכולתם לשמש כבודקי תוכנה, QA, ברמה גבוהה יותר ממי שאינו מצוי בספקטרום.

אדום+כחול=סגול

שם היחידה, הסגולה, הסביר קצין בכיר במודיעין, נובע מהשילוב בין הצבע האדום, המסמל את האויב במפות ובתרשימים המבצעיים, והצבע הכחול, המסמל את כוחות צה"ל. "אנו מפתחים טכנולוגיות ומערכות מודיעין ואפליקציות לטובת המקום בו צה"ל פוגש באויב", הסביר הבכיר. "מטרתנו לתת לקמ"נים (ר"ת קציני מודיעין) בשטח יכולות קבלת החלטות טובה ומהירה יותר, על בסיס נתוני מודיעין איכותיים יותר".

כך, ציין, יקוצר הזמן של Sensor2Shooter, והמידע על היעד לתקיפה יהיה איכותי יותר. לדברי הקצין, "אנו משרתים שני תהליכים. האחד המבצעי והשני חזותי – אנו מתיכים נתוני חוזי שונים, פענוח, עיבוד, תצלומי שטח ואוויר, ו-וידיאו – לטובת כל מה שמשרת את הלוחמים בשטח". לדבריו, "אנו פועלים עם כלל הזרועות, יבשה, ים ואוויר כדי לייצר מרחב של יכולות לצרכנים רבים – מחטיבת המחקר (באמ"ן) ועד חטיבת גולני. אנו מספקים לכל אחד מהם תוצרים שונים". הוא אמר כי "המערכות שלנו משרתות את כלל תהליכי המודיעין, גיבוש תמונת אויב, ניתוח שטח מבצעי ובניית תמונת מטרות".

אג'ייל מלא ואספקה תוך כדי תנועה

מאפייני העבודה ביחידה, הסביר הבכיר, הם "מערכות משתנות, פיתוח אג'ילי מלא, ואספקת תוצרים בתוך שבועות ספורים – ותוך כדי תנועה". לכל מערכת, אמר, "יש שלושה מאפיינים: היא מתמחה בתחום מודיעיני מסויים – פענוח תצלומים, מחקר נתונים גיאוגרפיים, ניתוח שיקולים לתקיפה, ניתוח איומים לתמרון, התעדכנות והתראה, מעקב בזמן אמת; היא מחוברת לתהליך מודיעיני רציף – תקיפת מטרות, תמרון, ביטחון שוטף בגבולות ועוד; והיא מבוססת על אלגוריתמיקה מתקדמת, המניבה יתרון וערך מוסף – למידת מכונה, היתוך מידע, עיבוד תמונה, ניראות של נתונים ועוד".

"היהלום שבכתר"

בלב היחידה הסגולה הוקמה מעבדת מדע נתונים, ובה עשרות אנשים, הפועלים במשולב: אנשי צבא, אקדמיה ותעשייה. "ישראל עברה מהפכת סייבר", אמר, "כעת אנו בעידן הפוסט-סייבר. מדע הנתונים היא המהפכה הבאה. הסייבר הביא לנו יכולות חישוב עם כמות עצומה של מידע. לקחנו על עצמנו, בצורה מרחיבה, את הרעיון להפוך את ישראל למעצמת מדע נתונים. אנו מפתחים עם האקדמיה את כל האקו-סיסטם לזה. עשינו מסע בשנתיים האחרונות ואנו יודעים כיצד לעשות זאת".

המעבדה פועלת באופן רב-זרועי, יחד עם חברות היי-טק ומוסדות אקדמיה. היא היחידה מסוגה במגזר הביטחוני, ומהווה פלטפורמה מרכזית לאלגוריתמיקה ולמחקר יישומי לעולמות המודיעין ולעולמות הקרובים, החולקים את האתגר של התמודדות עם גודש המידע, המורכבות והמגוון שלו.

ד"ר קירה רדינסקי, מייסדת-שותפה וסמנכ"לית טכנולוגיות ב-SalesPredict, פועלת במעבדת מדע הנתונים של חיל המודיעין. ביולי 2016 רכשה eBay את SalesPredict הישראלית, המאתרת תבניות ודפוסי סיבתיות לפיהן ניתן לחזות אירועים, לחזות התנהגות צרכנית, העדפות קנייה ולשפר שיעורי המרה לקנייה. היקף הרכישה נאמד ב-40 מיליון דולר. מאז הרכישה משמשת ד"ר רדינסקי כדירקטורית מדע נתונים ומדענית ראשית ב-eBay ישראל וכפרופסורית מדענית-מבקרת בטכניון – שם החלה ללמוד בהיותה בת 15. רדינסקי, כיום בת 31, שירתה בחיל המודיעין כמתכנתת והייתה שותפה בצוות שקיבל את פרס ביטחון ישראל.

ד"ר קירה רדינסקי, מייסדת-שותפה וסמנכ"לית טכנולוגיות ב-SalesPredict. צילום: פלי הנמר

ד"ר קירה רדינסקי, מייסדת-שותפה וסמנכ"לית טכנולוגיות ב-SalesPredict. צילום: פלי הנמר

ד"ר רדינסקי אמרה בשיחה עם עיתונאים כי "מדובר בגאווה משותפת. כיום חסרים 200 אלף מדעני נתונים בארצות הברית, ולהערכתי המספר האמיתי גבוה יותר – כי יש בעייה לגייסם. המעבדה היא מהפכה מבחינת הדרך בה אנו עושים מודיעין. אין מדינה מובילה בעולם בתחום מדע הנתונים. בעולם הטכנולוגי, רק ארבע חברות פעילות באופן מסיבי בתחום: גוגל (Google), פייסבוק (Facebook), אמזון (Amazon) ו-eBay. יש פה קרקע להצמיח יכולות ייחודיות, זה עשוי להזניק את המדינה ולמצבה כפעילה עולמית בתחום".

היא הדגימה את היכולות המודיעיניות שניתן לבנות, בעזרת דוגמה מעולם שיטור הניתן לניבוי (חיזוי) -Predictive Policing. זו שיטת שיטור מבוססת IT, המנבאת את המקום והזמן ששם יתרחשו פשעים, על פי הדפוסים שמצאה בניתוח רשת הפשיעה באזורים מסוימים. "בתא שטח מסויים", אמרה, "אין בעיה לדעת היכן בוצעו פשעים רבים והיכן מעטים. האתגר הוא לדעת להיכן להזרים שוטרים למקומות הביניים. חיבור והתכה של עשרות אלפי תובנות המופקות מנתונים שונים, ה'נטחנים' במכונות לומדות ולימוד מעמיק – מגדיל פי 4 את היכולת לנבא היכן ומתי יבוצעו פשעים, ומביא לצימצמו ב-12%".

צילום: דובר צה"ל

דרך המלך

במפגש הוצגה אפליקציית "דרך המלך": מערכת לניתוח השטח המבצעי, באמצעותה קציני המודיעין מתכננים את תווי התנועה של הדרך לגוף הלוחם. היא מסייעת לאתר את דרך ההתקדמות הטובה ביותר בתמרון קרקעי בשטח אויב. התוכנה מחשבת ומציגה מרחקים בנתיבים האפשריים, זמני הגעה אל יעד אויב, טווחי צעידת או נסיעת הכוחות, זוויות השיפוע, מכשולים אפשריים בדרך, נתוני מזג האוויר ועוד נתונים המשפיעים על התנועה. זאת, תוך מתן המלצה למסלול המועדף. כך, אם אזור מסויים עבר "השטחה" בשל הפצצה, המערכת תתעדכן בזמן אמת ותדע להתמודד עם הנתונים הללו, אף אם הם קרו בסמיכות זמנים לתנועה העתידית של הכוחות.

היחידה, סיכם הקצין הבכיר במודיעין, "פועלת במתכונת המשלבת מיקוד משימה, זריזות וחדשנות של סטארט-אפ. השירותים מסופקים בפיתוח אג'ילי עם תפיסת DevOps מלאה. אנו נתרמים מהגופים בתעשייה ובאקדמיה, ובמקביל גם תורמים, למשל – לקהילת הקוד הפתוח. המערכות שלנו אינן מחליפות את הקמ"נים בשטח – אבל המקצוע שלהם משתנה. ועדיין, קבלת ההחלטות היא שלהם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים