רשות ההגבלים העסקיים ממליצה לאמץ את התחבורה השיתופית

בטיוטת דו"ח שהרשות פרסמה הבוקר (ב') היא כותבת כי העיכוב בהכנסת התחבורה השיתופית פוגע בנוסעים ובתחרות, וממליצה להסדיר את הנושא

הרשות להגבלים עסקיים ממליצה: "לתת את המפתחות" גם לתחבורה השיתופית. צילום אילוסטרציה: Oneinchpunch, BigStock

בניגוד לעמדת משרד התחבורה, ולמרות החלטת בית המשפט נגד אובר (Uber), רשות ההגבלים העסקיים ממליצה לאמץ את התחבורה השיתופית ולהסיר את החסמים המונעים את כניסתה לישראל.

בטיוטת דו"ח שפרסמה הרשות הבוקר (ב') להערות הציבור, ושהועברה למשרדי ראש הממשלה, התחבורה והאוצר, נכתב כי הרגולציה, שמונעת את התחבורה השיתופית (או המשתפת, כפי שהיא נקראת בדו"ח), פוגעת בתחרות ובנוסעים. על פי טיוטת הדו"ח, בעקבות האיסור על תחבורה שיתופית, "עלות התחבורה גבוהה יותר ובנוסף, הזמינות, איכות ומגוון השירותים המוצעים מצטמצמים. לרבים מהנוסעים אין ברירה אלא לכלות זמן רב בנסיעה בדרכים עמוסות ופקוקות, תוך הוצאה כספית בלתי מבוטלת. אחרים, ששירותי התחבורה הציבורית באזורם מתאפיינים בתדירות נמוכה ובקישור למספר יעדים מצומצם, ושאין ידם משגת רכב פרטי, עלולים למצוא עצמם מוותרים על עבודה במקומות מרוחקים, יציאה לקניות או למקומות בילוי שאינם סמוכים למקום מגוריהם".

"מעבר למטרד האישי, היעדר שירותי תחבורה מתקדמים פוגע גם במשק: החל מפגיעה קשה בתוצר בשל אובדן שעות עבודה וכלה בהגברת זיהום האוויר", הוסיפה הרשות.

לכן, ממליצים ברשות "להסיר חסמים שמונעים הנאה מהיצע רחב יותר של שירותי תחבורה, ובפרט לבטל את החסמים המונעים פיתוח שירותים מתקדמים של תחבורה משתפת. כל אלה אינם תחליף להשקעה בתשתיות ובמערכות תחבורה ציבורית, אלא אמצעי משלים לתשתיות תחבורה ציבורית. לאמצעים משלימים אלה השלכות מידיות".

המלצה נוספת: לפצות את בעלי המוניות

לצד ההמלצה לפתוח את השוק לתחבורה שיתופית, קוראת הממונה על ההגבלים העסקיים להפחית את חסמי הכניסה לנהיגה במונית ומזכירה שעלות של מספר למונית עומדת כיום על כמעט רבע מיליון שקלים. הרשות רואה מקום לכלול את סוגית פיצוי בעלי המספרים במכלול השיקולים הרלוונטיים במסגרת פתיחת הענף לתחרות, אולם מציינת ש-"אסור ששיקול זה ימנע או יעכב את הבשורה הגלומה בתחבורה השיתופית".

עוד ממליצה הממונה להבהיר את מדיניות משרד התחבורה לגבי התחבורה השיתופית ולהקים צוות בין משרדי לטובת קידום אמצעי תחבורה אלה.

החלטת הרשות מגיעה שבוע לאחר שבית המשפט המחוזי בתל אביב נתן צו מניעה שאוסר על אובר להמשיך בהפעלת שירותי אובר-דיי ואובר-נייט, בגלל העדר כיסוי ביטוחי להפעלת שירותים אלה ועקב קביעתו שמדובר בהסעת נוסעים בשכר. בנוסף, משרד התחבורה פועל נגד הכנסת שירותי התחבורה השיתופית לישראל ובמאי האחרון אף הגיש כתב אישום נגד אובר, בטענה להסעת נוסעים תמורת שכר לנהגים – בניגוד לחוק.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים