מה תציג נתניה בתערוכת ערים חכמות בברצלונה?

עיריית נתניה תהיה בין הערים שיציגו בכנס ובתערוכה הבינלאומית Smart City, שתיפתח השבוע בברצלונה ● נתניה תתארח בביתן של ישראל דיגיטלית, במסגרת הביתן של מכון היצוא

אבי בן חמו, מנכ"ל עיריית נתניה. צילום: דוברות עיריית נתניה

אבי בן חמו, מנכ"ל עיריית נתניה, אמר בראיון ל"אנשים ומחשבים" כי בבכנס ובתערוכה הבינלאומית Smart City, שתיפתח השבוע (ג') בברצלונה, תציג משלחת העירייה בראשותו של אלון אופיר, סגן מנמ"ר העירייה, מספר פרויקטים חדשניים שהעיר מתכננת, ושחלקם כבר פועלים במסגרת תפישת העולם של עיר חכמה, שאותה מוביל בן חמו.

"תפישת העולם שלי אומרת כי עיר חכמה אינה סיסמה שמדקלמים אותה, אלא דרך נוספת למלא את היעוד העיקרי של כל עיר: שיפור השירות לתושב", אמר בן חמו. "כאשר נכנסתי לתפקיד לפני שנתיים, הנושא היה על הפרק, אולם היה ויכוח האם ערים חכמות זה פרויקט טכנולוגי או פרויקט עירוני לשיפור השירות", הסביר, "החלטתי לגשת לסוגיה על ידי הקמת ועדת היגוי שבה יהיו חברים נציגי כל הגורמים הרלוונטיים בעירייה, שהם בעצם הלקוחות של הפרויקטים בעיר חכמה".

עוד הרחיב בן חמו כי "לצידם יש נציגים של אנשי הטכנולוגיה, בראשותו של ירון ריבו, מנהל אגף המחשוב בעירייה, מאחר שאנו סבורים שלטכנולוגיה יש מרכיב מאוד חשוב ביישום פרויקטי עיר חכמה. אל כל אלו צרפנו לפי הצורך גורמים חיצוניים, מומחים כמו היועץ אורי בן ארי, שמלווה אותנו".

בן חמו הוסיף כי במסגרת דיוני ועדת ההיגוי התגבשה התפישה שיש צורך להתמקד בנושא אחד מרכזי והוא שירות לתושב. לדבריו, "זוהי מהות כל הפעילות שלנו כאנשי ציבור. מטרתנו להקל על התושבים, לתת להם שירות הכי טוב ולצמצם כמה שיותר את הצורך להגיע למשרדי העירייה". הוא מציין שכבר כיום יש לא מעט פרויקטים שנעשו בהקשר של שירות לתושב, כמו למשל פיזור מסכי מגע ברחבי העיר, שיאפשרו לתושבים לבצע פעולות מול העירייה ולקבל מידע, וכן שירותים שמסייעים להקמת עסקים בעיר, ומזרזים את התהליך. זאת בנוסף לפעולות שכבר ניתן לבצע באמצעות אתר העירייה, שעובר בימים אלו שדרוג משמעותי ומתאים את עצמו לעידן הנוכחי.

בין הפרויקטים שבן חמו מציין נכלל פרויקט מיפוי תלת-מימד רחב היקף שביצע אגף המחשוב, המאפשר לקבל מידע מסוגים שונים, עד לרזולוציות מאוד מדויקות, בקשר למה שקורה בעיר. " זהו כלי מרכזי וחשוב ביותר שפותח אצלנו והוא חשוב מאוד לתכנון פרויקטים בעיר", אמר בין חמו. "הייחוד של מיפוי התלת-מימד שנעשה על ידי אגף המחשוב שלנו, הוא שהוא מאפשר קישוריות בין תחומי פעילות שונים. למשל, אם מתכננים לבנות מבנה מסוים, ניתן לראות את הסביבה כולה ואת ההשלכות שיש להקמת מבנה שכזה על נושאים אחרים כמו תחבורה, כבישים, שירותים נוספים ועוד".

שו"ב עירוני חכם

פרויקט מרכזי גדול שהעירייה נמצאת כעת בתהליכי ההערכות אליו הוא הקמת מוקד שו"ב עירוני משוכלל, שיכסה את כל התחומים בעיר, כולל אבטחה, פיקוח וניהול חיי העיר, ממקום אחד מרכזי שישלוט על מה שנעשה.

"למוקד הזה יהיה שימוש כפול – מלבד הבקרה והשליטה ברגיעה, הוא ינהל את האירועים בשעת חירום", הסביר בן חמו והוסיף "בלחיצת כפתור אחת ניתן לעבור לחירום מכל סיבה שהיא, כאשר כל הגורמים מסונכרנים, ויודעים היטב מה כל אחד צריך לעשות. לדבריו, המוקד מיישם הלכה למעשה את תפישת ה-IOT עליה מדברים בכל מה שקשור לעיר חכמה, והעירייה נמצאת כעת בשלבי גיוס כספים לפרויקט שעלותו המוערכת היא 12 מיליון שקלים, והוא עתיד להיות אחד המוקדים היותר משוכללים שקיימים כיום ברשויות המקומיות בישראל.

נתניה היא עיר שגרים בה 242 אלף תושבים, והיא עיר הטרוגנית גם מבחינת הרמה הסוציו-אקונומית של תושביה. בנוסף היא מאכלסת תעשיות רבות, ביניהן חברות היי-טק בינלאומיות, ועדיין שומרת על הייחוד שלה כעיר התיירות השנייה בגודלה בישראל אחרי תל-אביב.

בעירייה מועסקים 3,000 עובדים, יש לה שישה תאגידים עירוניים, והתקציב השוטף שלה עומד על 2.5 מיליארד שקלים. מבני העירייה פזורים ברחבי העיר. לשכתו של בן חמו והנהלה בכירה ממוקמת בלב אזור התעשייה הצפוני של העיר. "אין זה מקרי", אמר בן חמו, " אנחנו מייחסים חשיבות רבה לאזורי התעשייה ורוצים לתת לכל העסקים, לעובדים ולאלו שבאים אליהם, את השירות הכי טוב, והמיקום שלנו פה הוא חשוב ביותר".

בן חמו עצמו הוא בעל 20 שנות ניסיון בניהול רשויות מקומיות ובשירות הממשלתי-ציבורי, בין היתר כיהן כמנהל הכספים במשרד הפנים בתקופתו של אברהם פורז כשר הפנים, ולפני שנכנס לתפקידו בנתניה עבד כמנכ"ל בערים הסמוכות, כפר סבא ופתח תקווה.

קפסולות מרחפות ומכוניות אוטונומיות להעברת נוסעים

פרויקט דגל נוסף שבן חמו מעורב קשור לנושא של תחבורה חכמה שישראל נחשבת לחלוצה בו. בן חמו גאה בכך שהעיר נתניה הקצתה 350 דונם שישמשו כשדה ניסוי נרחב ביותר לכל נושא הרכב האוטונומי. "נאכלס פה הרבה מאוד מהנדסים ומתכנתים שיבנו את התשתיות לרכבים חכמים שיהיו בישראל ובין היתר בנתניה", אמר.

בהקשר זה הוא ציין פרויקט של פיזור 70 רכבים חשמליים שיעמדו לרשות התושבים בעיר, בכדי להקל במעט על גודש התנועה ומצוקת החנייה שקיימת בכל מרכזי הערים.

גולת הכותרת תהיה ללא ספק מימוש תכנית מהפכנית בתחום תחבורה ציבורית, שכרגע נמצאת בשלבי בדיקה ותכנון ושאשר מכונה SKY TRAIN – תכנית שתעביר נוסעים, שתורכב מקפסולות גדולות שבתוכן ניתן יהיה להעביר בקו אווירי נוסעים מתחנות רכבת או מקומות מרכזיים לאזורי תעסוקה ומסחר. את הפרויקט מוביל המדען הראשי של משרד התחבורה, שי סופר, ושותפים לו התעשייה האווירית, הממשלה ועיריית נתניה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים