הרשות לניירות ערך: "נמצאה תשתית ראייתית נגד בכירי בזק"

במסגרת חקירה סבוכה, מסועפת ומרובת פרשיות, הגיעה מחלקת חקירות של רשות ניירות ערך למסקנה כי קיימת תשתית ראייתית, לכאורה, המבססת את מעורבות החשודים המרכזיים בתיק

שאול אלוביץ', בעל השליטה בבזק. צילום: יח"צ

הרשות לניירות ערך העבירה היום (ב') את תיק החקירה בפרשת בזק לידי פרקליטות מחוז תל אביב, לאחר שהיא סיימה את החקירה בנושא.

מהרשות נמסר כי "במהלך החקירה נבדק חשד לביצוע עבירות פליליות ובכלל זה עבירות דיווח, קבלת דבר במרמה, מרמה והפרת אמונים בתאגיד ועבירות שיבוש מהלכי משפט. במסגרת חקירה סבוכה, מסועפת ומרובת פרשיות זו, הגיעה מחלקת חקירות של רשות ניירות ערך למסקנה כי קיימת תשתית ראייתית, לכאורה, המבססת את מעורבות החשודים המרכזיים בתיק".

"במסגרת תיק חקירה זה נחקרו כמה פרשיות הנוגעות להתנהלות חשודה של גורמים בכירים בכמה חברות – בזק, yes וחלל תקשורת וכן של כמה עובדי מדינה הקשורים מתוקף תפקידם בממשקי עבודה מול בזק".

בתום החקירה, גובשה תשתית ראייתית המבססת, לכאורה, את המעורבות של החשודים המרכזיים בפרשת בזק: שאול אלוביץ', שהוא בעל השליטה בבזק; שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת; סטלה הנדלר, מנכ"לית בזק; רון איילון, מנכ"ל yes.

ביוני השנה אלוביץ' עוכב לחקירה ברשות ניירות ערך, יחד עם בכירים נוספים בחברה, לאחר שהרשות פתחה בחקירה גלויה בעניינה. בנוסף, הרשות פשטה על משרדי בזק ו-yes. לפי הודעת הרשות אז, "חקירה זו עוסקת בחשדות לביצוע עבירות על פי חוק העונשין, הנוגעים לעסקות הקשורות לבעל השליטה".

קבלת כספים במרמה, הדלפת חומרים וקידום האינטרסים של בזק

החקירה הגלויה נפתחה לאחר חקירה סמויה של מחלקת חקירות, מודיעין ובקרת מסחר ברשות. בחקירה נבדק חשד לביצוע עבירות פליליות ובכלל זה עבירות דיווח, קבלת דבר במרמה, מרמה והפרת אמונים בתאגיד ועבירות שיבוש מהלכי משפט. בעקבות החקירה, מחלקת החקירות של הרשות קבעה כי "קיימת תשתית ראייתית נגד בכירי החברה, בעבירות של קבלת כספים במרמה, הדלפת חומרים וקידום האינטרסים של בזק".

בסעיף קבלת כספים במרמה, נמצאה תשתית ראייתית, לכאורה, לביצוע עבירות פליליות של נושאי משרה בחברות yes ובזק, שהיו אמורים לזכות, שלא כדין, את אלוביץ', בעל השליטה בבזק, בכ-170 מיליון שקלים. זאת, בעקבות הסכם עסקת בזק-Yes, שהתנה תשלומים אלה בעמידה של Yes ביעדים פיננסיים שנקבעו.

"דיווחי החברה בדבר עמידה ביעדים אלה", נקבע בחקירה, "הושגו לאחר שורה ארוכה ושיטתית של פעולות מלאכותיות במערך התשלומים, הרכישות וההשקעות של החברה שכל תכליתן, על פי החשד, הייתה להעשיר את קופת בעל השליטה".

בסעיף הדלפת חומרי הוועדה הבלתי תלויה לבעל השליטה בחברה ומקורביו נמצאה תשתית ראייתית, לכאורה, לביצוע עבירות פליליות של נושאי משרה בבזק. התשתית הראייתית נוגעת ל-"הדלפות מתמשכות ושיטתיות של דיוני הוועדות הבלתי תלויות של בזק, שנדרשו לבחינת עסקאות בזק-Yes ובזק -חלל. מדובר בעסקאות עם בעל השליטה, במסגרתן התחייבה בזק לשלם לבעל השליטה בה סך של כשני מיליארד שקלים".

עוד עולה מחקירת הרשות כי "במסגרת פרשיה זו נמצאה תשתית ראייתית להעברת מידע מהותי וחסוי מתוך דיוני הוועדה, שהיה בו כדי לחשוף בפני בעל השליטה ומקורביו את עמדות הוועדה ביחס לשלבי המו"מ השונים. כך, לעתים הנחו בעל השליטה ומקורביו את הגורמים המדליפים מתוך דיוני הוועדה, לפעול בקרב חברי הוועדה, כדי לקדם, או לסכל, עניינים בהתאם לאינטרסים שלהם בעסקה".

פעילות מרמתית, מתמשכת ומכוונת

עוד נמצאה תשתית ראייתית בסעיף של קידום אינטרסים של בזק במשרד התקשורת, תוך ביצוע עבירות על חוק העונשין וחוק ניירות ערך.

"נמצאה תשתית ראייתית לכאורה" לביצוע פעילות מרמתית, מתמשכת ומכוונת מצד שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת, ושל נושאי משרה ועובדים נוספים בבזק, אשר פעלו בצורה שיטתית לקידום האינטרסים של בזק – כשפעילות זו מתבצעת לא פעם, תוך הסתרתה מהגורמים המקצועיים, ובכלל זה המשפטיים במשרד התקשורת ומגורמים רלוונטיים במשרדי ממשלה אחרים".

על פי החקירה, פעילות זו כללה, בין היתר, העברה שיטתית של מסמכים מסווגים, ניירות עמדה פנימיים, תכתובת ומסמכים מדיונים בין-משרדיים, לרבות כאלה שטרם נדונו בפורומים המוסמכים.

"במסגרת זו נהגו גורמים בבזק לעבור על המסמכים המודלפים, לתת את הערותיהם עליהם, לנסח אותם ולעיתים אף לכתוב אותם בכללותם – והכל בהתאם לצרכיהם האסטרטגיים, הטקטיים והעסקיים".

פרופ' שמואל האוזר, יו"ר הרשות ניירות ערך, הודה לחוקרים ואמר כי "מדובר בחקירה מהמורכבות והמסועפות שהתקיימו ברשות, שכללה פעולות חקירה רבות ושימוש בטכנולוגיות מהמתקדמות בעולם. החקירה התקיימה באופן מוקפד, בלתי מתפשר ובלא משוא פנים".

עורכי דינו של אלוביץ', ז'ק חן ומיכל רוזן, מסרו כי "עכשיו, משהועבר התיק לפרקליטות – נכון יהיה להתאזר בסבלנות ולהמתין שהאמת תצא לאור. אין לנו צל צילו של ספק שלא בוצעה כל עבירה ושכך יקבע".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים