טל הרמתי, האוצר: הסיבות לעיכוב במרכב"ה הן התנגדות העובדים וחוסר שת"פ מצד המשרדים

בדיון שנערך בנושא בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, אמר הרמתי - סגן בכיר לחשב הכללי, כי השנה מתוכננים לעלות לאוויר שורה של משרדים, אולם שביתת הסתדרות עובדי המדינה לא תאפשר זאת ● "תקציב הפרויקט לא חרג, בניגוד לשמועות", אמר הרמתי ● במקביל: עימות חריף בדיון בכנסת בין יו"ר הסתדרות עובדי המדינה, אריאל יעקבי, לנציגי האוצר

"הסיבות לעיכוב בפרויקט מרכב"ה הן התנגדות העובדים וחוסר שיתוף פעולה מצד משרדי ממשלה", אמר טל הרמתי, סגן בכיר לחשב הכללי במשרד האוצר, בדיון בנושא שערכה היום (ב') ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, בראשות ח"כ מאיר שטרית.

לדברי הרמתי, פרויקט מרכב"ה לא יעמוד בלוח הזמנים שנקבע לו, קרי שנת 2010, ויסתיים ככל הנראה רק ב-2012. זאת, קבע בין היתר, בשל משרדי ממשלה בהם העובדים נוקטים בעיצומים בעידוד ההסתדרות, ומונעים את העלייה לאוויר של הפרויקט.

הרמתי פתח את הדיון בסקירה כללית על הפרויקט, וציין שהוא ניזון משני מרכיבים עיקריים: רפורמה חשבונאית שלא ניתן היה לעשותה ללא מרכב"ה ותמיכה בשינויים לוגיסטיים בעבודת הממשלה, כמו למשל במינהל הרכש. כמו כן, אמר הרמתי, כי אחד הדברים שמערכת המרכב"ה תרמה להם יותר מכל הוא נושא שקיפות.

בתשובה לשאלת ח"כ שטרית, מנה הרמתי את המשרדים שלא כלולים כיום במרכב"ה על פי החלטת ממשלה: משטרת ישראל, שירות הביטחון הכללי ובתי החולים (בצד התפעולי שלהם, מחוץ לפרויקט נמ"ר). כמו כן, ציין, ישנם גופי-סמך ממשלתיים שבחרו בעצמם שלא להצטרף למרכב"ה, ביניהם משכן הכנסת, משרד מבקר המדינה והביטוח הלאומי.

ח"כ שטרית הביע פליאה רבה, ותמה כיצד מוסד גדול כל כך כמו הביטוח הלאומי, שמבצע את העברות הכספים מהגדולות במשק, לא כפוף למערכת שנועדה לבקר את הפעילות שלו. הוא דחה את תשובת הרמתי ונציגי האוצר הנוספים שגרסו, כי למוסד יש מערכת מיחשוב עצמאית. "יש לביטוח הלאומי את מערכות המיחשוב המפגרות בעולם. זו שערורייה שהם לא במרכב"ה". כמו כן, התפלא ח"כ שטרית על כך שמשרד מבקר המדינה לא נכלל במרכב"ה, ודחה את הנימוק לפיו המבקר אינו יכול לקבל שירותי מיחשוב מגוף אותו הוא מבקר.

"נכון להיום פועל מרכב"ה ב-62 יחידות ממשלתיות שב-30 משרדים ומשרת כ-7,000 משתמשים, מתוכם 4,000 משתמשים פנימיים", אמר הרמתי. לדבריו, בשנת 2010 צפוים להצטרף למרכב"ה גם משרד ראש הממשלה ומשרד החקלאות, אולם בגלל עיצומים שהכריזה הסתדרות במשרדים אלו, לא ניתן יהיה לעמוד בלוח הזמנים. כמו כן, אמר הרמתי, מתוכננים לעלות לאוויר רשות המיסים, שירות בתי הסוהר ושירות התעסוקה. גורם נוסף שעתיד להצטרף למרכב"ה הוא נציגות משרד האוצר בניו-יורק, המשמשת כזרוע של הממשלה בנושאים פיננסים השונים. במקביל, יכנסו לפרויקט גם יחידות מטה של החשב הכללי והמסלקה המרכזית שעובדות על מערכות לגסי ישנות שהגיעו לסוף דרכן.

בסכמו את הפעילות בשנת 2009, אמר הרמתי, כי היא הוקדשה לרה-ארגון כולל של הפרויקט. "ערכתי בחינה של כל משרד ומשרד ונפגשתי עם המנהלים. שמעתי שבחים כמו גם ביקורות, בהן אנו מטפלים".

בהתייחסו לתקציב הפרויקט, הפריך הרמתי טענות שהושמעו בכלי התקשורת בשנים האחרונות, בנוגע לחריגות בתקציב מרכב"ה. הרמתי אמר, כי תקציב ההקמה של הפרויקט עמד על 385 מיליון שקלים ותקציב התחזוקה השוטף – על 220 מיליון שקלים. בסך הכל, אמר, היקפו של התקציב הוא 605 מיליון שקלים, ולא חרגנו ממנו.

לדברי מיכאל לוריא מאגף התקציבים של משרד האוצר, המלווה את הפרויקט מיומו הראשון, הוצאו על מרכב"ה עד כה כ-400 מיליון שקלים להקמה ותחזוקה מתוך 605 המיליונים שמוקצבים לו.

ח"כ שטרית: "יש לכם יחסי ציבור גרועים. כבר שנים שאני שומע על חריגות משמעותיות בתקציב ואני רואה שלא דובים ולא יער. אני מברך על כך. מגיע לכם צל"ש".

בחלקו השני של הדיון דיבר יו"ר הסתדרות עובדי המדינה, אריאל יעקבי, שתקף בחריפות ממשלות ישראל לדורותיהן, שבאמצעות פרויקט מיחשוב מנסות לערוך שינויים ארגוניים מהותיים, להגדרתו, מבלי להכשיר את העובדים כראוי מבלי לתת לספק להם את התנאים הנדרשים. "חשבו על כל פרט ברמה הטכנולוגית, אבל לא חשבו על האנשים. יש פקידים שהמחשב הפך אותם לקלדנית. כל מה שהם עושים זה אנטר כל היום".

אריאלי אמר עוד, שהממשלה תהיה חייבת לשבת עם העובדים. "אתם רוצים לבנות משרדים כמו במנהטן, אבל את העובדים אתם משאירים באוהלים".

בעקבות דבריו של יעקבי פרצה סערה בוועדה. ח"כ שטרית אמר, כי על האוצר לשבת עם נציגי העובדים. הוא חלק שבחים ליעקבי ואמר, כי אפשר בתוך כמה ימים לסיים את המו"מ בנושא.

נציגי האוצר בוועדה הגדירו את דבריו של יעקבי כדמגוגיה.

חיים פיטוסי, דובר המוסד לביטוח לאומי, מסר בתגובה לדבריו של יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה, כי "למוסד יש את אחד ממערכי טכנולוגיית המידע הוותיקים, הגדולים והמורכבים ביותר במגזר הציבורי והפרטי בישראל. למוסד חשב מטעם משרד האוצר העוסק בבקרה של  מערך התשלומים והגבייה".

יהודה סרוסי, סמנכ"ל תקשוב ומערכות מידע במוסד לביטוח לאומי, מסר: "מאז הגעתי למוסד לפני כשנה, שוקד מינהל תיקשוב ומערכות המידע במוסד בראשותי, בהכנת תוכנית אסטרטגית למודרניזציה של מערך המידע של המוסד. מנכ"לית המוסד, אסתר דומיניסיני, הגדירה את הפרויקט כפרויקט בעדיפות עליונה והיא עומדת בראש ועדת ההיגוי של הפרויקט ומסייעת רבות לקידום התוכנית. התוכנית נמצאת בשלבי אישור מתקדמים, עם סיומם נחל ביישומה".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מאיר

    מרכב"ה הוא בזיון בכל קנה מידה. אי אפשר להתעלם שאחת הסיבות לכך הוא יישומו ב-SAP,ולכן ראוי למנוע טעויות דומות במשרדים אחרים,ולמעשה עדיף לסגור ולבטל פרויקט זה בכלל. החריגה קיימת ועוד איך,עיין דוחות מבקר המדינה.

אירועים קרובים