84% מסכימים לשים טביעות אצבעות במאגר הביומטרי

הנתון יורד כשמדובר בקטינים, ועומד על 59% - כך עולה מנתוני רשות האוכלוסין, שהוצגו בכנסת ● בישיבה הועלו התלונות על התורים הארוכים וחוסר היעילות בטיפול באזרחים שבאים להוציא את אמצעי הזיהוי החדשים

האם אנשים מסכימים באמת ובתמים להכניס את טביעות האצבע שלהם למאגר הביומטרי - או שמדובר בחוסר ידיעת החוק? אילוסטרציה: אימג'בנק

84% מהאזרחים שהגיעו להוציא תעודות זהות ודרכונים ביומטריים מאז כניסת החוק לתוקף לפני כחודש מסכימים שטביעות האצבעות שלהם ייכנסו למאגר – כך עולה מנתונים שהציגה אתמול (א') רשות האוכלוסין בכנסת. יצוין שכאשר מדובר בקטינים בגילאי 16-18, הנתון נמוך יותר ועומד על 59%.

הדיון התקיים בוועדה ליישומים ביומטריים, כחודש לאחר כניסתו של החוק, שבעקבותיו נעשים כיום תעודות זהות ודרכונים ביומטריים בלבד. במסגרת זו, נדרשים האזרחים שמגיעים ללשכות (כולל כותב שורות אלה) להצטלם בתמונת פנים ולתת טביעות אצבע. עם זאת, הם רשאים לסרב להכניס את טביעות האצבע שלהם למאגר הביומטרי – ואלה אמורות להימחק ביום למחרת.

מנתונים שהציג בוועדה אמנון שמואלי, ממלא מקום מנהל רשות האוכלוסין, עולה כי חלה ביוני השנה עלייה של כ-8% בהנפקת תעודות זהות ביחס לשנים קודמות. הוא ציין שעד כה הונפקו 65 אלף תעודות זהות ו-107 אלף דרכונים ביומטריים.

"מערכת זימון תורים בכל הארץ – עד סוף החודש"

יו"ר הוועדה, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), אמר שהדיון נועד לבדוק את המצב בכל הנוגע לתיעוד הביומטרי "נוכח שמועות על חוסר היערכות של משרד הפנים, מחסור בתקנים, דיווחים על תורים ארוכים וחוסרים בנושא השפות. אסור להגיע למצב שבו חצי מהמבקשים לא יתקבלו ויישארו בחוץ".

שמואלי ציין כי "זמן הטיפול בתיעוד הביומטרי הוא רבע שעה, שזה פי שלושה או ארבעה מבעבר, וכן מחייב הגעה ללשכה. 17% מהאנשים הגיעו להוציא דרכון ביומטרי על אף שדרכונם עדיין בתוקף. בנוסף, אנשים זימנו תורים בכל הארץ. בגלל בעיות אבטחת מידע עלינו באיחור עם מערכת זימון התורים האוטומטית ועד סוף החודש הנוכחי היא תיפרס בכל הארץ ותיתן מענה ל-95% מהאנשים. לשאר נמצא פתרון".

הוא התייחס לתורים הארוכים שנוצרו במשרד הפנים בשבועות האחרונים, בכלל זה של אנשים שבאו להוציא דרכון חדש – וביומטרי – לקראת נסיעות שלהם לחו"ל בחודשי הקיץ. לדבריו, "מבחינת היערכות, המצב נרגע והפאניקה חלפה. הדלתות נסגרות ב-12 אבל כל מי שנמצא בלשכה מקבל שירות. אין ספק שצריך עוד כוח אדם ועוד לשכות, ולכן נפתח עוד לשכות שלנו ולשכות משנה באמצעות המועצות האזוריות והעיריות, בדגש על הפריפריה, שם המצב יותר קשה".

"יש הרבה מעגלי אבטחה למניעת זליגת המאגר"

עצמון מינס, ראש הרשות לניהול המאגר הביומטרי, אמר כי "אנחנו מודעים לרגישות המאגר מבחינת הגנה עליו ועל פרטיות האזרחים. כיום יש במאגר תמונת פנים ומי שהסכים לכך – גם שתי טביעות אצבע שטוחות, שזו רמה יחסית נמוכה ומספר מזהה חד חד ערכי, לא תעודת זהות. אין נתונים פיננסיים, דמוגרפיים, רפואיים וצבאיים. המאגר מנותק מהרשת ויש הרבה מעגלי אבטחה למניעת זליגתו".

דבריהם של אנשי משרד הפנים לא הרגיעו את חברי הכנסת המתנגדים למאגר שהשתתפו בדיון. ח"כ תמר זנדברג (מרצ) אמרה כי "היה קמפיין מיותר שעודד להגיע להחליף דרכון, כשהמדינה שלחה את כל הציבור ללשכות לעשות זאת, ללא צורך אמיתי".

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) ציטט מכתב שכתבה נערה בת 17 שמנסה במשך מספר שבועות לחדש דרכון. הוא אף חייג במהלך הדיון למוקד המידע של רשות האוכלוסין והדגים כיצד הוא מחכה 20 דקות למענה. "אסור לפגוע ככה בשירות לאנשים ולהחזיר אותנו 20 שנים אחורנית. הלכתם רוורס", אמר ח"כ מקלב.

ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) הזהירה ש-"אנשים לא צריכים לסבול מחוסר ההיערכות של המדינה. זה פותח פתח לשחיתות, כי אנשים מחפשים מעאכרים שיעזרו להם להיכנס לתור".

יו"ר הוועדה סיכם את הדיון באמרו כי "אנחנו לא יוצאים רגועים אבל רואים את הכוונה הטובה והרצון של אנשי משרד הפנים. נתכנס שוב ונערוך ביקורת שוטפת".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים