למרות המגבלות – ה-NSA ממשיכה לנטר שיחות אזרחים

הסוכנות לביטחון לאומי של ארצות הברית, אספה בשנה שעברה 151 מיליון רישומים של שיחות טלפון אותן עשו אזרחים אמריקנים ● זאת, למרות שבקונגרס נחקק חוק אשר מגביל את יכולתה לעשות זאת

אילוסטרציה: graphicphoto/BigStock

ה-NSA, הסוכנות לביטחון לאומי של ארצות הברית, אספה בשנה שעברה 151 מיליון רישומים של שיחות טלפון אותן עשו אזרחים אמריקנים. זאת, למרות שבקונגרס נחקק חוק אשר מגביל את יכולתה של הסוכנות לעשות זאת. כך נחשף בדו"ח שהנפיק דן קואטס, ראש המודיעין הלאומי של ארצות הברית.

NSA אספה את המידע אודות שיחות הטלפון, למרות שבית משפט מיוחד לענייני מודיעין אישר לה לעקוב באותה שנה רק אחרי 42 חשודים בטרור, לצד קומץ של עוד כמה חשודים – שהמעקב אחריהם אושר לפני שנתיים.

מאז מתקפת הטרור בספטמבר 2001, ה-NSA אוספת תיעוד של שיחות טלפון של אזרחים אמריקנים. זה כולל את מספרי הטלפון, את מועדי השיחות ואת משך הזמן שלהן, אולם מדובר במטה-דטה, משמע הסוכנות לא מאזינה לתוכן השיחות.

הדו"ח הגיע כאשר הקונגרס עומד בפני החלטה האם לאשר מחדש את סעיף 702 לחוק FISA, חוק המעקב אחר המודיעין הזר, המאפשר ל-NSA לאסוף מידע מודיעיני זר על אנשים שאינם אמריקנים מחוץ לארצות הברית – ושתוקפו צפוי לפוג בסוף השנה.

לעקוב באינטרנט ובטלפון אחר אמריקנים

חסידי הפרטיות טענו כי סעיף 702 מתיר ל-NSA לעקוב באינטרנט ובטלפון אחר אמריקנים, וזאת בלא צווים מבית המשפט הסודי לביטחון ומודיעין, וכי התוצר של מעקב שכזה עלול לשמש למטרות אכיפת החוק המקומי, באופן שלא עונה על הדרישות המשפטיות המסורתיות.

בדו"ח נאמר כי רק פעם אחת בשנת 2016, ה-FBI השיגה מידע על אמריקני, שלא באופן שלשמו החוק נועד. הדו"ח לא התייחס לתדירות שבה קיבלה הבולשת מידע על אמריקנים על בסיס החוק.

"אובמה הוא איש רע או חולני"

הדו"ח החדש מגיע על רקע האשמות שטען בחודש מרץ השנה נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, לפיהן קודמו בתפקיד, ברק אובמה, דאג שיצתתו לשיחות הטלפון שלו במגדלי טראמפ במהלך קמפיין הבחירות. "דבר לא נמצא, זה מקארתיזם! האם זה חוקי שנשיא מכהן יאזין למועמד לנשיאות לפני הבחירות? שפל חדש! אני בטוח שעורך דין טוב יכול להפוך את זה לקייס מעולה. אובמה הוא איש רע או חולני", האשים טראמפ בחשבון הטוויטר (Twitter) שלו.

בן רודס, אחד מיועציו הקרובים של הנשיא אובמה בעת כהונתו, הגיב לדבריו של טראמפ וצייץ כי אף נשיא לא יכול להורות על האזנות. "ההגבלות האלה הוטלו כדי להגן על אזרחים מפני אנשים כמוך", כתב רודס.

יצוין כי חברי קונגרס – רפובליקנים ודמוקרטים – המכהנים בוועדות המודיעין של הקונגרס, אמרו כי עד כה לא נמצאו כל ראיות התומכות בטענות הללו.

גורמים רשמיים אמרו כי 151 מיליון הרשומות שנאספו בשנה שעברה, הן מספר נמוך מאוד לעומת היקף האיסוף בעבר, כפי שאלה נחשפו על ידי אדוארד סנואודן, עובד קבלן של ה-NSA.

בדו"ח נכתב כי שמותיהם של 1,934 אמריקנים נחשפו בשנה שעברה בתגובה לבקשות ספציפיות, לעומת 2,232 בשנת 2015. אך בדו"ח לא צוין מי הגוף שביקש את השמות ובאיזו עילה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים