טראמפ איפשר למנכ"ל אינטל פרסומת בחינם היישר מהחדר הסגלגל

בפגישה שקיימו השניים הודיע בריאן קרזניץ' על כוונותיה של הענקית להקים מפעל חדש בארצות הברית ● התיעוד הטלוויזיוני של המפגש נוצל לפרסום מוצר של החברה ● האם מדובר בתעלול שיווקי שעובד טוב עבור האינטרסים של שני הצדדים?

בריאן קרזניץ', המנכ"ל לשעבר של אינטל. צילום: בן פלד

בשבועות האחרונים נעות חברות ההיי-טק מעמק הסיליקון בעצבנות מסוימת בין ניסיונות לרצות את הנשיא החדש של ארצות הברית, לבין כעסים והתנגדות לתקנות החדשות השונות והמשונות שלו.

לעת עתה מסתמן כי הכמיהה של דונלד טראמפ שכולם מוכנים לנסות בכל זאת לרצות – ושאותה הביע הנשיא הנכנס כבר במהלך קמפיין הבחירות שלו – היא הקמת מפעלים במדינה. הסיבות לכך לא ברורות – אולי זה בגלל פטריוטיות שהצליח לעורר הנשיא הנבחר בלב נתיניו, בגין הסנקציות שהוא עלול לגרום כנגד מי שלא תעשה כן, או בשל הטבות המס שהבטיח כתמורה למהלך.

אחרי שאמזון (Amazon) הודיעה על כוונתה לבנות רכזת הובלה אווירית משלה בהשקעה של 1.5 מיליארד דולר בגבולות ארצות הברית, כעת מודיעה גם ענקית השבבים אינטל (Intel) על התחייבות לבנות מפעל חדש באריזונה, וכן לשכירת לפחות 3,000 עובדים חדשים לצורך הפעלתו, כל זאת בהשקעה של שבעה מיליארד דולר.

מנכ"ל החברה, בריאן קרזניץ', אמר על ההרחבה המתוכננת, שאודותיה התבשרנו אתמול (ד'), כי היא באה כתגובה להפצרותיו של הנשיא בעניין.

טראמפ התלהב כנראה כל כך מהדברים, עד שלאחר הפגישה שקיים עם המנכ"ל בבית הלבן בכדי לבשר לאומה את החדשות, מסר הנשיא את המיקרופון לקרזניץ' ואפשר לו את מה שהסתבר כחשיפת מוצר של אינטל בחדר הסגלגל, במהלך שידור שעלה ברשתות הכבלים הגדולות – זאת אומרת – פרסום מאוד משמעותי למוצר, ובחינם.

בין דבריו של מנכ"ל אינטל שתועדו בתקשורת, נכללו התלהבותו מהעובדה שהחברה מייצרת את "רוב" מוצריה בארצות הברית, הצגת שבב המחשב החדש וכן ההדגשה של העובדה שאינטל עיכבה במכוון את "ההשקעה הזו עד כה".

"אנחנו מאוד שמחים ואני יכול להגיד לכם שאנשי אריזונה שמחים מאוד", הגיב טראמפ מאוחר יותר על הידיעה המשמחת.

המפעל שתוכנן מזמן אך הוקפא

אלא שאינטל החלה בתכנון מהלכיה אלו כבר מזמן. עוד בשנת 2011 הודיעה החברה על כוונתה להשקיע חמישה מיליארד דולר במתקן השבבים החדש שייבנה בצ'נדלר, אריזונה, בהחלטה שהתקבלה עוד תחת המנכ"ל שקדם לקרזניץ', פול אוטליני. רכזת הייצור – שנחשפה בפועל באירוע ציבורי בנוכחות הנשיא לשעבר ברק אובמה – הייתה בכלל אמורה להיות מוכנה עד שנת 2013.

מה שהתרחש בפועל הוא שעקב הירידה שחלה במכירות מחשבי ה-PC של החברה בפרט ושל התעשייה בכלל, הקפיאה אינטל את הרחבת האתר – המכונה Fab 42.

לאחר מכן, בשנת 2016, פיטרה החברה לא פחות מ-12 אלף עובדים, כשביקשה לתכנן מחדש את עסקיה ולהתמקד בטכנולוגיות חדשות ומתקדמות יותר, כמו גם במכשירים חדישים, החל בבינה מלאכותית ועד לרחפנים. עכשיו, כחלק מהאבולוציה שלה, מקציבה הענקית שוב מזומנים למפעלה באריזונה, שהקמתו נעצרה בעבר.

מתקרר מתחמם

קרזניץ' עשה כבר מהלכים בכדי למשוך את תשומת לבו של טראמפ עוד במהלך הקמפיין שלו לנשיאות ב-2016, כשהזמין את המועמד הרפובליקני דאז לביתו שבקליפורניה ל"שיחה על העניינים". אבל לאחר שזכה במקלחת צוננים מעמק הסיליקון, בסופו של דבר בוטלה הפגישה שתוכננה לחודש יוני.

למרות זאת המשיך המנכ"ל הנחוש בחודשים שבאו לאחר מכן לנסות לעבוד עם טראמפ, ואפילו הצטרף ל"פסגת ההיי-טק" שזומנה במגדל טראמפ בדצמבר האחרון מיד אחרי שהתוודעו תוצאות הבחירות, ושבה נוכחו בין השאר גם בכירים מפייסבוק (Facebook), גוגל (Google) ואפל (Apple).

יצוין כי כמו גורמים אחרים בתעשייה שלו, גם קרזניץ' חלוק בדעותיו עם הבית הלבן על נושאים מסוימים כמו על תקנות ההגירה. לאחר שטראמפ חתם על הצו הנשיאותי השנוי מאוד במחלוקת שלו, המטיל מגבלות תנועה חדשות אל ארצות הברית על תושבי מדינות בעלות רוב מוסלמי, אמר מנכ"ל אינטל לעובדיו: "זו אינה מדיניות שנוכל לתמוך בה".

דורבנו להחזיר את תכניות ההקמה בעקבות מדיניות טראמפ

ריד קורדיש, מי שמונה לאחרונה על ידי טראמפ לתפקיד יועץ בכיר בנושאי היי-טק, הסביר במהלך הכינוס בחדר הסגלגל כי מנכ"לה של אינטל הדגיש שהפרויקט כבר נשקל במשך קרוב לארבע שנים. "הנשיא והמחויבות של הממשל לרפורמה במס, לרגולציה חכמה ולדה-רגולציה, ולגישה כללית של 'לעשות את זה באמריקה', העניקו לאינטל את הביטחון ואת הרצון להתקדם, ואכן ליצור את המפעל ולהפוך אותו כעת למציאות", אמר קורדיש.

הדרך שבה מצטיירים הדברים, ומה שמסתמן לכאורה כהיענות של קרזניץ' והחברה שהוא מנהל לפניותיו של טראמפ, הן אסטרטגיה קריטית בעבור יחסי החברה עם הממשל. השינויים המוצעים מטעם הנשיא למיסוי ולמדיניות הסחר עלולים להוות משתנה משמעותי ביותר בעבור יצרנית השבבים, במיוחד לנוכח ההיקף העצום של מוצרים שהיא מייצאת לסין ולמדינות אחרות.

דובר אינטל לא הגיב לעת עתה על הדברים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים