הצעת חוק: קטינים יוכלו לבקש להסיר מידע עליהם מהרשת

"אנחנו מציעים לילדים אלטרנטיבה - אופציה חוקית לפנות לחברות כמו פייסבוק כדי להסיר תכנים פוגעניים נגדם", אמרה ח"כ ד"ר יפעת שאשא-ביטון, יוזמת הצעת החוק ● העונש לחברות שלא יעשו זאת: קנס

שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון - לתשומת לבך.

חומת ההגנה על הפרטיות בכלל ושל הילדים ובני הנוער בפרט פרוצה למדי, שלא לומר שהיא לא ממש בנויה. הצעת חוק חדשה, שהונחה על שולחן הכנסת לפני ימים אחדים, מבקשת לשים עוד אבן בחומה הזו, ולהורות לחברות האינטרנט להסיר חומר שהעלו ילדים ובני נוער לרשת, אם הם מבקשים זאת. בנוסף, חברות שאוספות מידע על ילדים ובני נוער יחויבו לקבל אישור מההורים, או מבני הנוער עצמם, אם הם בני 13 ומעלה.

ההצעה הוגשה לרגל יום הפרטיות הבינלאומי, שחל אתמול (ש'). הגישו אותה 20 ח"כים מכל רחבי הקשת הפוליטית, מה שאומר שיש לה סיכוי טוב מאוד לעבור, והיא הוכנה בשיתוף פעולה עם איגוד האינטרנט הישראלי, שאף יזם אותה.

לדברי ח"כ ד"ר יפעת שאשא-ביטון (כולנו), שמובילה את ההצעה, "קטינים יוכלו לבקש להסיר את החומר שהם העלו אם וכאשר הם ירגישו מבוכה או יעברו שיימינג".

היא אמרה ש-"יש באינטרנט הרבה דברים טובים, אבל גם טמונות בו סכנות לא מעטות, שאנחנו, כמבוגרים, צריכים לקחת בחשבון. אחת הסכנות היא שילדים ובני נוער מעלים חומרים שלאחר מכן העלאתם גורמת להם תחושות לא נעימות וקיצוניות, עד כדי ניסיון להזיק לעצמם. אנחנו מציעים להם אלטרנטיבה – אופציה חוקית לפנות לחברות כמו פייסבוק (Facebook) כדי להסיר את התכנים האלה".

איך זה יתבצע בפועל? הרי יש טענות בנוגע לנגישות של החברות האלה, וברוב המקרים לא מדובר בחברות ישראליות.
"אלה חברות שניתן להגיע אליהן. הילדים צריכים לדעת שיש להם את הזכות החוקית לעשות את זה ובשיתוף פעולה עם איגוד האינטרנט, נפעיל את הדרכים שבאמצעותן הם יוכלו להגיע אליהן".

אתם מציעים כפל קנס כעונש. אלא שעולה השאלה האם חברות אמריקניות כמו פייסבוק וגוגל יהיו מחויבות להיענות לחוק הזה.
"נבדוק את זה מבחינה חוקתית ומשפטית. בכל מקרה, אנחנו רוצים אמנם שתהיה חקיקה, אבל שהדברים ייעשו בשיח איתן ועם משרד המשפטים. נצטרך את שיתוף הפעולה של כל הגורמים".

לדברי ח"כ שאשא-ביטון, בין אם הצעת החוק תעבור את כל הקריאות בכנסת ובין אם לאו, אחת המטרות המרכזיות שלה היא להעלות את הנושא למודעות. "הצעת החוק היא הקצה, צריך ליצור תהליכים חינוכיים מקבילים כדי למנוע מקרים כגון שיימינג וללמד את הילדים איך להשתמש ברשת בצורה מושכלת יותר, לגרום להם להבין שלכל תמונה שהם מעלים יש השלכות בעתיד הרחוק והקרוב. כך נמנע מצבים לא רצויים בקרב הילדים. אני לא מאמינה שחקיקה לבד תפתור את הבעיה, אני מאמינה בתהליך משולב עם חינוך", אמרה.

מה את אומרת בהקשר זה להורים?
"הורים מעלים בקלות בלתי נסבלת תמונות של הילדים והם לא לוקחים בחשבון שהילדים צריכים להתמודד עם זה אחר כך. עליהם להיות יותר זהירים בעצמם ולחנך את הילדים שלהם לשימוש בטוח ברשת".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים