השר ברוורמן: "300 מדענים מבריקים לא יכולים לשוב מחו"ל מחוסר תקציב; זה מחדל חמור שיש לשנותו"

"הייתי מצמצם את תקציב הביטחון בסכום זעום וחסר משמעות, ולוקח את מאות מיליוני השקלים הללו כדי להחזיר את המדענים האלה הביתה - ומיד; החזר ההשקעה העתידי הוא של מיליארדים!", אמר השר ברוורמן, שהיה אורח הכבוד בטקס הכתרת מצטייני המיחשוב, ITAwards 09 ● לדבריו, "בלא השקעות העבר - לא היינו מגיעים להישגים שהגענו אליהם בתחומי המדע, הרפואה וההיי-טק"

"יש כיום 300 מדענים מבריקים בכל תחומי המדע, הטכנולוגיה וה-IT, שרוצים ויכולים לחזור ולעבוד בארץ, אחרי שנים שההון האנושי שלהם הושקע בחו"ל. למרות רצונם לחזור, הם נשארים באוניברסיטאות הרווארד, פרינסטון וסטנפורד – ולא יכולים לשוב ארצה, בשל העדר תקציב של מאות מיליוני שקלים בודדים. זה מחדל חמור שיש לשנותו במהירות", אמר פרופ' אבישי ברוורמן, השר לענייני מיעוטים.

השר ברוורמן היה אורח הכבוד ודובר המפתח בטקס מצטייני המיחשוב ITAwards 2009, שנערך היום (ה'), זו השנה השביעית. הטקס התקיים במרכז הכנסים אבניו שבקריית שדה התעופה, בהפקת אנשים ומחשבים. ועידת C3 Summit, שבמסגרתה נערך הטקס, התקיימה בהשתתפות מאות מנמ"רים, מקצועני IT בכירים ומנכ"לי ספקיות המיחשוב בארץ, והנחה אותה פלי הנמר, נשיא קבוצת אנשים ומחשבים.

צילום ועריכת וידיאו: עדי רמלר

השר הסביר, כי המחסור בתקציב הוא מכשול נוסף, לצד העדר תקנים במוסדות האקדמיים בארץ, בעיות ביורוקרטיה וחוסר יעילות בקבלת החלטות. הוא קבע, כי המדינה, בתפקידה כממונה על קידום החינוך, המחקר והפיתוח, כושלת בתפקידה. "המצב כיום שונה מאשר בימיו של ראש הממשלה הראשון, דוד בן גוריון, שהבין שיש לשים דגש על מצוינות ומדע", אמר. "בלא השקעות העבר – לא היינו מגיעים להישגים שהגענו אליהם בתחומי המדע, הרפואה וההיי-טק. לצערי, הבעיה הולכת ומחריפה עם השנים. יש זלזול ביחס למצוינות ולחשיבות שלה לקידום תחומים ברמה הלאומית".

לדבריו, "300 מיליון שקלים? זו הבעיה? הייתי מצמצם את תקציב הביטחון בסכום זעום וחסר משמעות, ולוקח את מאות מיליוני השקלים הללו כדי להחזיר את המדענים האלה הביתה – ומיד. החזר ההשקעה העתידי הוא של מיליארדים!" השר ברוורמן הוסיף, כי "ההון האנושי הולך ואובד. על מקבלי ההחלטות להבין, כי החינוך וההשכלה הגבוהה הם המנועים שיניעו קדימה את קידום כלל האוכלוסייה בארץ".

השר קרא לשינוי תקציבי ומינהלי בשכר המורים, כך שינותק מההסכם הקיבוצי של המהנדסים ויוכל לבודד את המורים המצוינים ולתגמל אותם בהתאם. "בלא צוות מורים מצוין – המדינה תיפול ברמתה בתחומי המדע, המדעים המדויקים והמיחשוב", אמר. השר קרא לחברות ההיי-טק לתקן את המצב הקיים של גיוס מועט ביותר של מהנדסים ערבים, ואמר, כי שילובן של שתי אוכלוסיות – הערבית והחרדית – בתעשייה יביא להגדלה משמעותית בתוצר הלאומי הגולמי.

"אנו נמצאים בנקודת זמן היסטורית", הוסיף השר ברוורמן. "יש לנו היום אפשרות לבחור לפעול בצורה בעלת משמעות קריטית לעתיד. אני אופטימי לגבי הדור הצעיר, שיבצע את השינוי הנדרש, על מנת שנמשיך ונהיה אור לגויים בתחומי החינוך, ההשכלה, המדע, המיחשוב והמחקר והפיתוח. זאת יש לעשות, לצד מאבק על צדק חברתי".

השר ברוורמן סיים את דבריו באיחולי הצלחה לחברתו ועמיתתו המקצועית, פרופ' עדה יונת, שתקבל היום (ה') אחר הצהריים את פרס נובל לכימיה: "האמנתי בנחישות שלה, כמו של שאר הנשים בעולם המדע", אמר. "היא הצליחה וקיבלה את ההוקרה המגיעה לה בצדק. פרופ' יונת שייכת לזן המדענים פורצי הדרך".

הטקס נערך בחסות הספקים הבאים: נס ישראל, יבמ ישראל, סאפ, נט-אפ, טלדור, מלם-תים, מיה מחשבים, CA ישראל, סאן ישראל, יעל תוכנה ומערכות, One1, כלנית-כרמון ופרוסיד.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים