משרד הביטחון שוקל להפחית את הפיקוח על יצוא רחפנים

נציגי חברות מסחריות התלוננו בדיון בכנסת שהפיקוח כבד מדי ונציג המשרד השיב שעומדת על הפרק הצעה לרגולציה רק על "רחפנים וכטב"מים מטווח שליטה מסוים"

לנקוט בזהירות ולהיערך לאיום בעזרתם, רחפנים. צילום אילוסטרציה: BigStock

משרד הביטחון הודיע במהלך ישיבה של ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, שהתקיימה אתמול (ג'), כי הוא שוקל להפחית את הפיקוח על יצוא רחפנים. זאת, לאור תלונות רבות שהתקבלו מחברות שעוסקות בנושא, שנוגעות בעיקר לתהליך הארוך והמסורבל שכרוך בכך.

יורם זיפלינגר, ראש היחידה לאכיפה ושיתוף פעולה בינלאומי במשרד, אמר בדיון כי "אנחנו מנסים לנקוט במרב המאמצים כדי למנוע זליגת מידע לחו"ל, לגורמים עוינים או לא מורשים. אנחנו מחויבים לרשימות פיקוח בינלאומיות". לדבריו, "מתקיימת עבודה בנושא. יש על שולחן ועדת החוץ והביטחון הצעה לצמצם את הפיקוח על כטב"מים (ר"ת כלי טיס בלתי מאוישים) ורחפנים. על פי ההצעה, עד רמה מסוימת הייצוא יהיה לא מפוקח. הפיקוח יחל ממכשירים בעלי טווח שליטה מסוים, מתחתיו לא יידרש פיקוח".

דבריו של זיפלינגר באו לאחר שמשתתפים שונים סיפרו שהגבלות יצוא הרחפנים שמטיל משרד הביטחון פוגעות ביזמים.

רחפנים במישור האזרחי

הדיון עסק ברובו בחסמים ובהזדמנויות בתחום הרחפנים במישור האזרחי. "הנושא של הרחפנים הוא כבר מזמן לא רק ביטחוני", ציין ח"כ אורי מקלב, יו"ר הוועדה. "התחום כיום הוא לא פחות אזרחי וזו מגמה הולכת וגוברת, בנושאים כמו פנאי, ספורט, רפואה, תחבורה, חקלאות, בגופי ההצלה ובמיקוד גבוה בתחום המסחרי".

היזמים ומנהלי החברות התלוננו בדיון גם על כך שתקנות משרד התקשורת ורגולציית היתר, לדבריהם, מצד רשות התעופה האזרחית, שלא מותאמת לשוק, מציבים חסמים בפניהם. בדיון עלה כי רשות התעופה האזרחית מחילה חובות שונות לגמרי על כלים זהים, מאחר שהיא מביחינה בין כלי לשימוש מסחרי לכלי לשימושי פנאי וספורט.

בני דוידור, מנהל תחום כטב"מים ברשות, הודה ששימוש ברחפנים לצרכים מסחריים מצריך רישוי בכמה ערוצים, בעוד שכשהשימוש הוא לצורך תחביב אין כמעט צורך כמעט ברישוי.

הוא דיבר על הסכנות הטמונות בנושא הרחפנים. "יש שני סיכונים מרכזיים – האחד הוא התנגשות של רחפן או כטב"מ עם כלי תעופה אחר באוויר, שזה קטסטרופלי. השני הוא התנגשות או נפילה על מישהו על הקרקע", אמר דוידור. "האירועים המשמעותיים הם התקרבויות למטוסים אזרחיים. בכל אחת מהשנתיים האחרונות היו כ-15 מקרים כאלה, בגובה רב, של כקילומטר".

"הרשות בונה שיטה חדשה שתתאים למצב", הוסיף. לדבריו, "המרחב האווירי שלנו מסובך, המטוסים הצבאיים נמצאים בכל מקום. כיום יש דרישה להתערבות של אדם בכל הטסה של רחפן, אבל בנוסח החדש יהיה מקום גם להטסה אוטומטית. מדובר בתהליך שדורש רגולציה של יותר משנה".

בעיה נוספת שצפה במהלך הדיון היא שחלק ניכר מהרחפנים עוברים לפעול על תדר 5.8 ג'יגה-הרץ, שסגור לשימוש אזרחי בישראל. לדברי מנהלי חברות שמפתחות תוכנות רלוונטיות, הדבר מביא לבעיה בייבוא רחפנים בתדר זה ובהפעלתם, מה שמקשה על פעילותן.

נתי שוברט, סמנכ"ל ספקטרום ויו"ר ועדת התדרים של משרד התקשורת, אמר כי "התדר הזה אמנם הוקצה לשימושים אחרים, אבל ניתן לתאם אתנו הפעלה באופן נקודתי, כך שאנחנו לא מונעים מחברות לקדם פיתוחים שקשורים לתדר הזה.  מעבר לכך, יש צוות בין משרדי שבוחן את פתיחת התדר לרחפנים ולשימושים אחרים. מתקיימת בחינה, אבל אני לא יכול לומר באילו תנאים ומתי ייפתח התחום הזה לשימוש חופשי".

"יש למנות קציני הגנת פרטיות בתוך הארגונים"

נושא נוסף שעלה בדיון הוא הפרטיות ועולם הרחפנים. כמה מהמשתתפים טענו שהחוק הנוכחי לא מתייחס לנושא מספיק טוב בהיבטים של שמירה על המרחבים הפרטי והציבורי. "יש תהליך של התמסחרות של טכנולוגיות, מה שמנגיש את הרחפנים ומשליך על האפשרות להגנה על מרחבים אלה. החוק הנוכחי לא מתייחס מספיק טוב להיבט הפרטיות הקשור לכך. הוא לא בנוי להתמודד עם הנושא", ציין עו"ד דן אור-חוף מהמועצה להגנת הפרטיות.

לדבריו, "קיימים שני דברים שנוגעים לרחפנים ושלא קיימים בתודעה ובחקיקה של הרגולציה, שצריך לחשוב עליהם. האחד הוא שיש לגייס את התכנון מראש כך שיגן על הפרטיות, כלומר – תפיסה של הגנה מראש, כבר משלבי התכנון. השני הוא שיש להכניס לחקיקה בישראל את מה שקיים בעולם – רגולציה בתוך חברות וארגונים, במשרדי ממשלה ובכל מקום שעוסק בתחום הזה. יש למנות קציני הגנת פרטיות בתוך הארגונים".

ניר גרסון מרמו"ט (ר"ת הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע) ציין בהקשר זה כי "חוק הגנת הפרטיות המוגבל והמיושן חל בכל זאת גם על הפעלת רחפנים. כבר ב-2012 פרסמנו הנחיה שנוגעת למצלמות במרחב הציבורי, אבל יש עוד מה לעשות, ואנחנו מתכוונים לעשות זאת".

רחפנים למען הצלת חיים

במהלך הישיבה הציגו גורמי חירום והצלה, כמו המשטרה, מגן דוד אדום וזק"א, שימושים מצילי חיים שהם עושים כבר כיום ברחפנים. בזק"א, למשל, יש יחידת רחפנים שמופעלת על ידי מתנדבים ומסייעת במקרים של איתור נעדרים, איתור טובעים, סריקות שטח וכדומה. מגן דוד אדום החל בתהליך של רישוי מלא כדי להפעיל רחפנים לאיתור נפגעים בשטח, כמו בתאונות דרכים, בתוך המתאר העירוני במקרה של שריפות או כדי לקבל תמונת מצב באירועים חריגים.

נציג שירות בתי הסוהר מסר בדיון כי הארגון רכש ארבעה רחפנים ומתכנן להפעיל אותם כבר השנה. הנציג סיפר שהיו כבר 21 ניסיונות של הטסת רחפנים מעל בתי הכלא ובמקרה אחד מפעיל הרחפן אף ניסה להוריד חפצים לתוך אחד מהם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים