בתי החולים הממשלתיים יטמיעו ERP של סאפ במאות מיליוני שקלים

לדברי שרה צפריר, מנמ''רית בית החולים רמב''ם, שהיה הראשון להטמיע את ה-ERP, "העלינו לאוויר מערכת IT אינטגרטיבית, המכסה את כל הפעולות - הפיננסיות והלוגיסטיות - ואף מתממשקת לסביבה הקלינית"

שרה צפריר, מנמ"רית בית החולים רמב''ם. צילום: יח"צ

24 בתי חולים ממשלתיים – כלליים, פסיכיאטריים וגריאטריים – יטמיעו עד סוף העשור מערכות ERP של סאפ (SAP) בפרויקט בהיקף מאות מיליוני שקלים. בית החולים רמב"ם בחיפה, היה הראשון להטמיע את המערכת, בפרויקט שארך שנתיים והסתיים אתמול (א').

במשרדי הממשלה פועלת מאז מחצית העשור הקודם מערכת מרכבה, המבוססת על פלטפורמת סאפ. בתי החולים, בהיותם ארגון בעל צרכים ייחודיים השונים ממשרד ממשלתי רגיל – נדרשו לפתרון ייעודי ולשם כך הותנע בעשור הקודם פרויקט מזור, שנועד לתת מענה לכלל התהליכים העסקיים האדמיניסטרטיביים, הפיננסיים והלוגיסטיים – בבתי החולים הממשלתיים.

פרויקט מזור, מערכת ה-ERP של משרד הבריאות, בהיקף רבע מיליארד שקלים, היה תקוע בשלל סכסוכים עם משרד האוצר במהלך העשור הקודם. בין היתר, הפרויקט נתקע בגלל איומים לתביעות משפטיות ושדולה חזקה בכנסת שהופעלה על ידי החברות המתחרות לסאפ. אלו טענו כי על הממשלה לצאת למכרז חדש, ולא לקבוע באופן אוטומטי שעל בתי החולים להטמיע מערכות ERP של סאפ.

שירה לב עמי, מנמ"רית משרד הבריאות

שירה לב עמי, מנמ"רית משרד הבריאות

לפרויקט מזור הוקמה מנהלת, וההכנות לו החלו. למרות שמבקר המדינה והיועצים המשפטיים של האוצר קבעו, כי טענות הספקים אינן מוצדקות – הפרויקט היה תקוע שנים רבות. כך, התגלעו סכסוכים בין משרדי האוצר והבריאות, על האופן בו יש לממש את הפרויקט. בשל הסכסוכים הללו, לא אושרו תקני כוח אדם מקצועי ומחשובי לצורך הנעת הפרויקט.

עקב כך יצאו חלק מבתי החולים למכרזי ERP עצמאיים, בהיקף של חצי מיליון שקלים כל אחד. כך, התבזבזו להם כספי הציבור. המרוויחות הגדולות מהמהלך הכפול היו ספקיות ה-ERP הישראליות, יועצי המחשוב וחברות האינטגרציה המקומיות – שהטמיעו מערכות ERP בכל בית חולים – תפנית מבית מטריקס, אביב, ואחרות.

התנעה מחודשת לפרויקט שנתקע

לפני שנתיים הותנע הפרויקט, מחדש, על ידי שירה לב עמי, מנמ"רית משרד הבריאות, וד"ר אורלי ויינשטיין, ראשת חטיבת בתי החולים במשרד. הפרויקט יושם ופותח על ידי חטיבת Enterprise Services ב-HPE ישראל בליווי סקר דלויט (Deloitte) כאשר נס אחראית להדרכה והטמעה.

כאמור, בית החולים הראשון שהעלה את המערכת לאוויר הוא רמב"ם. הפרויקט ארך שנתיים והמערכת משרתת 200 משתמשים בבית החולים. המערכת כוללת מודולים של לוגיסטיקה, רכש וכספים. בשלב השני של הפרויקט ברמב"ם יעלו מודולים של אחזקה ואספקה סטרילית, וכן מודול נסיעות חו"ל ומודול מחקרים. שלב זה בפרויקט יסתיים במהלך השנה, אז תשרת המערכת עוד עשרות משתמשים.

מערכת אינטגרטיבית המכסה כל פעולות בית החולים

בראיון לאנשים ומחשבים אמרה שרה צפריר, מנהלת אגף מידע, מחשוב ותקשורת ברמב"ם, כי "הפרויקט צפוי לייעל תהליכים בבית החולים. הוא יביא לשיתוף מידע בין הגורמים השונים – בתוך בית החולים ובינו ובין משרד הבריאות. הפרויקט יביא להשוואת מחירים של ציוד הנרכש על ידי בתי החולים, ציוד רפואי ומשקי".

לדברי צפריר, "הפרויקט הביא לכך שברמב"ם יש מערכת IT  אינטגרטיבית, המכסה את כל הפעולות הפיננסיות, הלוגיסטיות. הוא משולב עם מערכת האדמיניסטרציה הרפואית (ATD) – אשר מנוהלת בפרויקט נמ"ר, על גבי פלטפורמת סאפ מאז 2003. המערכת שהטמענו אף מתממשקת לסביבה הקלינית – לפרומתאוס – לצורך דיווחי צריכה בזמן אמת מחדרי הניתוח ובית המרקחת, על ידי סורקי ברקוד ומסופונים".

צפריר הדגישה כי "מערכת ה-ERP של סאפ תביא לקבלת נתונים טובה יותר על השימוש בציוד ועל מצב המלאי. המערכת תוכננה והוטמעה תוך בניית ממשקים למערכת הקלינית פרומתאוס, מה שמביא ליכולת לתמחר ברמת המטופל עלות של ניתוח. זאת בשל בניית קשר בין המימד הלוגיסטי והקליני. כך, מתאפשר תיעוד של שימוש בציוד הרפואי עם יכולת לקבל נתונים על שימוש בציוד – ברמת המטופל".

"ממשק נוסף שבנינו הוא בין בית החולים ובית המרקחת – לטובת מעקב אחר השימוש בתרופות בבית החולים". צפריר סיימה באומרה כי "הפרויקט בוצע תוך לווי צמוד של הנהלת בית החולים – המנהל פרופ' רפי ביאר וסגנו ניסים חיים".

לאחר בית החולים רמב"ם, צפויים בתי חולים נוספים לערוך פרויקטים דומים במהלך השנה – בית החולים בני ציון בחיפה, בית החולים בנהריה ועוד. כלל בתי החולים צפויים לערוך את ההטמעה עד סוף העשור. בסופם של הפרויקטים, המערכות ישרתו כ-5,000 משתמשים – בבתי החולים ובמשרד הבריאות. המערכת תתממשק, בין היתר, עם המערכות התפעוליות השונות בבתי החולים, עם המערכות במשרד הבריאות ועם מערכת מרכבה במשרד האוצר.

השתתף בהכנת הידיעה: יהודה קונפורטס.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אמית

    משהו פה קיבל שוחד כבד ביותר, לקנות סאפ ולהטמיע במיליונים בכל משרדי הממשלה, צה"ל ובתי החולים.. בזבוז כספי ציבור ענק! היה אפשר בעשירית הסכום להטמיע כל מערכת אחרת.(כמו המערכות שמוזכרות בכתבה ועוד רבות אחרות) אם משהו עשה פה מכרז אני עפיפון..

  2. מודי

    יותר חשוב היה להטמיע תיק רפואי אחוד מאשר מערכת ERP סתם בזבוז כספי ציבור

אירועים קרובים