צה"ל: נדחתה הקמת זרוע הסייבר; רוב הסמכויות – באגף התקשוב

הרמטכ''ל החליט לדחות את הקמת זרוע הסייבר בכמה שנים ● המרוויח העיקרי מהמהלך - אגף התקשוב, שמקבל עוד סמכויות טיפול בתחום ● מטה הסייבר שהיה אצל סגן הרמטכ''ל - עובר לאגף

הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט. צילום: ויקיפדיה

לאחר שהנחה בעבר על הקמת זרוע סייבר בצבא, החליט הרמטכ"ל, רב אלוף גדי איזנקוט, לדחות את מועד הקמת הזרוע בכמה שנים.

על פי החלטת הרמטכ"ל, האחריות ההתקפית לתחום הסייבר תישאר ביחידה באגף המודיעין. מעמדו של אגף התקשוב בתחום הסייבר ישודרג: מטה הסייבר הצה"לי וגופי הסייבר שפעלו במטה הכללי, שהיו עד כה תחת סגן הרמטכ"ל, אלוף יאיר גולן – עוברים לאגף התקשוב.

מחלקת ההגנה בסייבר, שהוגדלה והפכה בשנה החולפת לחטיבת ההגנה בסייבר – נשארת תחת אגף התקשוב. האחריות הרב-זרועית לתחום הסייבר נותרה אף היא באגף התקשוב. עוד הוחלט כי הקמת זרוע הסייבר תוקם עד שנת 2020, מועד סיום תר"ש (ר"ת תכנית רב-שנתית) "גדעון".

גורם צבאי מסר כי "למעשה כשיצאנו לדרך בתחילת 2015, הרמטכ"ל הנחה אותנו לקיים עבודה על הסייבר. בזמנו היה צוות ייעודי ואחר כך העבודה עברה לאגף תכנון. ככל שאנחנו מעמיקים בעולם תוכן הזה, אנו עורכים תהליכי למידה טכנולוגית, כתיבת תפיסה והבנת המושגים שהם שונים ממושגים צבאיים. נערכים שיתופי פעולה עם כמה מדינות בעולם, של למידה וביקורים, משחקי מלחמה וסימולציות – כדי להבין איך נכון להתקדם".

הקמת צוות ייעודי. צילום: דובר צה"ל

הקמת צוות ייעודי. צילום: דובר צה"ל

צה"ל יצא בשנה שעברה עם השלב הראשון, במסגרתו הוקם גוף מטה בצה"ל, המרכז את תחום הסייבר, ובמקביל, הוקמה חטיבת ההגנה בסייבר באגף התקשוב. "הנושא תוחקר לפני חודשיים בפני הרמטכ"ל", הסביר הגורם הצבאי את ההחלטה שלא להקים כעת את זרוע הסייבר. "הוא כולל הרבה היבטים לצבא וזה רחוק מלעמוד בהגדרה שהרמטכ"ל ייעד לנו".

"אנחנו ניצבים מול הצעד הבא בדרך להקמת זרוע סייבר, ויש לא מעט סיבות להישאר במצב הקיים ולבסס את המצב שלנו. לא מעט גורמים חושבים שזה הדבר הנכון לעשות כעת בצבא בתחום הסייבר המאתגר".

"אנחנו עושים זאת במשנה זהירות כדי לא לעשות טעויות שנעשו במקומות אחרים בעולם", אמר הגורם הצבאי ורמז לכפילות הקיימת בארצות הברית – שם מפקד פיקוד הסייבר משמש גם כראש הסוכנות לביטחון לאומי, ה-NSA.

"כדי לא לפגוע בדברים שעובדים טוב, אנחנו יוצאים למהלך שמממש את העקרונות הבאים: התמקדות בהגנה – בעולם הסייבר נדרש תהליך על- זרועי, כל זרוע בונה לעצמה את יכולות הגנה ואנחנו רוצים לראות את הסייבר מגיע עד לחייל בקצה ולא נשאר במחוזות המטה הכללי. לכן נחל במהלך נוסף שיחזק את ההגנה".

לייצר אחדות בסמכות והאחריות. צילום: דובר צה"ל

לייצר אחדות בסמכות והאחריות. צילום: דובר צה"ל

בנוסף, אמר, "אנו משמרים את העליונות בתחום האיסופי וזה משהו שאנחנו מאוד לא רוצים לפגוע בו, אנחנו רוצים לייצר אחדות בסמכות והאחריות בין מי שבונה את ה-IT בצבא, את הרשת – לבין מי שמגן עליה. אנחנו צריכים לפתח את החשיבה האופרטיבית, איך סייבר משתלב ביכולות של צה"ל בצורה יותר טובה מהיום. משאבי כוח האדם הם מוגבלים יחסית – לא נוכל לשכפל גופים. יש פה תקווה – מה אנחנו נוכל להעמיד בתחום הסייבר, ויש פה חסם".

על בסיס העקרונות הללו, אמר הגורם הצבאי, "אנחנו יוצאים לשלב השני באמ"ן. בניין הכוח יהיה מפוצל לאיסוף ולהגנה. אגף התקשוב יפתח את הראייה העל-זרועית בעולם הסייבר".

הרמטכ"ל הנחה לבצע עבודת מטה בתוך חודשיים – ולהגדיר את הסמכות והייעוד של כל אחד מהגופים, איך הדבר הזה משפיע על הפיקודים המרחביים ועל הזרועות השונים – ואנחנו מבינים שזה יהיה עוד שלב בדרך קדימה. יש פה ניהול סיכונים מצד אחד ומצד שני אמירה משמעותית על אחריות שלמה בתחום ההגנה ובתחום הפיתוח האופרטיבי בתחום הסייבר".

הרמטכ"ל, סיכם הגורם הצבאי, "רוצה לראות סייבר, הוא מבין שנכון ללכת לתחום בצעדים מדודים ולכן הוא ממשיך להתקדם תוך הבנת האחדות של מגני הרשת והבונים שלה. נפתח את הרעיון האופרטיבי של הסייבר במטה הכללי, לשילוב הגורמים השונים הפועלים בתחום אל מול אגף המבצעים – כמו שיש מי שמתכנן מול פעילות אווירית וימית מול חיל האוויר, כך יידע מישהו לשלב את מימד הסייבר בפעילויות הצה"ליות".

"אגף התקשוב לא ייראה כמו שהוא נראה היום. אגף התקשוב יצטרך לבנות את יכולותיו גם ב-IT, גם בהגנה וגם לספח את הרעיון המבצעי של הסייבר. עלינו לשפר את החשיבה המבצעית, ונרצה להרחיב את עולם הסייבר מעבר להיבט המודיעיני. אנחנו לא רוצים לעשות טעויות בניהול סיכונים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים