"פלטפורמה כשירות היא המיינפריים החדש"

כך אמר יואל יעקבסן, CTO אמת מחשוב ● לדבריו, "עולם ה-IT השתנה - רוב החברות הרווחיות הן מבוססות תוכנה, וזו צריכה לרוץ על משהו"

יואל יעקבסן, CTO אמת מחשוב. צילום: ניב קנטור

"לפני חמישה-שישה עשורים, כאשר החלו לפעול בעולם המחשוב ולפתח תוכנה בצורה מסודרת – עשו זאת על גבי המיינפריים. זאת כדי שלא להידרש לטפל בתשתיות. כיום, בחיוך של ההיסטוריה, עולם ה-IT הארגוני פונה לעבודה בתצורה של פלטפורמה כשירות, PaaS, וזהו המיינפריים החדש", כך אמר יואל יעקבסן, CTO אמת מחשוב.

יעקבסן דיבר בכנס שערכה חטיבת ה-OEM באמת מחשוב, תחת הכותרת EMET OEM TECH DAY. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, התקיים היום (ד'), באולם אירועים East בתל אביב, בהשתתפות כ-250 לקוחות ושותפי החברה.

עולם ה-IT השתנה, אמר יעקבסן, "חברת המוניות הגדולה בעולם היא נטולת מוניות, חברת הקמעונאות הגדולה בעולם היא בלא מחסנים, לחברת המלונות הגדולה בעולם אין חדרים ולחברת התוכן הגדולה בעולם אין כותבים ויצרני תוכן. רוב חברות הרווחיות הן מבוססות תוכנה, וזו צריכה לרוץ על משהו".

צילום ועריכת וידיאו: ליאור רובינשטיין

כשהחלו לעבוד על מחשבים, אמר, "עשו זאת עם מיינפריים, כי הוא שחרר מהעיסוק בתשתיות. אולם היו לו כמה בעיות, בין השאר בשל היותו של ספק יחיד. לאחר מכן עברנו לעידן הקליינט-סרבר. כיום אנו עובדים בארכיטקטורה מבוססת סטנדרטים פתוחים, ונדרש לדאוג לאבטחת מידע, ליכולת גידול, לזמינות ולניהול".

"אלא שעבודה בדרך זו יוצרת כמה בעיות: יש לבחון מי בעלי הסטנדרטים, איך בונים ארכיטקטורה טובה, איך מתמודדים עם שינויים, איך מנטרים, איך בונים אבטחה כוללת, לא רק היקפית. מיכון זה 'סרט' בפני עצמו, ולבסוף – יש סיוטי לילה מהאינטגרציה".

לדבריו, "גלגל הזמן מתגלגל, ואנו חוזרים לפעול בתחושה של מיינפריים, בלי הנעילה ושאר הדברים הגרועים". השלב הראשון בחזרה לאחור, אמר יעקבסן, "היה עם הווירטואליזציה, זו אפשרה לעשות הפשטה של החומרה, אולם עדיין התפעול היה מאוד מורכב, התשתיות גדלו והייתה עבודה ידנית. ואז הגיע הענן. בשורתו היא XaaS, צריכה של כל דבר, כל משאב IT – כשירות. כך, מישהו אחר, ספקיות הענן הציבורי, הן הדואגות למורכבות המערכות ולצורך במיכון מסיבי".

"משהו" כשירות, XaaS

בעבודה בצורת XaaS, אמר, "יש כמה שירותים נפוצים שנצרכים: תשתיות, מחשבים, מערכות אחסון, בסיסי נתונים ואנליטיקה. פלטפורמה כשירות, PaaS, זו תשתית המאפשרת למפתחים לפתח – בלא להיות מודעים לחומרה שמאחור. שתי הפלטפורמות הנפוצות, הן OpenShift של רד האט (Red Hat), ו-Cloud Foundry של HPE ,EMC-Dell ואחרות".

הבשורה של PaaS, הסביר יעקבסן, "היא שהמפתחים המשתמשים במערכת לא מודעים בכלל לתשתית. הם דורשים שרת אפליקציה, בסיס נתונים או מערכת שלמה. לא אכפת להם על מה זה רץ. הפלטפורמה הזו היא המיינפריים החדש".

לדבריו, "פלטפורמה כשירות רצה על מערכות מוכללות. אמת OEM הקימה באחרונה גוף בתוך החברה, המתמחה במערכות מוכללות, Rack Scale Computing, לטובת חברות אשר מספקות 'משהו' כשירות, XaaS, ולשם כך מסתייעים בבנייה של ארונות מחשוב, כאשר כל ארון הוא מערכת. מה שאנו נותנים ללקוח זו יכולת לקבל ארונות בנויים ומותקנים, כאשר כל שנדרש הוא לחבר לחשמל ולהדליק אותם".

"העולם החדש הוא זה של אפליקציות בעלות יכולת גידול, סקיילביליות", סיכם יעקבסן. "מי שלא נמצא שם – לא יהיה. על מנת לבנות מערכות מוכללות, יש להתבסס על ארכיטקטורה אחידה, יש לתכנן מראש – אחרת לא ניתן לגדול. אל תדממו כסף – פלטפורמה כשירות זה העתיד, והן מבוססות מערכות מוכללות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים