הממונה על ההגבלים: "על המדינה לאפשר תחבורה שיתופית"

בדיון סוער בכנסת קראה הממונה לבטל את התקנה האוסרת על כניסת התחבורה השיתופית ● נציג משרד התחבורה אמר כי בקרוב יעלו על הכביש 20 אלף מוניות שיתופיות והבטיח התפתחויות נוספות

עו"ד מיכל הלפרין, הממונה על ההגבלים העסקיים. צילום: אבנר הלפרין, מתוך ויקיפדיה

הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, תומכת בתחבורה השיתופית. בדיון סוער שהתקיים היום (ב') בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת היא קראה למדינה לאפשר את התחבורה השיתופית ולבטל את התקנה שמונעת את כניסתה לשוק. לדבריה התנגדו נציגי נהגי המוניות ואחד מהם אף עזב את הדיון בסערה.

הנושא נמצא במחלוקת בין המצדדים בהכנסת התחבורה השיתופית לנהגי המוניות, שטוענים כי מהלך שכזה יפגע משמעותית בפרנסה של עשרות אלפי נהגי מוניות ובני משפחותיהם.

עו"ד הלפרין ציינה כי "המצב של התחבורה הציבורית בישראל בכי רע. השימוש ברכבים פרטיים הולך וגדל, ולצד זאת, ההתפתחות הטכנולוגית נותנת לנו ליצור מנגנונים שמאפשרים מגוון שירותים לציבור. למדינת ישראל אין פריבילגיה להדוף את הפתרונות האלה. אנחנו צריכים לאמץ כל רעיון של תחבורה שיתופית".

לדבריה, היא מתייחסת למגוון האפליקציות והאפשרויות הקיימות, מכאלה שמקשרות בין נהגי מוניות לנוסעים דרך כאלה שמקשרות נוסעים פרטיים בעלי יעד משותף תמורת השתתפות בעלויות ועד לנהגים פרטיים שיגבו תשלום עבור נסיעות, בדומה לנהגי מוניות.

"על רקע הטכנולוגיה החדשה הזו, חובה עלינו לבחון האם ההסדרה של המוניות המסורתיות עדיין ישימה ועדיין חייבים אותה. אנחנו צריכים רגולציה תחרותית למוניות, כדי שנהגי המוניות המסורתיות יוכלו להתחרות. החסם הראשון הוא עלות המספר הירוק – 245 אלף שקלים, והחסם השני הוא ההכשרות – יש לאפשר כניסה ללא הכשרה ארוכה", הוסיפה.

עוד אמרה הלפרין כי "אינדיקציות ראשוניות מראות שנהגי אובר (Uber) מרוויחים יותר מנהגי מוניות פר שעת נסיעה. יכול מאוד להיות שזה פותח בפני הנהגים ששוכרים את מספר המונית אפשרויות שלא היו להם קודם".

היא הציגה שקפים שמראים שמ-1952, כמות המוניות ל-1,000 איש בישראל עלתה בקצת יותר מפי שניים, בעוד שכמות המכוניות עלתה בכמעט פי 300. "אנחנו חסרים במוניות ולכן, קודם כל יש להגדיל את ההיצע, הזמינות ואיכות השירות", ציינה.

עוד הציגה הלפרין שהשימוש באובר עלה משמעותית בשנים האחרונות בערים שונות בעולם, כשבניו-יורק יש לה נתח שוק של יותר מ-20% ובסן פרנסיסקו – של יותר מ-70%. "בסך הכול, גם אם אחוז השימוש במוניות יורד, התחבורה השיתופית מביאה לעלייה בשימוש הכולל בצורות התחבורה השונות, לרווחת הציבור", אמרה.

בניגוד לטענות שנשמעות שלפיהן התחבורה השיתופית תפגע בתחבורה הציבורית, לדברי הלפרין, "המצב הפוך: אם הנוסע ידע שיש לו תחבורה שיתופית זמינה בתחנה המרכזית, הוא ישתמש הרבה יותר באוטובוסים וברכבות".

היא טענה כי אסור לתת גם לשיקולים ביטחוניים ובטיחותיים לעכב או למנוע את כניסת התחבורה השיתופית וכי "אם משרד התחבורה מוטרד, שיסדיר את הדבר בצורה נכונה".

הלפרין קראה לנהגי המוניות "לתפוס בשתי הידיים את הרצון לנהל איתם משא ומתן. אי אפשר לעצור את הכניסה של התחבורה השיתופית כדי להגן על הסכומים שנהגי המוניות שילמו בעבר. זה מזכיר לי את המחשבה שלא להכניס את מכונות הדפוס לשימוש כדי להגן על הכמרים, שכתבו בנייר ועט".

"בקרוב: 20 אלף מוניות שיתופיות"

בתגובה אמר יו"ר איגוד נהגי המוניות, יהודה בר אור, כי המספרים שהציגה הממונה "משקפים את השוק בארצות הברית. זה רחוק מהמציאות בישראל. יש אזורים שלמים בארצות הברית שבהם הרחיקו את אובר בשל הגודש בכבישים שיצרו הנהגים הפרטיים".

הוא ציין ש-"הסכמנו לעד 50% הנחה בנסיעה. אנחנו לא מתנגדים למוניות נוספות אלא להכנסת רכבים פרטיים לענף שמאכיל 35 אלף משפחות".

דרור גנון, מנהל בכיר של אגף תכנון, תפעול ורישוי תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, אמר כי "בקרוב יהיו 20 אלף רכבים שיוכלו להשתלב בתחום המוניות השיתופיות. זו החלטה שמאפשרת אמצעי נוסף לאנשים שמעוניינים לנסוע בדרכים אחרות. בנוגע לתחבורה שיתופית בכלל, הנושא מקודם, אנחנו עדיין בוחנים את המשמעויות של זה. בקרוב תשמעו על צעדים שיקרו".

יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב, סיכם את הדיון ואמר: "משרד התחבורה צריך לקחת את הנושא לתשומת ליבו. המשרד עשה את הצעד הראשון – המוניות השיתופיות – והגיע הזמן להתקדם לתחבורה שיתופית בכלל, במהירות לא פחותה. הטכנולוגיה נותנת כאן מענה לצורך שהיה קיים תמיד ולא ניתן לעצור את התחבורה השיתופית. כדאי להגיע להסדרה לפני שיקובעו דברים בשטח וניאלץ לרדוף אחריהם".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. בני

    זה התוצאה של הורדת יוקר המחיה על חשבון האנשים החלשים שעובדים מעל 60 שעות בשבוע ולא מגיעים לשכר מינימום וכל זה תחת השם: "נסיעה שיתופית" כאשר בפועל האנשים שעובדים באובר הם אנשים שזהו המקצוע העיקרי שלהם ולא כפי שמציגים את זה כ אנשים שעושים את זה בשעות הפנאי שלהם. האים בשם הורדות "יוקר המחיה" ו "נסיעה שיתופית" כדאי להפוך את הנהגים לעבדים? http://www.themarker.com/wallstreet/1.3136406

אירועים קרובים