סוף למשחקי הרעב בהיי-טק? אמזון תשנה את שיטת המיון של עובדיה

ענקית הקמעונאות עשויה לוותר על תהליך מיון העובדים האכזרי והידוע לשמצה שלה, הכופה על מנהלים לדרג עובדים באמצעות השוואתם זה לזה - נוהג שהופך את ביצועי העבודה למסע הישרדות מקומם במיוחד

הפסיד 13.5 מילירד דולר בין לילה. ג'ף בזוס, מייסד אמזון. צילום: סטיב ג'ורבטסון, מתוך ויקיפדיה

שינוי מבורך בתפישת ההעסקה עומד לחול ככל הנראה על אמזון (Amazon). ענקית הקמעונאות, שנודעה בשל מדיניות ההעסקה הנוקשה והאכזרית למדי שלה, הודיעה ל-Geekwire כי היא מתכננת לשפץ את החלק הגרוע ביותר של תהליך בדיקת ומיון העובדים שלה. בינתיים לא פירטה החברה כיצד ייראו בפועל התיקונים הצפויים.

דובר החברה אישר את השינוי ל-Business Insider ואמר כי "אנחנו משיקים תהליך סקירה שנתי חדש בשנה הבאה, שיהיה פשוט באופן רדיקלי, ויתמקד בחוזקות של עובדינו ולא בהיעדרן . נמשיך לשקוד על התכנית ולבנות אותה בהתבסס על מה שאנו למדים מהעובדים שלנו".

stack ranking – רק החזקים שורדים

עד היום נהגה אמזון להפעיל תהליך בדיקת עובדים המכונה "stack ranking", שבו העובדים מדורגים לנוכח בחינה של ביצועי האחד כנגד ביצועי השני, בניגוד לניסיון לברר עד כמה טוב עומד העובד בדרישות התפקיד שלו באופן אבסולוטי. הרעיון הוא שעובדים שיזכו בדירוג הנמוך ביותר בסוף ההליך יפוטרו, וכך תיווצר חברה של עובדים פרודוקטיביים במיוחד.

השיטה – שמזכירה תכנית ריאליטי אכזרית במיוחד – התפרסמה בשנת 1980 והפכה לפופולרית כשהוכנסה לפעולה על ידי ג'ק וולש, מנכ"ל ויו"ר ג'נרל אלקטריק (General Electric) באותם ימים.

ואכן, מומחה למשאבי אנוש ששוחח עם ה-CNN התייחס אל תהליך הבדיקה של אמזון כאל "משחקי הרעב". ואילו בסיפור על "מקום העבודה המצלק" של אמזון, ושהתפרסם בניו יורק טיימס (New York Times) ואף הפך לוויראלי בשנה שעברה, תואר תהליך הבדיקה כ"בחירת כבשים להקרבה לעולה במטרה להגן על בעלי תפקידים חיוניים יותר".

מנגנון כלב-אוכל-כלב

הבעיה היא שלמרות הרעיון הלכאורה תמים שבבסיס השיטה, היא יכולה לעבוד בהצלחה רק למשך פרק זמן קצר, למשל כאשר חברה נמצאת בתהליך של רה-ארגון, כך אומרים מומחים לשיטת ה-"stack ranking". השימוש בשיטה זו לטווח ארוך נוטה לפתח מנגנון כלב-אוכל-כלב, שמייצר תחרות אגרסיבית במיוחד בין העובדים.

כך למשל, עובדים חדשים רבים שמצטרפים לאמזון עלולים להתנפות מהחברה בתוך זמן קצר בלי שיקבלו הזדמנות ללמוד לעומק את העבודה במקום ולהתבלט בו. מי שנחשבים כמצליחים יותר מבין העובדים הם, לדוגמה, בעלי המצאות ורעיונות שהחברה מאמצת. כך או כך, מי שנבחן ונכשל במיונים השנתיים של הצוותים עוזב או מפוטר.

מנהל משאבי אנוש לשעבר בחברה כינה בעבר את השיטה "דרוויניזם תכליתי", ועובדים אחרים לשעבר גלגלו סיפורים על אנשי צוות אשר חלו במחלה קשה או עברו משברים אישיים שונים, ושלאחר מכן קיבלו הערכות שליליות או אפילו נדחקו החוצה בחוסר הוגנות, ולא זכו אפילו לזמן החסד להתאושש לפני שעמדו בפני מיון שנתי.

אמצעי מפתח בפילוסופיית הניהול של בזוס

הליך המיון הנוקשה באמזון הוא לא רק עניין של אופנה או גחמה, אלא משמש כאמצעי מפתח לפילוסופיית הניהול של ג'ף בזוס, מייסד החברה ומנכ"לה, כך טוען כתב בלומברג (Bloomberg), בראד סטון. לפי הסבריו של סטון, בזוס האמין שמנהלים צריכים להעלות את רף הביצועים של העובדים עם כל העסקה של עובד חדש, כך שהעובדים שישרדו ויתבלטו בחברה יהיו רק אלו שנחשבים כנדירים באיכויותיהם.

בשנים האחרונות הפכה שיטת ה-"stack ranking" לפחות ופחות מקובלת, במיוחד בתעשיית ההיי-טק. לאחר שנים של תלונות מצד עובדים, נפטרה למשל מיקרוסופט (Microsoft) מהשיטה הלא אהודה בשנה שעברה. גם יאהו (Yahoo) התמודדה עם ביקורת כאשר המנכ"לית שלה, מריסה מאייר, ניסתה ליישם את השיטה במסגרת ניסיונות התפנית וההתייעלות שהחילה על החברה, וויתרה לבסוף על הרעיון.

כעת נראה שגם אמזון מתפכחת ורוצה להתייחס אל עובדיה בצורה פחות תובענית וקטלנית, כך שאפשר שימים טובים יותר צפויים הן בעבור עובדיה של הקמעונאית והן בעבור עובדים אחרים שעדיין כורעים תחת שיטת דירוג המערם האכזרית.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. רון

    לא הבנת את המקור בכלל. לא מדובר על שינויים בגיוס, במיון, או בהעסקה, אין שום דבר לתהליכי ה Hiring של אמזון בכלל! אלא רק בתהליכי ההערכה השנתית. http://www.geekwire.com/2016/amazon-radically-simplify-employee-reviews-changing-controversial-program-amid-huge-growth/

אירועים קרובים