"בחזרה הגנרלית לבחירות התגלו תקלות מינוריות; היום הכל יילך כשורה"

"אנו מוכנים למיחשוב כל ההיבטים הלוגיסטיים ביום הבחירות, ולספירת הקולות הממוחשבת בסיומו של היום החשוב הזה", אומר ל-DailyMaily האיש שאחראי על מיחשוב הבחירות לכנסת ה-18 ● וגם: כך נראית "דמוקרטיה" - המערכת שהחליפה את המיינפרים בבחירות לכנסת ישראל

מלם מערכות מקבוצת מלם-תים הפעילה לקראת הבחירות המתקיימות היום (ג'), מערכת IT לטובת ועדת הבחירות המרכזית. המערכת החדשה, "דמוקרטיה", פרי פיתוח פנימי של מלם, תחליף את מערכת המיינפריים, אותה הפעילה מלם בכל מערכות הבחירות שהיו במדינה מאז שנות ה-70'. "ערכנו שתי חזרות גנרליות, בסוף השבוע האחרון, וביום א' השבוע", אומר לאנשים ומחשבים אורי ערד, מנכ"ל מלם מערכות מקבוצת מלם-תים. "התקלות שהתגלו היו מינוריות. אנו מוכנים למיחשוב כל ההיבטים הלוגיסטיים ביום הבחירות, ולספירת הקולות הממוחשבת בסיומו של היום החשוב הזה. איננו צופים תקלות באופן מיוחד".

עד מערכת הבחירות הנוכחית, טיפלה מלם בהיבטים המיחשוביים עבור ועדת הבחירות המרכזית, באמצעות שתי מערכות IT. האחת, מבוססת מיינפריים, עסקה בניהול ספירת התוצאות בתום יום הבחירות, והמערכת השניה טיפלה בהיבטים הלוגיסטיים בתקופה של מאה הימים שבטרם יום הבחירות. המערכת החדשה, "דמוקרטיה", פותחה במהלך השנים האחרונות, בעקבות מכרז שהוציאה ועדת הבחירות המרכזית בתחילת העשור. המערכת מטפלת בשתי הפונקציות יחדיו – זו של הלוגיסטיקה בימים שלפני הבחירות וביום הבחירות עצמו, וזו שעוסקת בספירת הקולות מהקלפיות.

בהיבט הטכנולוגי, המערכת מבוססת שרתי חלונות של מיקרוסופט והיא וובית. פיתוחה של המערכת הושלם ביוני 2008. "יתרונה של המערכת שפותחה הוא באינטגרטיביות שלה", מסביר ערד, "כך, לדוגמה, אם עובד מסוים עבד גם בימים שלפני הבחירות וגם ביום הבחירות עצמו, אין צורך לטפל בנתוניו פעמיים ולהנפיק עבורו שני תלושי שכר".

המערכת מטפלת ב-9,263 קלפיות, אשר ממוקמות ב-3,500 יישובים או ריכוזי קלפיות (לדוגמה בית ספר או מרפאה בערים הגדולות, בהם יש יותר מקלפי אחת). עוד מטפלת המערכת בהיבטים הלוגיסטיים של אלפי העובדים בשער בקלפיות, חלקם מול חברות כוח אדם. בצד של מלם שותפים לתפעול המערכת בשלושת החודשים האחרונים וביום הבחירות עצמו – עשרות מעובדי החברה. "זהו פרויקט ראשון במעלה מבחינת החשיבות שלו במלם", אומר ערד, "לקחתי עליו אחריות באופן אישי. התהליך הלוגיסטי ביום הבחירות הוא מורכב ביותר, הרבה יותר מהיבטי המיחשוב שלצידו. ניהול בחירות הוא לא רק מיחשוב. שמנו דגש בפיתוח המערכת על יצירת מודולים אשר יתאימו במדויק לצורכי ועדת הבחירות המרכזית".

המערכת, כאמור, עובדת מזה שלושה חודשים ומשרתת את ועדת הבחירות המרכזית בראשות יו"ר הוועדה, תמר אדרי. לקראת הבחירות, טיפלו מערכות ה-IT בכל היבטי הלוגיסטיקה, למשל ניהול ועדות הקלפי האזוריות, גיוס וניהול כוח אדם בקלפיות, ניהול מערכך הדרכות, הקמת "מודיעין בחירות", וניהול הלוגיסטיקה ביום הבחירות עצמו – לרבות יומן אירועים, וניתוח אחוזי ההצבעה בפילוחים שונים. חלקה השני של המערכת, העוסק בספירת הקולות, החל לפעול השבוע, ולקלוט את תוצאות ההצבעה של החולים בבתי החולים, החיילים, הימאים ועובדי משרד החוץ ומשרד הביטחון בנציגויות בחו"ל. "השיא הוא כמובן קליטת הנתונים החל מהשעה עשר בלילה, עם סגירת הקלפיות", אומר ערד, "ולאחר מכן – חישוב התוצאות".

מה לגבי היערכות לקראת אסון?
"במהלך החזרות הגנרליות בדקנו לעומק גם את נושא ה-DRP, לרבות היבטי שרידות ללא אובדן נתונים. למעט תקלות שוליות, הכל הלך כשורה. המערכת כוללת מנגנוני גיבוי ושרידות, על מנת שנוכל להבטיח לאזרחים את פרסום התוצאות מוקדם ככל האפשר. בחזרות בדקנו את הרמת המערכות באופן יבש, ועשינו זאת בצורה מקיפה, כולל תקשורת לוגיסטיקה ומערכות מחשב, בדקנו כל היבט וכל פרמטר. אנו מוכנים. בכל מקרה, אתר הגיבוי מרוחק מספיק קילומטרים כנדרש – מהאתר המרכזי בירושלים".

האם הפקתם לקחים כלשהם בעקבות התקלות שהיו בבחירות המקדימות של המפלגות השונות?
"אין קשר בין הפריימריס לבין המערכת הנוכחית. במערכת הבחירות המקדימות של הליכוד, שעליה אנו היינו אחראים, היתה בעיה עם התורים, אולם התוצאות היו מצוינות. מבחינתנו, הפריימריס הם סיפור הצלחה. בפריימריס ההצבעה היתה ממוחשבת – לא כך הדבר בבחירות הכלליות, שאינן ממוחשבות ורק ספירת הקולות היא ממוחשבת".

ומתי נדע ש-"יש מלך חדש לישראל"?
"איני יכול להתחייב על מועד פרסום התוצאות. אני מעריך שזה יהיה כמו במערכות הבחירות הקודמות – במהלך השעות הקטנות של הלילה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים