"חייבים להמשיך לעבוד ולבנות הגנות קריטיות לזכויות האזרח"

לאחר שנחשף כי הרשתות החברתיות מואשמות במסירת מידע אודות משתמשיהן למשטרה כדי לאתר מחאות על הגזענות כנגד שחורים במדינה, ארגונים רבים - וביניהן אותן ענקיות - קמו ואמרו: "חיה ותן לחיות"

להגן על האזרחים. אילוסטרציה: BigStock

באחרונה נחשפו חלק ממיליארדי המשתמשים בפייסבוק (Facebook), טוויטר (Twitter) ואינסטגרם (Instagram) לכך שהרשתות החברתיות האהובות עליהם נכללות בדו"ח של איגוד חירויות האזרח האמריקני, ה-ACLU (ר"ת American Civil Liberties Union), ומואשמות במסירת מידע אודותיהם למשטרה.

על פי הדו"ח, החברות סיפקו נתוני משתמשים לתכנית ניטור המדיה החברתית שבה השתמשה המשטרה האמריקנית בכדי לעקוב אחר ההפגנות הטעונות שהתקיימו באוקלנד, קליפורניה, ובולטימור, במחאה על הגזענות כנגד שחורים במדינה. תכנית הניטור, שנוצרה על ידי Geofeedia משיקגו, כללה לעתים קרובות מיקומי גולשים ופרטים אישיים אחרים אשר הועברו ל-500 סוכנויות לאכיפת החוק והבטיחות, כך על פי ה-ACLU.

בשבועות האחרונים ניתקו חברות המדיה החברתיות את גישת Geofeedia אל נתוני המשתמשים, לאחר ש-ACLU גילה אותה והתריע בפני החברות אודות חשיפת הציבור המאיימת.

לחוקק מדיניות ציבורית חזקה עם נהלי ביקורת חזקים

"פלטפורמות אלו צריכות לעשות יותר כדי להגן על זכויות חופש הביטוי של פעילים, ולהפסיק לקדם את המעקב אחריהם על ידי משטרה," אמרה ניקול עוזר, מנהלת טכנולוגיה ומנהל מדיניות חירויות האזרח באגודה מקליפורניה.

"ה-ACLU לא צריכה לספר לפייסבוק או לטוויטר מה המפתחים שלהן עושים. החברות צריכות לחוקק מדיניות ציבורית חזקה עם נהלי ביקורת חזקים בכדי להבטיח שבפלטפורמות שלהן לא נעשה שימוש לצורך מעקב מפלה".

חייבים להמשיך לעבוד

בהצהרה לתקשורת מטעם מנכ"ל Geofeedia, פיל האריס, נאמר כי החברה "מחויבת לעקרונות של שקיפות ופרטיות אישית והן לניסוח הכתוב ולרוח החוק, כשמדובר בזכויות הפרט". הוא הוסיף כי החברה פועלת כדי להבטיח ש"משתמשי קצה אינם מבקשים לזהות באופן בלתי הולם אנשים על בסיס גזע, מוצא אתני, דת, נטייה מינית או נטיות פוליטיות, בין יתר. אך עם זאת, אנחנו מבינים כי אנו חייבים להמשיך לעבוד בכדי לבנות עוד הגנות קריטיות לזכויות האזרח".

החברות שנמצאו אשמות בשחרור נתוני משתמשיהן מיהרו להגיב לדברים.

טוויטר צייצה בהצהרה כתגובה להאשמות כי "בהתבסס על המידע בדו"ח ACLU@, אנחנו משעים מיד את הגישה המסחרית של Geofeedia@ לנתונים בטוויטר". ואילו פייסבוק, הבעלים של אינסטגרם, אמרה כי הנתונים שהועברו ל-Geofeedia הוגבלו לפרטי המשתמש הזמינים לציבור.

"למפתחים הייתה רק גישה לנתונים שאנשים בחרו לפרסם. הגישה הייתה כפופה למגבלות המדיניות של הפלטפורמה שלנו (Platform Policy), אשר מתארות את מה שאנחנו מצפים ממפתחים המקבלים נתונים באמצעות פלטפורמת פייסבוק", כך נכתב בהצהרתה של הרשת הדומיננטית.

איסוף לצורך איתור מגמות וטרנדים

רוב משתמשי טוויטר, פייסבוק ואינסטגרם מכירים את שירותי המדיה החברתיים כפלטפורמות לשיתוף מחשבות או תמונות עם חברים. אבל חברות כמו Geofeedia ואחרות אוספות ומנתחות נתונים במדיה החברתית בכדי לסייע ללקוחות שלהן לאתר מגמות וטרנדים שבהם מתעניין הציבור באינטרנט.

זרמי נתונים מיוחדים מחברות המדיה החברתית יכולים לספק גישה מהירה יותר ואוספים ממצים יותר של מכלול הפוסטים מאשר אלו הזמינים בפומבי ושהחיפוש אחריהם כרוך בעבודה מפרכת.

ליברטריאנים אזרחיים מודאגים יותר ויותר מכך שהכוח העולה של טכנולוגית המעקב הממשלתי הוא שגרם לעליה החדה בפיקוח אחרי אפרו-אמריקנים וקבוצות מיעוט אחרות באמצעות מעקב וידיאו, מעקב במדיה החברתית ומעקב אחרי שיחות טלפון סלולריות.

למשוך מידע פרטי של חברי אינסטגרם וטוויטר

"לריגול של המשטרה במדיה החברתית יש השפעה חסרת פרופורציה על אנשים שחורים", אמר מלכיה סיריל, מנכ"ל מרכז Media Justice, שהיא קבוצת אקטיביסטים מאוקלנד. "ישנה תנועה בהתהוות במטרה להבטיח שחיי השחורים יהיו חשובים", הוסיף סיריל. "התנועה הזו נמצאת במעקב. מרגלים אחריה".

לפני שחברות המדיה החברתיות החלו בחסימת הגישה שלה בשבועות האחרונים, השתמשה Geofeedia בזרמי הנתונים המיוחדים לצורך סיוע במעקב המשטרתי. בהודעת דוא"ל אחת שהתגלה על ידי ACLU, התפאר עובד החברה כי היה לו "הסכם סודי עם פייסבוק המחייב מבחינה משפטית" בעבור הנתונים שנאספו. במייל אחר נאמר שמשתמשי Geofeedia יכולים "למשוך מידע פרטי של חברי אינסטגרם וטוויטר".

מכיוון שלתקשורת אין הסכם סודי למשיכה חוקית של הנתונים מ-Geofeedia, הטענות הללו לא היו ניתנות לאימות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים