"רכבת ישראל עומדת לעבור שינוי משמעותי בתחום המחשוב"
"המהלך הוא חלק מהשינוי שעוברת הרכבת בקווים ובתשתיות, וצפוי להסתיים עד 2020", אמר יהושע פורמן, מנהל אגף מערכות מידע בחברה
"המחשוב ברכבת ישראל עומד לעבור שינוי משמעותי עד 2020, כחלק מהשינוי שעוברת הרכבת בקווים, לרבות פתיחת קווים חדשים, בתשתיות ובתחומים נוספים", אמר יהושע פורמן, מנהל אגף מערכות מידע בחברה.
פורמן דיבר בכנס שערכה באחרונה GIV Solutions במלון שרתון בתל אביב, בהפקת אנשים ומחשבים ובהשתתפות מאות אנשי מקצוע ולקוחות שלה. האירוע נערך בסימן 15 שנים ל-GIV Solutions.
לדברי פורמן, "כשהתחלתי לעבוד ברכבת היו 2.5 מיליון נסיעות של נוסעים בשנה וכיום יש 50 מיליון. יש לנו כיום 451 רכבות ועד 2020 יהיו לנו 850 רכבות. עלינו באחרונה מ-10 קווי שירות ל-16. באוקטובר אנחנו פותחים את רכבת העמק, עם תחנות בבית שאן, עפולה, כפר ברוך וכפר יהושע. ככלל, יש שיפור ניכר ברכבת, תוך דגשים מאוד חזקים על השירות והדיוק. רכבת ישראל נמצאת במקום טוב בעולם מבחינת דיוק, והיא הולכת ומשתפרת".
"כדי להיות מוכנים ב-2020, הרכבת תכננה שדרוגים ופיתוחים טכנולוגיים במשך שנים", אמר. "כך, למשל, בעתיד יהיה לנו GSM לרכבות – רשת סלולרית עם ארבע תשיעיות אמינות. אנחנו נכנסים למנהור, לחשמול ולהרחבת הרשת. רוב הקווים יהיו חשמליים, כולל הקו הצפוי לירושלים. כמו כן, אנחנו עוברים לאוטומציה, כשהמטרה היא להפוך את הנהג לצופה. תורת התפעול של הרכבת משתנה".
איך מתאימים את מערכות המידע ברכבת לשינויים?
פורמן ציין את שיתוף הפעולה הפורה ורב השנים, לדבריו, בין הרכבת ל-GIV Solutions, ואמר כי ניכרת מומחיותה של החברה בתחום התחבורה בכל ובתחום הרכבות בפרט. הוא דיבר על האתגרים בהתאמת מערכות המידע של הרכבת לשינויים הצפויים: "פיתוח מואץ, גידול היקפים, כניסה לתחומי פעילות חדשים, הכנסת טכנולוגיות חדישות, תחלופה של מנהלים בכל חמש שנים ושינויי תורת הפעלה תוך כדי פעילות".
כמו כן, לדבריו, "יש התמודדות עם הכרח לשמר את הידע והמידע כנכס ארגוני, תוך תמרון בין הטכנולוגיה המתקדמת למשאבים המצויים. עלינו למצוא את האיזון בין טיפוח העובדים לשילוב משאבים חיצוניים; להקפיד על בטיחות, שרידות ואבטחת מידע; וליצור שירותי מחשוב בסביבה דינאמית".
הוא ציין כי "עקרונות המדיניות של הרכבת בהקשר זה הם: יישום והתאמת מערכות המידע ליעדי החברה; העדפה לפתרונות קיימים לעומת ייעודיים; שימוש רחב בחבילות תוכנה מוכחות, דוגמת סאפ (SAP); יישום חבילות תוכנה עם מינימום שינויים והתאמות; יישום מערכת בתחומי התפעול וההנדסה; ובחינה מתמדת של אבטחת מידע וסייבר, בין היתר מאחר שהרכבת נחשבת לתשתית קריטית".
בדבריו מנה פורמן כמה מהלכים חדשניים אותם ביצעה הרכבת באחרונה: אפליקציית מובייל לנוסעים, חנות אפליקציות, כניסה למחשוב ענן, מערכת דרכים-נט ומערכת ניווט. כמו כן, הטמיעה החברה מערכות הנדסיות –לימודים דרך סימולטור לנהגים ומערכת בקרת דלק, והקימה מרכז טכני-לוגיסטי.
"החלטנו שאנחנו לא ממשיכים במיינפריים", אמר. "הקמנו מערכות חדשות, דוגמת איכון נייד, ניהול מתחם מגרש עריכה וניהול מתחם מוסך תפעולי. כמו כן, אנחנו מפתחים בימים אלה מערכת תפעול רזה", הוסיף. עוד הוא ציין כי "נפרסם בקרוב מכרז למערכת תפעולית חדשה, שאמורה לשמש את הרכבת ל-20 השנים הבאות".
תגובות
(0)