במקום עמוס 6: פייסבוק תשתמש במטוס סולארי

אובדן הלוויין תפס את הרשת החברתית לא מוכנה, והיא תיאלץ להשתמש בינתיים בפתרון חלקי בשם אקילה כדי להמשיך בפרויקט שלה להפצת שירותי אינטרנט בעולם השלישי ● מהו אותו פתרון?

מארק צוקרברג. צילום: גוילום פאומיר, מתוך ויקיפדיה

התפוצצות הלוויין עמוס 6 בעת תדלוק המשגר של SpaceX עוררה הדים גדולים לא רק בישראל, אלא ברחבי העולם. זאת, הן משום ש-SpaceX היא חברה אמריקנית ושהשיגור אירע בארצות הברית, אבל בעיקר משום שמעורבת בעניין אחת מחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם – פייסבוק (Facebook). זו נפגעה אמנם מפיצוץ הלוויין, אבל הודיעה שתחליף אותו בטכנולוגיה שפיתחה – מטוס סולארי. עם זאת, בינתיים מדובר בפתרון חלקי בלבד.

החברה של מארק צוקרברג השתמשה בעמוס 6 מאחר שביקשה לנצל את מיקומו, שהיה צפוי להיות מעל אפריקה, וכן את העובדה שיש לו אלומות שידור שפונות גם למקומות נידחים בתת הסהרה, כדי לרכוש את כל קיבולת האינטרנט שלו. היא ביקשה לייעד את הקיבולת הזו לצורך פרויקט Internet.org, שמיועד לחבר קהילות מבודדות בעולם השלישי למה שבפייסבוק מכנים Free Basic – גישה חופשית לכמה עשרות שירותים. השירות היה אמור לאפשר לתושבי 19 מדינות להיכנס בחינם מהטלפונים הניידים שלהם, ברוחב פס נמוך, ל-60 שירותי אינטרנט בסיסיים, לרבות חיפוש ומידע רפואי.

מסתבר שיש פער די גדול בין מדינות בעולם השלישי השוכנות לחופי האוקיאנוסים לבין מדינות שנמצאות בתוך היבשות. לאלה האחרונות אין גישה לשדרת הסיבים האופטיים החוצה את העולם, ולפיכך היו אמורים פייסבוק ויוטלסאט (Eutelsat) לקשר מסופים באפריקה לנתבי אינטרנט ייעודיים לכך בצרפת, איטליה וישראל.

התוכנית זכתה לביקורת, משום שלצד התרומה העצומה של פייסבוק לקהילה, היא מנוגדת לגישת ניטרליות הרשת. בהודו, למשל, מסרבים השלטונות לאפשר לספקיות אינטרנט להתקשר עם פייסבוק כדי לחלק אינטרנט חינם לתושבים, בין היתר משום שהשירות מפלה לרעה חברות לא פחות קטנות כמו גוגל (Google).

מה זה אקילה?

לפייסבוק לא הייתה תוכנית חלופית למקרה של שיבוש בשיגור הלוויין עמוס 6 או בפעילותו בחלל. צוקרברג כתב ביום ה' האחרון בחשבון הפייסבוק שלו, בעת ביקור בקניה: "בעוד אני נמצא באפריקה, התאכזבתי לשמוע כי הכשל במשגר של SpaceX גרם גם להרס הלוויין שלנו (כך במקור – א"ב), שהיה אמור לספק קישוריות לכל כך הרבה יזמים ולכל השאר ברחבי היבשת".

"למרבה המזל, פיתחנו טכנולוגיות אחרות, כגון אקילה (Aquila), שיאפשרו לקשר בני אדם כמו הלוויין. אנחנו נשארים מחויבים למשימה שלנו לחבר את כל בני האדם לרשת ונמשיך לעבוד עד שלכל אחד יהיו ההזדמנויות שהלוויין הזה אמור היה לספק", כתב מייסד פייסבוק.

אקילה. מתוך פייסבוק

אקילה. מתוך פייסבוק

אקילה הוא רחפן – או, אם תרצו, מל"ט – בעל מוטת כנפיים ברוחב של 40 מטרים, והוא שוקל פחות ממכונית. הוא יוכל להישאר במקום בגובה של 20-30 אלף מטרים למשך שלושה חודשים בכל פעם.

הרחפן, שפותח במסגרת פרויקט Internet.org, יקבל את האנרגיה הדרושה לו מהשמש וישדר את תמסורת האינטרנט לגולשים שמתחתיו באמצעות קרני לייזר, שיעבירו אותה באמצעות תאים דמויי תאים סלולריים. המערכת פותחה בידי צוות התעופה של פייסבוק בבריטניה, המבוסס על רכישת יצרנית הרחפנים הבריטית אסנטה (Ascenta) על ידי פייסבוק תמורת 20 מיליון דולר.

"המבצע הוא חשוב מכיוון ש-10% מאוכלוסיית העולם חיים באזורים שאין בהם תשתית אינטרנט", כתב צוקרברג. "כדי לחבר את כולם בעלות סבירה, אנחנו נדרשים לבנות טכנולוגיות חדשות לחלוטין".

"שימוש במטוסים כדי לחבר קהילות בהתבסס על לייזר עשוי להראות כמדע בדיוני", המשיך, "אך המדע הבדיוני הוא פשוט מדע טרם זמנו. בחודשים הבאים ננסה את המערכות הללו בעולם האמיתי ונעדכן אותן, כך שנוכל להפוך את ההבטחה שטמונה בהן למציאות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים