עלייה משמעותית: מספר התלמידים בחינוך הטכנולוגי גדל ל-152 אלף

אילו פרויקטים יתנהלו השנה בחינוך הטכנולוגי? מהו התקציב שמוקדש לכך? וכיצד הם יסייעו לתעשייה, שמשוועת לכוח אדם? ● ראיון עם ד"ר עופר רימון, ראש מינהל התקשוב ומערכות המידע ומינהל המדע והטכנולוגיה במשרד החינוך, לפתיחת שנת הלימודים

ד"ר עופר רימון, ראש מינהל תקשוב, טכנולוגיה ומערכות מידע במשרד החינוך. צילום: קובי קנטור

שנת הלימודים תשע"ז תיפתח מחר (ה') עם גידול משמעותי של מספר התלמידים בכיתות י'-י"ב במסגרות השונות של החינוך הטכנולוגי. על פי נתונים שריכז משרד החינוך, הצפי הוא כי השנה ילמדו במסגרות אלה 152 אלף בני נוער, לעומת 148,500 בשנת הלימודים הקודמת. בשנה שעברה היו 3,794 תלמידים זכאים לתעודת בגרות טכנולוגית והצפי השנה הוא לגידול קל.

גם במסגרות הלימוד של כיתות י"ג-י"ד חל השנה גידול יפה: בשנת הלימודים החדשה ילמדו במסגרות אלה 6,200 תלמידים לעומת 5,440 תלמידים בשנה שקדמה לה. במסגרת זו יהיו השנה 13 מגמות טכנולוגיות, ב-320 כיתות.

תקציב החינוך הטכנולוגי לשנת הלימודים החדשה לא השתנה ולגבי תקציב 2017 -2018 טרם הסתיימו הדיונים עם האוצר. בשנה שעברה עמד תקציב מינהל החינוך הטכנולוגי על 350 מיליון שקלים, כאשר מחצית ממנו מוקצב לאגף מערכות מידע וטכנולוגיה והיתר לפעילות של המינהל.

לדברי ד"ר עופר רימון, ראש מינהל התקשוב ומערכות המידע ומינהל המדע והטכנולוגיה במשרד החינוך, הגידול במספר התלמידים בחינוך הטכנולוגי אינו רק אורגני. "אלה הם פירות של מדיניות מתמשכת – לאתר את התלמידים בעלי הפוטנציאל ללמוד את מקצועות המדעים בתחומים שונים ולאפשר להם לממש את היכולות שלהם", ציין.

"המטרה: רצף לימודי מדעים"

"התוכנית האסטרטגית שלנו היא לשאוף לייצר רצף לימודים מדעי במערכת החינוך מכיתה ד' עד י"ב", אמר ד"ר רימון. "טכנולוגיה היא שפה וכמו שמלמדים אנגלית או כל שפה אחרת, כל תלמיד שמסיים בית ספר צריך להיות חשוף לשפה הטכנולוגית. לא כולם מתאימים אבל צריך לתת להם את ההזדמנות לחוות את זה ולהחליט".

כדוגמה הוא מציין את הרחבת לימודי הרובוטיקה לבתי הספר היסודיים. "בעקבות פיילוט שעשינו ב-30 בתי ספר יסודיים בארץ, בהם הכנסנו לימודי קוד ורובוטיקה כבר מכיתה ד', החלטנו להרחיב את מסגרת הלימודים הזו בשנים הקרובות ל-300 בתי ספר", הוסיף ד"ר רימון. "צוות בראשותו של אחד המפקחים שלנו, אבי כהן, בנה תוכנית לימודים מפורטת, שבה התלמידים ילמדו בצורה מסודרת מכיתה ד' את תחומי הקוד והרובוטיקה, עד כיתה י"ב", אמר.

הוא ציין כי משרד החינוך הקצה לצורך העניין 16 מיליון שקלים, שיחולקו בין בתי הספר שיגישו בקשות לשלב את הלימודים הללו. "הדגש הוא לפזר אותם בכל הארץ, כולל בפריפריה", אמר ד"ר רימון. מערך השיעורים מחלק את הכיתה לשתי קבוצות, כאשר קבוצה אחת לומדת את יסודות כתיבת הקוד וקבוצה שנייה לומדת רובוטיקה בליווי מורה מקצועי, נוסף למורה בכיתה.

תגבור בלימודי הסייבר

תחום נוסף יזכה השנה לתגבור לימודים הוא הסייבר. הלימודים בתחום זה יבוצעו בשיתוף עם חיל המודיעין. "השנה כמעט והכפלנו את מספר בתי הספר ששם ילמדו תלמידי י'-י"ב את מקצועות הסייבר – ל-63 בתי ספר לעומת 33 בשנה שעברה", ציין ד"ר רימון. "הלימודים נעשים בשיתוף מלא של אנשי יחידת העילית של חיל המודיעין, שמאתרים את התלמידים המתאימים לכך. אלה יוכלו לתת תוספת חשובה של כוח אדם טכנולוגי עתידי – הן לצבא והן לתעשייה".

כמו כן, יתגבר משרד החינוך את לימודי ה-Big Data והאנליטיקה – גם הפעם בסיוע חיל המודיעין.

פרויקט אחר שזכה להצלחה גדולה בשנה שעברה ויורחב השנה הוא אליפות הסייבר בין בתי הספר – היסודיים, חטיבות הביניים והתיכוניים. התחרות, שמתפרסת על כל שנת הלימודים, תקיף השנה 320 אלף תלמידים ב-2,250 בתי ספר, לעומת 2,035 בתי ספר בשנת הלימודים תשע"ו.

"בעקבות ההצלחה הבלתי רגילה בשנה שעברה, אנחנו מרחיבים השנה את הפרויקט ולתחרות יצטרפו תלמידים מכיתה ב'", אמר ד"ר רימון. "זהו עוד יישום של האסטרטגיה שלנו להנגיש את המדע כבר מגיל צעיר ולא להמתין עד לחטיבת הביניים".

"היופי הוא שהתחרות הזו היא מטלה שנתית, שדורשת משאבי זמן, ונעשית בנוסף למסגרות הלימודים ולא על חשבון שעות הלימוד", הדגיש. "ראינו בשנה שעברה את ההתגייסות של התלמידים, ההורים והמורים, וזה הוכיח לנו שאנחנו בכיוון הנכון".

עוד פרויקט אותו מוביל ד"ר רימון הוא הרחבת המאמצים לאיתור תלמידים בעלי פוטנציאל למצוינות טכנולוגית. "הילדים האלה מפוזרים ברחבי הארץ והמידע עליהם קיים ברמה המקומית של בית הספר, אבל אין ריכוז מידע כלל ארצי, שממנו ניתן יהיה לאתר את הילדים האלה ולתת להם את הכלים המתאימים", אמר. "אנחנו באים לתת לכך פתרון ובשלב הראשון בונים מרכזים אזוריים, לשם יגיעו התלמידים ויקבלו תגבור בתחומים שונים".

שיתוף פעולה – גם עם התאחדות התעשיינים

פעילות מורחבת שתיכנס השנה למערכת החינוך בהיקף גבוה היא פרויקט תעשידע, שנערך בשיתוף פעולה עם התאחדות התעשיינים. לדברי ד"ר רימון, "מערכות מחשוב וטכנולוגיה מצויות כיום בכל מפעל. גם מוסך נראה כיום אחרת מאשר לפני עשור. התעשייה משוועת לכוח אדם שמיומן בתחומים האלה".

בשנת הלימודים הקרובה ישתתפו 11 אלף תלמידים בתוכנית, שבמסגרתה יום אחד בשבוע הם יעבדו ויקבלו הכשרה בשורה ארוכה של חברות ומפעלים, כולל חברות היי-טק וטכנולוגיה. ד"ר רימון מדגיש שלא מדובר במודל של חניכה כפי שהיה בעבר אלא בפעילות ממשית, במסגרת הארגון, בצמוד למנטורים שילוו את התלמידים ויכשירו אותם בשלל המקצועות והתחומים שהתעשייה זקוקה בהם לכוח אדם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים