צי מוניות אוטונומיות מתחיל בחינות על רטוב בסינגפור

nuTonomy, חברה העוסקת בפיתוח מכוניות אוטונומיות, תבחן צי של מוניות באזור של 4 קילומטרים רבועים בעיר המדינה, כאשר בשלב הראשון יאויישו כל המוניות בנהג בשר ודם

טכנולוגיה לפיתוח רכב אוטונומי - לבית המשפט. אילוסטרציה: אימג'בנק

המוניות האוטונומיות הראשונות יתחילו לפעול בסינגפור ביום חמישי, והמפעילה שלהן, nuTonomy, מבטיחה שמספר נוסעים נבחרים יוכלו לההזמין אותן באמצעות סמארטפון ולקבל את הנסיעה הראשונה שלהם חינם.

בזמן שחברות אחרות כמו גוגל (Google) ו-וולבו (Volvo), בוחנות שנים האחונות מכוניות שיודעות לנהוג בעצמן על דרכים ציבוריות, הסטארט אפ הסינגפורי יהיה הראשון שבאמת יציע את השירות לציבור. הוא יקדים במספר שבועות את אובר (Uber), שצפויה להתחיל להציע שירות דומה בפיטסבורג בעוד מספר שבועות.

השירות יתחיל בהיקף קטן – שש מכוניות, שצפויות להכפיל את עצמן לתריסר עד סוף השנה. המטרה הסופים, אומרים ב-nuTonomy, היא צי שלם של מוניות אוטונומיות עד שנת 2017, מה שיצמצם משמעותית את כמות המכוניות על הכבישים העמוסים של סינגפור. בסופו של דבר, מקווים בחברה, המודל יאומץ בערים שונות ברחבי העולם.

בזמן ההשקה, המוניות יעבדו באזור עסקים ומגורים שנקרא One-north, שגודלו הוא 2.5 מיילים רבועים (ארבעה ק"מ), והעלאה והורדה של נוסעים יוגבלו למיקומים ספציפיים. כדי להשתמש בשירות, כל הנוסעים יהיו חייבים לקבל הזמנה מהמפעילה, שמספרת שעשרות אנשים נרשמו בינתיים, כשהתוכנית היא להרחיב את הרשימה לכמה אלפים בחודשים הקרובים.

המכוניות, מתוצרת רנו ומיצובישי, יאויישו על ידי נהג חי ודם שישב מקדימה, ויהיה מוכן לקחת שליטה על הרכב בכל רגע נתון, וחוקר שישב מאחור וינטר את מחשבי המכונית. כל רכב מצויד בשיש מערכות לי-דאר, לייזר המשמש כרדאר, כולל אחת הממוקמת על הגג ומסתובבת באופן רציף. על לוח המחוונים מותקנות שתי מצלמות שתפקידן לסרוק מכשולים ולזהות שינויים ברמזורים.

טווח הזמן של המבחן אינו מוגבל, אמר מנכ"ל nuTonomy, קרל יאגנמה. היעדים אותם מציבים בחברה הם תחילת תשלום על ידי הנהגים והוספת מקומות העלאה והורדה של נוסעים. החברה אף עובדת על שירות מוניות דומה בערים אחרות באסיה, אירופה וארצות הברית. "אני לא מצפה שיהיה רגע שבו נגיד, 'למדנו מספיק', סיכם יאגנמה.

מנהל התפעול של nuTonomy, דאג פארקר, טען כי בטווח הרחוק יכולות הוניות האוטונומיות להוריד את כמות הרכבים על הכבישים בסינגפור מ-900 אלף ל-300 אלף: "כשמתאפשר להוריד כזו כמות של מכוניות מהכבישים, זה יוצר המון אפשרויות. אתה יכול להקטין את הנתיבים, לבנות חניונים מצומצמים יותר, ולשנות את הדרך שבה העיר מתקשרת עם התושבים שלה", אמר פארקר.

nuTonomy הוקמה ב-2013 על ידי יאגנמה ואמיליו פראזולי, שני חוקרים מ-MIT שלמדו רובוטיקה ופיתחו רכבים אוטונומיים עבור משרד ההגנה האמריקאי. לחברה 50 עובדים ויש לה משרדים במסצ'וסטס ובסינגפור, שלדברי אנשי החברה נחשבת למקום אידיאלי למבחן של המכוניות בגלל התשתית הטובה שלה ומזג האוויר הנוח, כמו גם הנהגים שמצייתים לכל חוקי התנועה. עיר המדינה בדרום מזרח אסיה ידועה בחשיבה המתקדמת שלה ובדרכים הלא קונבנציונליות שבהן היא מבקשת לקדם את עצמה מבחינה טכנולוגית, כך שמכוניות אוטונומיות הן משהו שמשתלב יפה בחזון שלה. כך, יצרנית מכוניות נוספת, דלפי, עובדת כרגע על תוכנה למכוניות אוטונומיות ונבחרה לבחון מכוניות אוטונומיות על האי בשנה הבאה.

פנג קין קאונג, שר התחבורה של סינגפור וראש הוועדה על נסיעה אוטונומית, הסביר כי "סינגפור סובלת ממחסור באדמה ובכח אדם, והדרך להתגבר על המחסורים האלה הוא על ידי שימוש בטכנולוגיות הנסיעה האוטונומית, והכנסה של מודלים חדישים של תעבורה שיכולים לשפר את התחבורה הציבורית בסינגפור".

ומה הנוסעים אומרים? אוליביה סיאו, בת 25 שעובדת ב-one-north, נסעה ביום שני עם אחת המכוניות ומספרת שהיא הייתה לחוצה בזמן שהיא נכנסה לאוטו, וראתה את ההגה זז מעצמו: "זה היה כמו לראות רוח רפאים". אבל לאט לאט, ככל שהתקדמה הנסיעה, סיפרה סיאו, התחושה שלה הפכה לנינוחה ורגועה יותר. היא אף סיפרה שמה שהניח את חששותיה היה לראות שהמכונית שמה לב למכשולים קטנים, כמו ציפורים ואופנועים שחנו במרחק. "אני לא יכולתי לראות אותם עם העיניים שלי, אבל המכונית הצליחה לראות אותם, מה שגרם לי לבטוח בה", סיכמה סיאו.

בנסיעת מבחן אחרת, בה התנסה כתב של AP ביום רביעי, הוא ציין שנהג הבטיחות נאלץ לעצור את האוטו באופן ידני (או רגלי, אם נדייק) כאשר מכונית חסמה את נתיבה של מכונית המבחן, ומכונית נוספת שנראתה כחונה, החלה לזוז אל תוך הנתיב. יאגנמה בטוח ביכולתה של התוכנה להגיע להחלטות טובות, וסיפר כי הוא מאמין שהעובדה שמדובר באחת מהחברות הראשונות בתחום, תתרום להסכמים עתידיים עם יצרניות רכב, חברות טכנולוגיה, לוגיסטיקה ואחרות: "אנחנו מגלים שכמות הגופים שמתעניינים בנו היא עצומה".

 

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים