חוקרי יבמ בחיפה פיתחו פלטפורמת מחשוב לביש לבטיחות בעבודה

מדובר בעובדים הנמצאים במקומות מסוכנים, בהם הם חשופים לחום קיצוני ולגזים רעילים, לאש ולפעילות מכונות כבדות ● המערכת מתריעה מיידית בכל מקרה בו מתרחשת הפרה של כללי הבטיחות - או נוצרת סכנה לבריאות העובד

כשווטסון משלב אופנה עם בטיחות ומציל חיים. צילום: North Star BlueScope Steel

חוקרים במעבדות המחקר של יבמ (IBM) בחיפה פיתחו פלטפורמה העושה שימוש בטכנולוגיית ווטסון (Watson) בתחום האינטרנט של הדברים – על מנת לסייע בשמירה על בטיחותם של עובדים.

מדובר בעובדים הנמצאים במקומות מסוכנים, בהם הם חשופים לחום קיצוני ולגזים רעילים, לאש ולפעילות מכונות כבדות. המערכת, שהוכנסה לשימוש ראשון ביצרנית הפלדה נורת'סטאר (North Star Bluescope Steel), הפועלת בתחומי הבניה בארצות הברית, אוסטרליה וניו-זילנד – אוספת נתונים בעזרת חיישנים, המשולבים בקסדות הבטיחות של העובדים ובחגורות הצמודות לפרק היד. המערכת מתריעה מיידית בכל מקרה בו מתרחשת הפרה של כללי הבטיחות – או נוצרת סכנה לבריאות העובד.

על פי נתוני מחקרים בארצות הברית, תאונות הקשורות בעומסי יתר, או בנפילות, גורמות להוצאה שנתית של 25 מיליארד דולר לטובת תשלום פיצויים. למרות החובה להשתמש בציוד מגן ברוב התפקידים המסוכנים, עדיין אין כיום שיטה מעשית, שתוודא כי העובדים מצייתים לכללים אלה. על פי נתוני משרד העבודה בארצות הברית, בשנת 2014 אירעו כמעט שלושה מיליון פציעות בעבודה.

מצב מסוכן הדורש התערבות

במסגרת פרויקט המחקר שבוצע בחיפה, פותחה פלטפורמה המאפשרת להרחיב את תחומי הכיסוי של טכנולוגיית מחשוב קוגניטיבי, תוך התייחסות לקבוצה של חיישנים רבים, אותם נושאים עובדים שונים.

שילוב המידע וניתוח ההתרחשות בפועל בסביבתו של כל עובד, מאפשר לאתר צירופי פעולות, או שילובי נתונים מסוכנים – גם במקרים בהם כל פעולה בפני עצמה יכולה שלא להיתפס כמסוכנת. כך, לדוגמה, שילוב בין נתוני טמפרטורת העור, עליה בקצב פעילות הלב – יחד עם היעדר תנועה למשך דקות אחדות, יכול להצביע על מכת חום. כל אחד מסימנים אלה בפני עצמו, עדיין אינו סיבה לדאגה או להתראה – אך השילוב ביניהם, מצביע על מצב מסוכן הדורש התערבות.

גבי זודיק, מנהל המחקר העולמי של יבמ בתחום פלטפורמות של אינטרנט של הדברים ומובייל, אמר כי "ניתן למנוע פציעות רבות בעבודה, בין אם באמצעות הבטחת שימוש נכון בציוד הגנה, ובין אם באמצעות ניטור זמן השהיה ומקום השהיה במצבים מסוכנים".

מידע קריטי לאנשים הזקוקים לו

הוא הוסיף כי "החזון שלנו לבטיחות חכמה בעבודה, כולל שילוב נתונים על בסיס המידע הנאסף ממגוון רחב של חיישנים והצגתו להנהלה. התהליך הוא רציף, לא פולשני, אינו מצריך הפעלה ידנית, הוא ער לנתוני הסביבה ומזרים מיידית מידע קריטי לאנשים הזקוקים לו, ברגע בו הוא נדרש".

במסגרת פרויקט המחקר, נורת'סטאר משתמשת במערכת של יבמ, כדי לזהות פוטנציאל למצבים בעייתיים – על ידי איסוף נתונים ממגוון רחב של חיישנים, המנטרים באופן רצוף את טמפרטורת הגוף, קצב פעילות הלב, ההולכה החשמלית של העור ורמת התנועה של העובד – יחד עם נתונים המגיעים מחיישנים המודדים את טמפרטורת הסביבה החיצונית ואת הלחות.

הפתרון מאפשר להציג בפני כל עובד כללים אישיים לבטיחותו. אותה טכנולוגיה יכולה לשמש גם למניעת חשיפת יתר לטמפרטורות בעייתיות, לרמות קרינה, לרעש או לגזים רעילים – תוך שימוש בחיישנים המתאימים. הפעלת המערכת שפותחה במעבדות המחקר בחיפה בנורת'סטאר – סיפקה הוכחת היתכנות ליכולות חדשות אלו. בנורת'סטאר מדווחים על עליה במודעות לסכנות חום ומניעת תאונות, וצופים העלאה של רמת הבטיחות בסביבת העבודה, באמצעות ניטור בזמן אמת של סביבה זו.

הפרויקט פותח במסגרת – IBM First-Of-a-Kind – תוכנית של הענק הכחול, המפגישה בין חוקרי מעבדות המחקר של החברה ובין לקוחות, על מנת לבחון את יישומן של טכנולוגיות חדשות לצורך פתרון בעיות עסקיות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים