כיצד הברקזיט ישפיע על ההיי-טק הישראלי?

ההחלטה של הבריטים לצאת מהאיחוד האירופי מטלטלת את הכלכלה העולמית, אבל על פי הערכות המומחים, השפעתה על ההיי-טק הישראלי תהיה ארוכת טווח ● האם היא תהיה רבה או לא? את זה, ככל הנראה, מוקדם להעריך

אילוסטרציה: BigStock

החלטתו של העם הבריטי להוציא את הממלכה מהאיחוד האירופי מעוררת סוגיות כלכליות ותעשייתיות רבות. אחת המרכזיות שבהן נוגעת לתעשיית ההיי-טק ובהקשר הישראלי – מה יהיה על הייצוא של הענף לבריטניה והייבוא ממנה, ועל חברות ההיי-טק הישראליות שפועלות שם?

תעשיית ההיי-טק הבריטית היא אחת הגדולות בעולם. אמנם, ישראל עקפה אותה במדד בלומברג (Bloomberg) מהשנה שעברה, אולם עדיין מדובר בתעשייה שמעסיקה 10.3% מכוח העבודה במדינה ולונדון נחשבת לעמק סיליקון לא קטן, עם 52 חברות טכנולוגיות לקמ"ר (נתוני 2015).

ייצוא ההיי-טק של ישראל לבריטניה עמד אשתקד על 515 מיליון דולר, מהם 450 מיליון ייצוא תוכנה ו-65 מיליון – ציוד תקשורת. המשק הישראלי ייצא באותה התקופה לממלכה המאוחדת בסכום של 3.7 מיליארד דולר. אלא שגם לסכום הזה יש משמעות וככל שהכלכלה הבריטית תיפגע מההחלטה – עלול להיפגע גם הסכום הזה.

שוקי ההון בעולם, שציפו לתוצאה הפוכה, הגיבו בהיסטריה, עם ירידות חדות בשער הליש"ט וירידות שערים כלליות. הבורסוה בלונדון ירדה ביום ו' ב-6.89% והבורסה בפרנקפורט – ב-3.15%. שער הליש"ט לעומת הדולר ירד באותו היום בכ-10% ושערו לעומת השקל – ב-6.2%.

"עדיין מוקדם להעריך את השפעות הברקזיט על ההיי-טק הישראלי"

כך או כך, ההערכות הן שאם תהיה פגיעה, היא תקרה בעיקר בטווח הארוך. כדי לקבוע את ההשלכות הכלכליות של יציאתה של בריטניה יש להמתין להתפתחויות: מה יקרה לכלכלה בריטית ולזו של האיחוד האירופי, והאם מדינות נוספות ילכו בעקבותיה של בריטניה ויצאו ממנו.

דן קטריבס, מנהל אגף סחר חוץ בהתאחדות התעשיינים, שותף לדעה הזאת. בשיחה עם אנשים ומחשבים הוא אמר כי "עדיין מוקדם מאוד להעריך את ההשפעות של הברקזיט על הייצוא של ישראל בכלל ועל הייצוא של תעשיית ההיי-טק הישראלית בפרט. הסיבה לכך היא שההתפתחויות שישפיעו על הייצוא שלנו לשם הן ארוכות טווח. בתקופה המיידית, המשך הירידה בשער הליש"ט בשוקי העולם עשוי לייקר את הייצוא לבריטניה".

"הייצוא עשוי להיפגע במידה שבריטניה תיכנס למיתון, אך אם זה יקרה, זה לא יהיה משהו מיידי", ציין קטריבס.

הוא הוסיף ש-"מצבה של הכלכלה הבריטית יושפע רבות מהשאלה איך ייראה הסכם הפרישה של הבריטים מהאיחוד. אם יהיה הסכם סחר חופשי, הפגיעה תהיה מינורית. כבר עכשיו נשמעים קולות, בעיקר בגרמניה, שקוראים לבוא לקראת בריטניה ולהנמיך את הלהבות".

"עם זאת, יציאתה של בריטניה מהאיחוד האירופי תשפיע על ישראל, שכן הסכם הסחר החופשי שיש לנו עם הבריטים הוא בזכות הסכם הסחר החופשי שיש לנו עם האיחוד. יש צורך לחתום על הסכם סחר עם הבריטים ומהר, שכן בריטניה היא שותפת הסחר השנייה בגודלה של ישראל אחרי ארצות הברית והעדר הסכם שכזה יהיה לא בריא לכלכלה הישראלית – ובכלל זה להיי-טק הישראלי", אמר קטריבס.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים