מכונת קידוד ששימשה את היטלר נמכרה ב-eBay ב-20 דולר בלבד

אישה מאסקס, בריטניה, כנראה לא הבינה איזה אוצר יש לה ביד - והציעה את "מכונת המברקים" שלה למכירה באתר ● אלא שחוקרים גילו שמדובר בטלפרינטר שפיצוחו סייע רבות בניצחון על הנאצים

מכונת Lorenz SZ42 דומה. צילום: מוזיאון המחשוב בבלצ'לי פארק, מתוך ויקיפדיה

מכונת הקשר המפורסמת ביותר ששימשה את הנאצים היא האניגמה, שנפרצה על ידי אלן טיורינג – פריצה שסייעה לניצחון הצד הטוב במלחמת העולם השנייה. אלא שמכונה חשובה לא פחות עבור מפצחי הקידוד מבריטניה הייתה ה-Lorenz SZ42 – טלפרינטר שסייע לאדולף היטלר לתקשר עם הגנרלים שלו בשדה הקרב.

יותר משבעה עשורים לאחר מכן, אותה מכונה הוחזקה על ידי אישה מאסקס, בריטניה, שכינתה אותה "מכונת מברקים". האישה, שלדבריה מצאה את המכונה במחסן, העמידה אותה למכירה ב-eBay תמורת 10 פאונד (20.35 דולר). מתנדב במוזיאון המחשוב בבלצ'לי פארק, בריטניה, שעוסק במערכות הקשר ששימשו את השלטון הנאצי במהלך המלחמה, נתקל במכשיר באתר – וקנה אותו.

על מנת לוודא שאכן מדובר במכונה האמורה, יצר אותו מתנדב קשר עם מוזיאון הצבא הנורבגי באוסלו, שאוחז בטלפרינטר אחר ששימש את הגרמנים באותם הימים. עכשיו מנסים החוקרים לפענח את הקודים האחרונים ששימשו את הנאצים.

"כדי לעשות זאת אנחנו חייבים להחליף כמה רכיבים, בפרט את המנוע של המכונה – וזה הדבר הבא שאנחנו מחפשים", אמר ג'ון ווטר, מהנדס מתנדב במוזיאון הבריטי. הם קוראים לאנשים ברחבי בריטניה לחפש אחר אותו מנוע, שלדבריהם נראה כמו כדור רוגבי קטן.

הפיצוח שהוביל לפיתוח המחשב הראשון שניתן לתכנות

על המקריות שהובילה לגילוי הטלפרינטר ב-eBay אמר ווטר כי "קולגה שלי גלש באתר וראה צילום של מה שנראה היה לו כאותה מכונה. המכשיר תואר כמיועד למברקים, אבל הוא זיהה אותו כמכונת לורנץ".

הוא ציין ש-"התקשרנו למוכרת, נסענו לשם, היא לקחה אותנו למחסן ושם ראינו את המכונה".

לאחר שצפו בדיווח אודות המקרה ב-BBC, אמרו שני תלמידים לשעבר בבית ספר בצפון לונדון כי ייתכן שימצאו את אותו מנוע שהחוקרים מחפשים. אחד מהם טוען כי "לעולם לא ישכח" שראה אותו במשרד של מנהל בית הספר, והשני טוען כי המכונה נמצאה בכיתה אותה הוא חינך.

יצוין כי מכונת הלורנץ, שהייתה מסובכת יותר מאשר האניגמה, פוענחה ונפרצה בשעתה על ידי המתמטיקאי ביל טוט, שגילה את הארכיטקטורה של המכונה מבלי שאי פעם ראה אותה. פענוחה הוביל לפיתוחו של הקולוסוס (Colossus) – המחשב הראשון בעולם שניתן היה לתכנות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים