מלחמות הווידיאו נמשכות: אמזון נגד יוטיוב – פייסבוק נגד כולם

אמזון מחקה את שירותי הווידיאו של הענקית ממאונטיין וויו, בעוד שהמתחרה ממנלו פארק מרחיבה את שירותי הלייב סטרימינג שלה ● אבל המילה האחרונה עדיין לא נאמרה

הזרמת תכנים - בקרוב דרך ממיר פייסבוק? אילוסטרציה: BigStock

תחום הווידיאו הדיגיטלי משתנה כל כך כל הזמן עד שקשה לעקוב ולדעת בכל זמן נתון מי מתחרה במי. בשלב הזה כנראה הכי בטוח להניח כי כולם מתחרים בכולם בתוך מלחמת החורמה על תשומת הלב שלנו, המשתמשים.

במסגרת המהלכים האחרונים בשדה הקרב של תחום הווידיאו, השיקה עכשיו אמזון (Amazon) התקפה חזיתית על יוטיוב (YouTube), ותכונת הלייב-סטרימינג של פייסבוק (Facebook) הופכת ליותר ויותר דומה לטלוויזיה.

אתמול (ג') הודיעה אמזון, שמתקדמת בהתמדה בחזית הווידיאו, על שירות חדש בשם Amazon Video Direct שנשמע פחות או יותר זהה לשירותיה של יוטיוב. במילים אחרות, השירות הוא פלטפורמה בעבור תוכן וידיאו מכל סוג שהוא, שנטען באמצעות שותפים עסקיים או על ידי יוצרי תוכן אינדיבידואלים, עם מגוון רחב של אפשרויות מניבות כלכלית, המובנות בתוך המודל.

תמלוגים פר-שעה

כמו אצל המתחרה, יוטיוב, הרמה הנמוכה ביותר של ההשתתפות כרוכה בהעלאת הסרטון שלכם תמורת נתח של הכנסות מפרסום, שעומד על 55%, וזהה לזה של יוטיוב.

יוצרים יכולים גם להציע את הסרטונים שלהם למכירה או השכרה, ולקבל חלק מההכנסות. השלב הבא הוא למכור גישה לסדרה של קטעי וידיאו כמנוי באמצעות ה-Streaming Partners Program. לשותפים גדולים יותר מציעה אמזון השתתפות בשירות Prime Video, שבו משולמים דמי תמלוגים פר-שעה.

במונחים של שותפים עסקיים, אמזון משיקה תוכן ממגוון כלי תקשורת, כולל מאשאבל (Mashable), הגרדיאן (Guardian), Condé Nast Entertainment ,Machinima (שהיה שותף מוקדם של יוטיוב), ועם אחת ההשקעות האישיות של ג'ף בזוס, ה-Business Insider.

בדומה ליוטיוב, אמזון אינה מעוניינת רק בתוכן ארגוני ובכוונתה גם למשוך את אותו יוצר יחיד שמסוגל יום אחד להיות כלי תקשורת בזכות עצמו. לכן, היא מציעה את מה שהיא מכנה תכנית "AVD Stars" – סכום כולל של מיליון דולר שישולם ליוצרים שסיפקו את הביצועים הטובים ביותר בכל חודש, בנוסף להכנסות שהם ירוויחו מהסרטונים עצמם.

כל זה נשמע קצת כאילו שאמזון מעתיקה את המהלכים של גוגל (Google) – הבעלים של יוטיוב – ופשוט הכניסה את המונח Amazon בכל מקום שבו הופיע השם YouTube במקור, אבל האם היא תצליח? יוטיוב היא בכל זאת שחקנית ותיקה עם מודעות ענקית למותג שלה, ויותר מעשור של ניסיון נצבר. נדמה כי לאמזון יהיה צורך ביותר מאשר תכונת העלאה והבטחות להכנסות פוטנציאליות בכדי לעקוף את מה שיש ליוטיוב כבר ביד.

פייסבוק לא נשארת מאחור

אם מדברים על ענקיות, פייסבוק ממשיכה להתקדם לתחומים חדשים, וברור שהיא רוצה לא רק להיות שחקנית בתחום הווידיאו אלא להחזיק וידיאו כחוויית תוכן, בכמה שיותר אופנים.

לרשת החברתית יש כרגע כבר יותר מתשעה מיליארד צופי וידיאו ביום, ועם תוספת של אפשרות ללייב-סטרימינג היא כבר מושכת יותר תוכן חי בסגנון טלוויזיוני, בין השאר משום שהיא כבר משלמת הן לידוענים פרטיים והן לגופים חדשותיים בכדי להשתמש בשירותיה.

בנוסף, כעת נראה כי Facebook Live כבר לא צריך להיות חי. על פי דיווח שפורסם לאחרונה בוול סטריט ג'ורנל (Wall Street Journal), מפיקי וידיאו מכל הסוגים משתמשים כיום בתכונה לצורך שיתוף מופעים ותכניות שכבר שודרו.

פייסבוק אומרת, לפחות באופן מוצהר, כי אין זה השימוש שלשמו מיועד Facebook Live, אבל קשה לראות את החברה מתלוננת אם יותר מפיקי תוכן יתחילו להשתמש בתכונה באופן הזה. למעשה, ענקית הרשת החברתית יכולה להפוך בהדרגה לפורטל בעבור כמעט כל סוג של תוכן וידיאו, חי או כזה שמקורו בארכיון.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים