על ריסון ואיזון: עוד בסאגת דרישות הממשל לקבל נתונים מענקיות ההיי-טק

העימות בין הממשל לחברות הגדולות לא נרגע - עכשיו ביל גייטס דורש ריסון צווי איסור פרסום ממשלתיים, ומנכ"ל בלקברי, ג'ון צ'ן, ממליץ שאפל ומיקרוסופט יתכופפו לבקשות הממשלה

ביל גייטס, לשעבר מנכ"ל מיקרוסופט, וג'ון צ'ן, מנכ"ל בלקברי

אפל (Apple) ניצבת כבר כמה חודשים באור הזרקורים בשל ההתרסה שלה לנוכח הבקשות של ה-FBI לבטל נעילה של מכשיר iPhone 5c שנמצא במרכזה של חקירה מתמשכת. ממשלת ארצות הברית טענה כי החברה צריכה להיענות לבקשה החוקית שניתנה כתוצאה מצורך אותנטי של ביטחון לאומי, ואילו הענקית מקופרטינו סירבה וקבעה כי הצו לא פועל רק כנגד העקרונות שלה ורצונה לשמור על פרטיות לקוחותיה, אלא מזעזע את היסודות של החברה.

בסופו של דבר ויתרה ממשלת ארצות הברית במקרה המסוים על התביעה שלה כנגד אפל, יום לפני ששני הצדדים הנצים היו אמורים להופיע בבית המשפט, וזאת בעקבות צד שלישי שהצליח לסייע ולפרוץ את ההצפנה של ה-iPhone המדובר.

ביל גייטס נוקט עמדה

ביום שני הביע ביל גייטס – ממייסדיה של מיקרוסופט (Microsoft) – את תמיכתו ברצונה של החברה ליידע את הלקוחות שלה לגבי בקשות ממשלתיות בעבור נתוניהם. בדבריו אמר גייטס שבקשות נתונים ממשלתיות סודיות צריכות להתרסן וציין כי צווי איסור הפרסום לא צריכים להיות מוטלים באופן אוטומטי כאשר סוכנויות פדרליות מחפשות גישה למיילים ולמסמכים של אזרחים. במקום זאת, עורכי דין בתחום הפרטיות ורשויות אכיפת החוק צריכים לשתף פעולה בכדי להגיע ל"איזון המושלם", כך מצטטת רויטרס (Reuters) את דבריו של גייטס באירוע שהתקיים בוושינגטון.

"יש כנראה כמה מקרים שבהם הממשלה אמורה להיות מסוגלת להיכנס בחשאי ולקבל מידע על הדואר האלקטרוני של חברה", הוא אמר והוסיף כי מיקרוסופט מאמינה שאלה צריכים להיות מקרים "יוצאי דופן".

בשבוע שעבר הגישה מיקרוסופט תביעה בבית משפט פדרלי בטענה כי צווי איסור הפרסום לא מאפשרים לה לידע את לקוחותיה לגבי בקשות ממשלתיות שמפרות את החוקה האמריקנית.

צ'ן טוען שהוא מאזן ועל הדרך מקניט את אפל

אם כן, למרות שהמאבק הספציפי בנוגע ל-iPhone מסן ברנרדינו יושב לעת עתה, הוויכוח על עמידה בדרישות הממשל עדיין נמשך, ומנכ"ל בלקברי (BlackBerry), ג'ון צ'ן, הוא דמות נוספת שנכנסת לשדה המוקשים הפעיל הזה.

הטלפונים של חברת האלקטרוניקה הקנדית ידעו ימים יפים יותר. ייתכן שקברניטיה מחפשים איך לעשות קצת רעש ולמשוך אליהם בחזרה את תשומת הלב הציבורית, וזאת אולי הסיבה לכך שלפתע למנכ"ל החברה יש ביקורת על הענקיות המתחרות.

בבלוג המופיע ב-Inside BlackBerry פורסם פוסט של צ'ן שכלל מספק הקנטות בנוגע לאפל והרתיעה שלה מקבלת הצו הממשלתי. בפוסט מדגיש צ'ן את "העיקרון המנחה לעשות מה שנכון בעבור האזרחים, בגבולות החוקי והמוסרי" של החברה שלו. באופן ספציפי יותר טוען צ'ן כי "חברות היי-טק, כמו אזרחים טובים בחברה, צריכות לציית לבקשות גישה חוקיות וסבירות".

נותר רק לנסות ולגלות מה לפי הגדרתו של צ'ן היא "בקשת גישה חוקית סבירה". במקרה של סן ברנרדינו, ה-FBI חשב כי אין ספק שבקשתו הייתה בתחום סמכותו המשפטית – אפל מצידה לא הסכימה, כמובן, והתעקשה להישאר בעמדתה, למורת רוחה של ממשלת ארצות הברית.

טעות שתהווה תקדים מסוכן

למעשה, אפל חשבה כי ה-FBI פעל לגמרי מחוץ לקווי החוק הסבירים. "מההתחלה, התנגדנו לדרישה של ה-FBI שאפל תבנה דלת אחורית לתוך ה-iPhone, משום שלדעתנו זו טעות שתהווה תקדים מסוכן", אמרה הענקית בסוף מרץ והוסיפה וטענה כי "כתוצאה מהביטול של הממשלה, כשלים אלה לא התרחשו, אבל המקרה הזה לא היה צריך בכלל להגיע".

כמו כן, שופט בניו יורק פסל בקשה אחרת של ה-FBI לבטל נעילה של מכשיר iPhone 5s ששימש קבוצה החשודה כרשת הברחות סמים. השופט, ג'יימס אורנשטיין, תקף את בקשת ה-FBI בחריפות וסירב לה מכל וכל.

אבל את התוצאות של שני המקרים האלה עדיין לא הספיקו כנראה כדי להרתיע את צ'ן, שהמשיך "להיכנס" באפל וכתב בפוסט שלו: "אני הצהרתי בעבר שאנחנו אכן במקום חשוך כאשר חברות שמות את המוניטין שלהן מעל טובת הכלל". מעניין שהדברים של צ'ן מקבילים לאותו קו מחשבה שהציג ראש ה-FBI, ג'יימס קומי, שאמר כי אפל הייתה עסוקה יותר בהקרנת תדמית ציבורית מסוימת מאשר בסיוע למדינה.

צ'ן טוען כי בלקברי, בניגוד לכמה חברות טכנולוגיה אחרות, מוצאת את הטון הנכון בכל הנוגע בהתמודדות עם גופים ממשלתיים, והוסיף כי "יש איזון בין לעשות את הדבר נכון, כמו למשל לעזור ללכוד פושעים, לבין למנוע ניצול של הממשלה ופלישה לפרטיות האזרחים. הצלחנו למצוא את האיזון הזה גם כשממשלות לחצו עלינו לשנות את הכללים המוסריים שלנו" סיכם צ'ן את קריאת התיגר שלו על אפל. ועכשיו עובר הכדור לזירה של טים קוק.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים