פייסבוק Vs רשות ההגבלים העסקיים בגרמניה

ההאשמה הספציפית היא שענקית הרשת החברתית משתמשת שלא כדין בתנאים ומונחים הקשורים לאיסוף ולשימוש שהיא עושה בנתוני המשתמשים - מה שמהווה ניצול לרעה של מעמדה הדומיננטי של החברה בשוק

פייסבוק. צילום: BigStock

שיטות איסוף הנתונים של פייסבוק (Facebook) זוכות לבחינה נוספת באירופה. הפעם זו רשות התחרות הפדרלית הגרמנית (Bundeskartellamt) שיוזמת את ההליכים – במקום להיות כלב השמירה הממלכתי לאבטחת מידע מטעם אחת ממדינות אירופה.

תקנות הפרטיות אמורות להוות יתרון בכל הנוגע לפרקטיקה העסקית של הרשת החברתית, אבל בניגוד לציפיות, החברה נחקרה לכאורה בשל בעיות בהגבלים העסקיים ושיטות איסוף הנתונים שלה מקושרות עם חוק התחרות הגרמני, על-חשבון עמדת השוק הדומיננטית של פייסבוק במדינה.

חדשות אודות החקירה דווחו על-ידי פורצ'ן (Fortune), שסיפרה כי ההאשמה הספציפית היא שענקית הרשת החברתית משתמשת שלא כדין בתנאים ומונחים הקשורים לאיסוף ולשימוש שהיא עושה בנתוני המשתמשים, ומאחר ש-T&Cs מהווה תנאי גישה לשירותה, החשד הוא שהמצב מהווה כביכול ניצול לרעה של עמדת שוק דומיננטית של החברה.

"קשה למשתמשים להבין ולהעריך את היקף ההסכם שאושר על-ידם. יש ספק רב לגבי קבילות ההליך הזה, בפרט על-פי החוק הממלכתי לאבטחת מידע. אם קיים קשר בין כזו הפרה והדומיננטיות בשוק, זה יכול גם להוות פרקטיקה פוגענית הפועלת תחת חוק התחרות", כתבה רשות התחרות הגרמנית.

האם הצרכנים יודעו על היקף הנתונים?

"חברות דומיננטיות כפופות לחובות מיוחדים הכוללים בין השאר את השימוש במונחים נאותים של שירות, ככל שאלו רלוונטיים לשוק. לשם קבלת שירותי אינטרנט במימון פרסום, כמו שמספקת פייסבוק, נתוני המשתמש חשובים מאוד. מסיבה זו חיוני לבחון, בהתחשב בהיבט של ניצול לרעה של כוח שוק, האם הצרכנים יודעו באופן מספק על סוג והיקף הנתונים שנאספו", מוסיף אנדריאס מונדט, נשיא ה-Bundeskartellamt, בהצהרה על הפעולה.

ענקית הרשת החברתית התמודדה עם חקירות רבות הקשורות לפרטיות וקיבלה הזמנות רבות מהפורום הראשי של הרשויות להגנת המידע באיחוד האירופי (Data Protection Authoroties – DPAs) בתקופה האחרונה – כולל קבלתו של צו רשמי מה-DPA הצרפתית בחודש האחרון להפסיק מעקב באמצעות קוקיז אחרי מי שאינם משתמשי הרשת. בקיץ 2015 נעשה גם מהלך משפטי מטעם ה-DPA הבלגי על נושא דומה הקשור למעקב. במקרה האחרון הסכימה פייסבוק מאוחר יותר לשנות את האופן שבו האתר שלה פועל במדינה.

המהלך של ה-Bundeskartellamt מעניין, מכיוון שהוא מבקש לקשר דאגות בנוגע לפרטיות בנושא הגנת נתונים עם דיני הגבלים עסקיים – אשר נושאים מתן קנסות פוטנציאליים גבוהים לחברות שיימצאו כמנצלות את מעמדן בשוק. הדברים כרוכים במחלקות שיבצעו חקירות ביעילות גבוהה יותר מאשר אלו העסוקות-מדי שפועלות כיום תחת ה-DPAs. פעולת רשות התחרות הגרמנית גם מכוונת כנגד פייסבוק ארצות הברית, כנגד החברה הבת האירית של הענקית, וכנגד פייסבוק גרמניה GmbH, המבורג.

אין סמכות שיפוט על העסק האזורי

במלחמתה מול הפעולות הקשורות לפרטיות שיוזמת ה-DPAs האירופית, פייסבוק ניסתה בדרך כלל להשתמש לטובתה בטיעון מבוסס-תחום-שיפוט, וגרסה כי למדינות חברות יחידות אין סמכות שיפוט על העסק האזורי שלה. החברה טענה במקום כי היא מחויבת רק ל-DPA האירית, כי המטה הראשי שלה באירופה נמצא באירלנד. שימוש בחוק התחרות כדי ללחוץ על הרשת החברתית בנוגע לחששות בנושאי פרטיות יכול לשמש כאמצעי אחד בעבור מדינות אירופה בכדי לעקוף את הטענה הזו.

הפעולה של ה-Bundeskartellamt מגיעה גם בעקבות הערות מטעם הממונה על נציבות התחרות האירופית, מרגרט ווסטאגר. ווסטאגר הציעה בתחילת השנה שפלטפורמות טק דומיננטיות האוספות כמויות עצומות של נתונים אישיים יחשבו בעתיד כמבצעות הפרה של כללי התחרות של האיחוד האירופי (EU), וזאת בהתבסס על היקפי אחזקות הנתונים שלהן. אז זו אינה הפעם הראשונה שרשויות התחרות האירופאיות מקשרות איסוף נתונים שיטתי עם חששות להגבלים עסקיים.

"אם כמה חברות ישלטו בנתונים שצריך כדי לקצץ בעלויות, אז למעשה נותנים להן את הכוח להרחיק מתחרים אל מחוץ לשוק", הבהירה ווסטאגר בכנס DLD בינואר האחרון. "אם השימוש שעושה החברה בנתונים כל כך רע לתחרות עד כדי שזה עולה על היתרונות, אולי נצטרך להתערב כדי לשחזר את שדה המשחק", אמרה ווסטאגר והוסיפה כי במחלקה שלה "ימשיכו לבחון בזהירות את הבעיה".

ה-Bundeskartellamt מציין שהוא מנהל בדיקת הגבלים עסקיים בנוגע לפייסבוק, ונמצא "בקשר הדוק עם  קציני הגנת נתונים מוסמכים, עם עמותות להגנת הצרכן, וכן עם הנציבות האירופית ורשויות התחרות של המדינות האחרות החברות באיחוד האירופי".

פייסבוק לא נענתה לפי שעה לבקשה למתן תגובה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים