פוקסקון רכשה את שארפ תמורת יותר משישה מיליארד דולר

סיבה מרכזית לרכישה היא רצונה של פוקסקון להפוך ליצרנית עצמאית של מכשירים - ולא להישאר ככזו שמספקת שירותי ייצור לחברות אחרות ● הרוכשת תשלם את החובות של הנרכשת, שעמדו ב-2015 על יותר מארבעה מיליארד דולר

עכשיו הן ביחד. פוקסקון ושארפ

Hon Hai, החברה האם של פוקסקון (Foxconn), שמייצרת ציוד עבור חברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם, רכשה את שארפ (Sharp) היפנית תמורת סכום של 700 מיליארד ין – שווה ערך ל-6.24 מיליארד דולר.

שארפ מצויה בקשיים כספיים זה זמן: הפסדיה הכספיים עמדו בשנה החולפת על כ-200 מיליון דולר, ויש לה חובות לבנקים ביפן בסדר גודל של 4.32 מיליארד. לכן, הבנקים היפנים חילצו אותה במהלך השנה ממשברים. במסגרת העסקה, פוקסקון תיטול על עצמה את תשלום החובות של שארפ. עוד היא מסרה כי אין בכוונתה לבצע שינויים בהנהלת הנרכשת.

בעבר דובר על רכישת חלקים משארפ, אולם פוקסקון החליטה לרכוש אותה כמקשה אחת, על 48 אלף עובדיה, הקניין הרוחני שלה ו-29 האתרים בהם היא פועלת – משרדים ומפעלים.

במקביל למשא ומתן עם החברה האם של פוקסקון ניהלה שארפ במקביל מגעים עם INCJ (ר"ת the Innovation Network Corporation of Japan), קרן ההשקעות היפנית הממשלתית, שהציעה לרכוש אותה תמורת סכום של 2.5 מיליארד דולר. קרן ההשקעות היפנית רצתה לשלב את שארפ במיזם הממשלתי Japan Display, שנמצא בבעלותה.

פקידי ממשל בכירים ביפן הביעו בחודש שעבר – עת פורסמו בראשונה המגעים עם פוקסקון – דאגה מהעסקה האפשרית, בשל העובדה שסין תהיה בכך הבעלים של סודות טכנולוגיים מארץ השמש העולה. הם הוסיפו כי רצונם הוא שהטכנולוגיות היפניות יישארו במדינה.

יצוין כי לא היה זה המשא ומתן הראשון לרכישה אפשרית שנערך בין Hon Hai לשארפ. הצדדים ניהלו מגעים דומים ב-2012, אולם הם עלו על שרטון, וחידשו אותם בספטמבר האחרון.

האם מדובר בעסקה טובה?

רוב האנליסטים הביעו שביעות רצון מהעסקה, אך היו כמה "עוכרי שמחות". כך, אטול גויאל, אנליסט בכיר ב-Jefferies, כתב הבוקר (ה') כי "לפוקסקון אין שום ניסיון והבנה בעסקי שארפ. למעשה, העסקה יוצרת וגורמת לשורה ארוכה של ניגודי עניינים".

גם לאומנים יפנים לא אהבו את העובדה שעוד ספינת דגל יפנית נמכרה לתאגיד זר. הם ציינו זאת בהקשר של רכישת רנו (Renault SA) הצרפתית את ניסאן (Nissan Motor) ב-1999.

אחרים, לעומתם, אמרו שעדיף שהחברה היפנית תעבוד – גם אם לא תחת בעלות יפנית – מאשר שתחדל מלפעול.

פוקסקון מעוניינת בשארפ כחלק מרצונה להפוך לחברת טכנולוגיה וליצרנית עצמאית של מכשירים – ולא ככזו שמספקת שירותי ייצור לחברות אחרות. בתאגיד הענק מועסקים יותר מ-1.2 מיליון עובדים והוא מייצר מכשירים עבור ענקיות טכנולוגיה רבות – אפל (Apple) בראשן וכן מיקרוסופט (Microsoft) וסוני (Sony). אנליסטים ציינו כי "מאחורי הלהיטות של פוקסקון לרכוש את שארפ עומד הרצון להרוויח יותר כסף מהחברות שלהן היא מרכיבה טלפונים חכמים ובמיוחד הלקוח החשוב ביותר שלה – אפל".

רוב הצרכנים מכירים את שארפ כיצרנית מכשירי טלוויזיה. אולם היא מייצרת גם מסכי LCD, אותם היא מוכרת ליצרניות אחרות של מכשירים אלקטרוניים, עבור מצלמות, טלפונים חכמים ומוצרים אחרים שבבסיסם יש מסך. יחידה עסקית זו של שארפ מהווה עבורה מעמסה כלכלית: היא היוותה 30.8% מהמכירות שלה ב-2015, אבל עם מתח רווחים שהיה חלש לאורך כמה וכמה רבעונים.

פוקסקון מייצרת רכיבים רבים ב-iPhone, כמו מסגרת המתכת של המכשיר. היא גם מרכיבה את החלקים שמקורם בחברות אחרות, כחלק מהייצור וההרכבה הכוללים של המכשיר, אולם לא מייצרת את המסך. אפל לוקחת את המסכים שלה מחברות כמו LG וסמסונג (Samsung) – שתיהן מתחרות ישירות לאפל, משום שהן מוכרות טלפונים משל עצמן.

עם רכישת שארפ, ההערכות הן שפוקסקון תוכל להרוויח יותר מהרכיבים שהיא מרכיבה עבור ה-iPhone ועבור מכשירים פוטנציאליים אחרים.

אנליסטים ציינו כי גם אפל תצא נשכרת מהעסקה, מאחר שפחות כסף מהזמנות ההרכבה שלה ייכנסו לכיסים של מתחריה הישירים. כך, בשל היתרונות של קניית רכיבים בתפזורת, פוקסקון תוכל להציע לאפל את החלקים האחרים שהיא מספקת לה בעלות מופחתת. האנליסטים ציינו בעוקצנות כי "הפחתת עלויות הייצור לא בהכרח תבוא לידי ביטוי במחיר לצרכן הסופי: הלקוחות של אפל ידועים לשמצה בחוסר הרגישות שלהם לגבי מחיר והחברה יכולה לשמור לעצמה את ההפרשים מהחיסכון שבייצור".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים