"אסור שהקדמה הטכנולוגית תדחק את ההומניזם וערכי המוסר"

"אנחנו מחויבים לשלב ידיים, על מנת לעשות הכול למען ילדינו ולמען המורים - גם טכנולוגית", אמר יוסי וסרמן, מזכ"ל הסתדרות המורים

יוסי וסרמן, מזכ"ל הסתדרות המורים. צילום: ניב קנטור

"עם כל הכבוד להתפתחות הטכנולוגית, הרי שבחזית ולפני כל דבר אחר – ניצב האדם, המורה, המחנך. אסור שהקדמה הטכנולוגית תידחק את ההומניזם, את ערכי המוסר, את מדעי החברה והרוח". כך אמר יוסי וסרמן, מזכ"ל הסתדרות המורים.

וסרמן דיבר ב-EduTech 2016, הכנס והתערוכה הבינלאומית לתקשוב בחינוך. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך היום (ב') במרכז הכנסים אווניו, קריית שדה התעופה. את הכנס, המתקיים זו השנה השלישית, הנחו יהודה קונפורטס, עורך ראשי של הקבוצה ואורי בן-ארי, מייסד ונשיא קרן אתנה.

לדברי וסרמן, "אנו מחויבים יחד לשלב ידיים, על מנת לעשות הכל למען ילדינו ולמען המורים. אני שייך לדור של אנשים סקרנים ותאבי דעת, שכיתתו רגליים בספריות העירוניות, ודפדפו בין כרכים עבי כרס של אנציקלופדיות. חיפשתי עד שמצאתי את מה שרציתי – זה הצריך זמן רב ומלאכה מרובה. אני בן דור אחר: אני שייך לאלה שהתחנכו לפני הטלפונים החכמים, לפני עידן המחשבים, גוגל (Google) ופייסבוק (Facebook)". לדבריו, "לא רק שלא ידענו לעשות 'Like' – אף לא הבנו את פירוש המושג, ובכל זאת למדנו, השכלנו והתקדמנו".

היום, אמר וסרמן, "אנו מוצפים בידע, בהקלקה אחת על הטלפון אנו משיגים הכל. ברכה רבה שרויה על כנפי ההישגים הטכנולוגים, המבטיחים חיים נוחים יותר. טיפוח המדע והמחקר הטכנולוגי, הוא מנוף להתקדמות כלכלית. עלינו לשדרג את פלטפורמות הידע והחיבורים ביניהן, כי דריכה במקום כמוהה כנסיגה".

אולם, סייג וסרמן לסיום דבריו, "דווקא כאן המקום לציין את שירו של שאול טשרניחובסקי 'אני מאמין': 'שחקי שחקי על החלומות, כי באדם אאמין, כי עודני מאמין, עוד אאמין באדם גם ברוחו, רוח עז'. לפני כל דבר אחר – ניצב האדם, המורה, המחנך".

ד''ר רונית אשכנזי, סמנכ"לית וראש מינהל פדגוגיה, קבוצת עמל. צילום: ניב קנטור

ד"ר רונית אשכנזי, סמנכ"לית וראש מינהל פדגוגיה, קבוצת עמל. צילום: ניב קנטור

ד"ר רונית אשכנזי, סמנכ"לית וראש מינהל פדגוגיה, קבוצת עמל, אמרה כי "אין תחליף לקשר האינטימי בין המורה והתלמיד. אנו רואים, למרבה הפלא, כי דווקא למידה מבוססת טכנולוגיה, כולל טכנולוגיה ניידת, יוצרת מערכות יחסים נפלאות בין המורים ובין התלמידים".

המורים והתלמידים, אמרה ד"ר אשכנזי, "עובדים יחד, חוקרים יחד, מפתחים יחד. התלמידים רואים איזו אפליקציה, עובדים עליה, נוצרת חוויית הוראה משמעותית, מתחילה תקשורת נפלאה בין המורים לתלמידים. כך ניתן לעשות יותר חינוך, להתעכב על ערכים – כי את הידע התלמידים יכולים למצוא במקום אחר". היא הוסיפה כי "אנו עושים רבות בעולם החינוך הטכנולוגי, בין השאר בתחרות יזמות העוסקת בפיתוח אפליקציות, ובפרויקטים טכנולוגיים ויזמויות ייחודיות ומגוונות – למען אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים. כך, למשל, אנו יוצרים מדפסות תלת-מימד עבור אותן אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים. כך ניתן לרתום את הטכנולוגיה לטובת עשייה משמעותית, לנצלה לדברים בעלי ערך".

היא סיימה באומרה כי "אנו מנצלים את הטכנולוגיה כדי לחבר בין הפריפריה למרכז, וכן לעשייה רב-תרבותית. כך, המורים הופכים ליוצרים, מחדשים, מפתחים ומעצבי למידה – ולא מעבירי ידע. התלמידים מחפשים מידע, לומדים, ולאחר מכן בכיתה הם חושבים. בדרך זו נוצרת אוריינות דיגיטלית".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים