"מורה שלא ידבר בשפת גוגל ואפל – יישאר מאחור"

כך אמר אורי בן-ארי, נשיא ומייסד קרן אתנה ● לדבריו, "יש לדאוג ולהעצים את המורים והמורות בישראל, על מנת שיהיו דיגיטליים; מהפכת הטכנולוגיה יצרה שינוי בצורת הלמידה, ויש להכשיר מורים ותלמידים בהתאם"

אורי בן ארי, נשיא ומייסד קרן אתנה. צילום: ניב קנטור

"יש להביט קדימה. כולנו מבינים שנוצרה פה שפה חדשה, מבוססת טכנולוגיה. ההיסטוריון יובל נח הררי שאל -מי האחראי על העתיד? הממשלות עוסקות ביומיום ואילו ענקיות האינטרנט לקחו אחריות על חיינו, על החדרת האינטרנט בכל מקום ועל הנחלת הידע. מי שלא יכיר את שפת אפל (Apple) וגוגל (Google) – יישאר מאחור". כך אמר אורי בן-ארי, נשיא ומייסד קרן אתנה.

בן-ארי דיבר בפתח EduTech 2016, הכנס והתערוכה הבינלאומית לתקשוב בחינוך. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך היום (ב') במרכז הכנסים אווניו, קריית שדה התעופה. את הכנס, המתקיים זו השנה השלישית, הנחו יהודה קונפורטס, עורך ראשי של הקבוצה ובן-ארי.

לדברי בן-ארי, "מהפכות קורות והן משפיעות על עולם החינוך והלמידה. מדובר בארבע מהפכות: הטכנולוגית, הגלובליזציה, הארכת תוחלת חיים ואי-השוויון. בזו הטכנולוגית, השפעותיה נראות: 1.6 מיליארד אנשים מחוברים, מגמת האינטרנט של הדברים פורחת. מהפכות נוספות הן מהפכת האנרגיה, ההדפסה בתלת-מימד ומכוניות אוטונומיות. מדובר בחדשנות מהפכנית, כזו המשבשת בכל תחום".

צילום ועריכת וידיאו: ליאור רובינשטיין

"מערכת החינוך יצרה הרבה אנשים טובים", אמר בן-ארי, "ואין פלא שחברות ענק באות ארצה ומקימות מרכזי מו"פ".

מהפכה נוספת, ציין בן-ארי, "היא בעולם התעסוקה: מחקרים מעלים כי יותר מ-47% מהמקצועות ייעלמו בזכות וגם בגלל הטכנולוגיה. מנגד, הרבה מקצועות חדשים נמצאים בהתהוות, ויש להיערך לכך, עם כישורים חדשים שנדרשים".

מה הסיכוי שנוחלף על ידי מחשב?

"השאלה היא האם אנו מלמדים מקצועות נכונים", אמר בן-ארי. "מה הסיכוי שנוחלף על ידי מחשב? יש קשר בין Big Data והגידול בביקוש למומחים לתחום. יש מהפכה בתחום חינוך ולמידה". הוא ציטט מחקרים של מומחים החוזים כי בעוד עשר שנים ילדים לא ילכו לבית הספר. "יש הטוענים שבתי הספר משעממים, יש האומרים שנדרש להתכונן למהפכה הבאה".

באחרונה, אמר בן-ארי, הוא פגש את פרופ' סוגטה מיטרה, מומחה בעל שם עולמי לטכנולוגיה חינוכית בבית הספר לחינוך, תקשורת ושפות, אוניברסיטת ניו-קאסל שבאנגליה. הוא ידוע בעיקר בזכות ניסוי "החור שבקיר", שבו הדגים את יכולת הלמידה העצמאית של ילדים: הוא קדח חור בבתי ספר בכפרים נידחים בהודו, והתקין שם מחשב עם אינטרנט. התברר כי הילדים הצליחו לתקשר עימו באופן כמעט אינטואיטיבי. "פרופ' מיטרה טוען כי הלמידה תעבור מהפכה ועימה המושג 'הערכה' יקבל משנה חשיבות וישתנה, כי ההערכה היא אחד מהבסיסים ללימוד", אמר.

"הכיתה החדשה עוברת מהפכה", אמר בן ארי. "צורת הכיתה משתנה, הטכנולוגיות משתנות סביב הכיתה. אך תמיד יש לזכור כי הטכנולוגיה היא גורם מאפשר, אין מה לפחד ממנה, היא מסייעת להגיע ליעד. בעתיד, צפויים שינויים נוספים: הכיתה תהא שילוב של בית ובית ספר, המורים יכינו מערכי שיעור בעצמם, הם יכינו לכל תלמיד מערך באופן פרטני, התכנים יימצאו בענן, המכשירים יהיו כל רכיב".

בן-ארי ציין כי במסגרת המהפכה בחינוך, בין השאר בשל הופעתם של קורסים פתוחים מקוונים מרובי משתתפים (ר"ת Massive open online course או MOOC), "אני לא בטוח שהחינוך הגבוה בסכנה".

"המורים שלנו לא כל כך מוכנים למהפכה", סיכם בן ארי. "המורה המחוברת צריכה כלים, היא נדרשת להכשרה, לידיעה ולתמיכה בתחום. יש לדאוג ולהעצים את המורים והמורות בישראל, על מנת שיהיו דיגיטליים. מהפכת הטכנולוגיה יצרה שינוי בצורת הלמידה, יש לחשוב על עתיד הילדים, יש לחשוב מה הכישורים הנדרשים למורים ולתלמידים על מנת להתמודד טוב יותר בעתיד, ויש להכשיר מורים ותלמידים – בהתאם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים