פעילים למען זכויות בעלי החיים פתחו בקמפיין נגד יאהו

הפעילים דורשים מהחברה להפסיק את הסחר בשנהב ביפן, בטענה שהיא מרוויחה מצייד פילים לא חוקי ושערורייתי ● יאהו: מדובר בחברה בת שקובעת את המדיניות שלה

הפעילים: השנהב הוא של הפילים - לא של בני האדם! צילום: BigStock

פעילים למען זכויות בעלי החיים השיקו קמפיין מקוון שבמסגרתו הם מפעילים על יאהו (Yahoo) לחץ בכדי שזו תפסיק את המכירה של מוצרי שנהב באתרי האינטרנט שלה. הפעילים טוענים כי החברה מתדלקת ומרוויחה מצייד פילים בלתי חוקי ושערורייתי.

יותר ממיליון בני אדם חתמו עד כה על עצומה מקוונת שהושקה על ידי ארגון אוואז (Avaaz) ודוחקת בענקית הטכנולוגיה לעצור את סחר השנהב הקטלני שבו היא לוקחת חלק דרך אתר יאהו יפן. מדובר באתר בנוסח eBay שעוסק במכירות פומביות, ופועל לצד אופציית החיפוש באינטרנט ומודעות הפרסום העסקיות של יאהו.

יאהו יפן היא חברה עצמאית והחברה האמריקנית מחזיקה רק ב-35% ממנה. בכל זאת, אוואז בחר להתמקד ב-Yahoo Inc בכדי למקסם את ההשפעה של הקמפיין בתקופה שבה מנהיגות החברה נמצאת תחת עין הציבור הבוחנת. בנוסף, הקמפיין מתייחס למנכ"לית יאהו, מריסה מאייר, באותה נשימה כמו למנכ"ל יאהו יפן, מאנאבו מיאסקה, ו-"לכל החברות האחרות המאפשרות מכירות שנהב מקוון".

"סחר השנהב דוחף את הפילים לסף ההכחדה, ויאהו עושה כסף מההרג וממכירות תכשיטי השנהב ביפן. אבל עכשיו יש לנו סיכוי לשים קץ לשותפות של החברה בכך", כתבו הפעילים במניפסט. אוואז דחקה ב-80 אלף החותמים על הקמפיין שלהם כתובות מייל של יאהו ליצור קשר עם מאייר בטוויטר (Twitter) ובפייסבוק (Facebook) ולקרוא לה "להפסיק את הטבח ההמוני".

נטבחו בגלל חיבה מופרזת לתכשיטים ולחותמות שנהב

לפי האו"ם, כ-100 פילים נטבחים מדי יום על ידי ציידים שלוקחים חלק בסחר בלתי חוקי בשנהב. הביקוש לשנהב מגיע בעיקר מסין, מיפן וממדינות אחרות באסיה, שבהן החומר נתפש כסמל מסורתי של עושר ומעמד.

בבדיקה לעומקו של אתר המכירות הפומביות של יאהו יפן, שביצעה הסוכנות לחקר הסביבתית (ה-EIA), נמצא שבין 2012 ל-2014 נמכרו באמצעותו יותר מ-12 טונות של חפצי ניבים ושנהב. ב-2014 היווה סחר זה שבעה מיליון דולר מהמכירות באתר – סכום שממנו גזרה יאהו העולמית, מן הסתם, נתח ודמי רישום.

חלק מפריטי השנהב הנפוצים ביותר במכירה הפומבית נמכרים באתר כחותמות מגולפות הידועות בשם Hanko, שמשמשות לחתימה על מסמכים חשובים ועל חוזים ביפן. הסוג המועדף של שנהב לצורך זה מגיע מפילי יער, שחיים כיום רק בשש מדינות באפריקה. מין זה, שחווה ירידה של 65% באוכלוסייתו בין השנים 2002 ו-2013, נמצא במצב שמתואר בידי אוואז כ-"חמור ביותר".

יאהו מתרחקת מסכנת הכחדה

יצוין שיאהו להוטה להתרחק מהחברה היפנית, הפועלת תחת המותג שלה. "Yahoo Inc משקיעה ביאהו יפן ואין לה בעלות שליטה עליה. לכן, יאהו יפן קובעת את המדיניות שלה ונפנה את המעוניינים לצוותה לתגובה בנוגע למדיניותם בנושא", התנערה דוברת החברה מאחריות בהצהרה שמסרה. "עם זאת", המשיכה הדוברת והתפתלה בהסבריה, "אנחנו מבינים את החששות ואיננו מוכנים לסלוח בשום אופן על מכירתם של מוצרים שנעשו משנהב שמגיע מכל בעל חיים בסכנת הכחדה".

בתגובה לדברים נמסר מיאהו יפן כי היא מוכרת שנהב שמגיע ממקורות חוקיים בלבד, ובכלל זה שנהב עתיק וניבים ממכירות חוקיות חד פעמיות של שנהב שנאגר לאורך שנים. בכל פעם שמישהו מציע למכירה מוצר שנהב באתר המכירות הפומביות שלה, הסבירה החברה, מוקפצת אצלו הודעה בו מוצגות לו ההנחיות הללו ובקשה להציע רק שנהב שהושג באופן חוקי.

"ברגע שאנחנו מגלים רישום לא חוקי של מוצרים, אנחנו נוקטים מיד באמצעים מתאימים, כגון מחיקה של רישום בשיתוף פעולה עם הרשויות הרלוונטיות", אמרה דוברת החברה.

נתח משמעותי

מכירת השנהב נאסרת על אתרים תחת השליטה של Yahoo Inc, כגון אתר יאהו קניות. הסיבה לכך היא שהדבר נופל תחת הקטגוריה של "מוצרים המתקבלים ממינים בסכנת הכחדה", שמעוגנת במדיניות הפרסום של החברה.

מנהל הקמפיין של אוואז, ברט וונדר, אמר ל-Wired כי "ההערכה שלנו היא שיש ל-Yahoo Inc נתח משמעותי ביאהו יפן – שעושה שימוש במותג Yahoo ושהיא מרוויחה ישירות ממכירות אלה. מופרך לחלוטין שעם המותג והנתח שלהם בחברה לא תהיה להם כל השפעה על המדיניות של יאהו יפן".

אגב, יאהו יפן אינה החברה היחידה במדינה זו שמספקת שוק לסחר בשנהב. ענקית המסחר האלקטרוני Rakuten מציעה אף היא למכירה אלפי חפצים העשויים ממנו בכל שנה ושנה.

הסחר הבינלאומי בשנהב נאסר כבר ב-1989, בהסכם שעליו חתמה יפן. עם זאת, המסחר החשוך נמשך בארץ השמש העולה באמצעות פרצות הנוגעות לשנהב עתיק ולמכירות של שנהב שנחשב כחוקי, כמו זה שנמצא בבעלות ממשלתית.

וונדר ציין כי "אין בכוונתנו להרפות מהנושא ואם נצטרך להגביר את הלחץ – נעשה זאת". מדובר בהבטחה מעט מעודדת בעבור הפילים בפרט, ובעבור האנושות בכלל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים