דו"ח אמנסטי: עבדות ילדים בני שבע מסכנת חיים במכרות קונגו

הילדים עובדים 12 שעות ביום, בלי לבוש מתאים להגנה, ורבים מהם סובלים בשל כך מבעיות בריאות חמורות ● כמו כן, הם נושאים משאות כבדים בחום הלוהט, בלי כפפות מגן או מסיכות ● בין החברות המככבות בתחקיר נמצאות אפל, סמסונג וסוני

ניצול ילדים בחסות הטכנולוגיה. צילום: יח"צ

החברות הטכנולוגיות הגדולות ניצבות שוב בפני האשמות על ניצול: ילדים קטנים, שגילם עומד לעתים על שבע שנים, מועסקים בתנאי עבדות משפילים ומסוכנים באפריקה, לכריית המינרל קובלט – כך על פי ארגון זכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל (Amensty International).

הכרייה המסוכנת של המינרל נערכת ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו ומכונה Artisanal, משמע בעבודה ידנית ולא ממוכנת. מטרתה להשיג קובלט, שהוא מינרל אשר נועד לייצור סוללות ליתיום למגוון שימושים: טלפונים חכמים, מחשבים, טאבלטים, ומכוניות חשמליות. התחקיר נערך במשותף עם אפריווטש (Afrewatch), ארגון זכויות אדם העוקב אחר תהליכי הכרייה באפריקה.

החברות המככבות בתחקיר הן ZTE ,LG ,HP, אפל (Apple), וואווי (Huawei), סמסונג (Samsung), סוני (Sony), מיקרוסופט (Microsoft), דל (Dell), לנובו (Lenovo), וודאפון (Vodafone), דיימלר (Daimler), פולקסוואגן (Volkswagen) ואחרות.

הפרות זכויות האדם כוללות תשלום שכר זעום של דולר אחד ליום עבודה, עבדות בתנאי עבודה לא בטוחים לעובדים, ניצול עבודת ילדים, חוסר בהגנה מפני אבק הקובלט הגורם מחלות חמורות וקטלניות בדרכי הנשימה של הילדים. הנערים והילדים הכורים נתונים לסחיטה על ידי פקידים מושחתים, והם נמצאים בסכנה של אלימות והתעללות פיזית ומניעת חינוך, על פי הדו"ח. העובדים סיפרו על 12 שעות עבודה ביום, בלא לבוש מתאים להגנה, ורבים מהם אמרו כי יש להם בעיות בריאות חמורות בשל כך. על פי התחקיר, הילדים נושאים משאות כבדים בחום הכבד, בלא שימוש בכפפות מגן או במסיכות. ילדים אמרו כי הוכו על ידי המאבטחים, וכי הם אולצו לשלם "קנס" לשוטרים שנשלחו מטעם פקידי ממשל מושחתים, המאיימים על העובדים וסוחטים את כספם המועט.

תנאים מסוכנים

על פי אמנסטי, ישנו מחסור של בדיקת נאותות של החברות המעסיקות את הכורים, מה שמוביל לכך שהקובלט נחפר בתנאים מסוכנים.

יותר ממחצית מאספקת הקובלט בעולם מגיעה מהרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, DRC, וכחמישית ממנו מגיע ממכרות ידניים הנמצאים בדרום המדינה. בתחילת העשור העריך יוניס"ף (Unicef), הגוף באו"ם המטפל בהגנה על זכויות ילדים, כי כ-40 אלף ילדים עובדים במכרות בדרום קונגו, רבים מהם במכרות הקובלט. על פי הדו"ח, הכורים הם ילדים צעירים, לעתים בני שבע, ותפקידם הוא לחטט בסלעים המכילים קובלט, לשטוף ולמיין את העפרות לפני שהן נמכרות.

אפל מסרה כי היא "מעריכה מחדש את שרשרת האספקה שלה", וכי "עבודת קטינים היא בלתי נסבלת בשרשרת האספקה שלנו. אנחנו גאים על שהובלנו את התעשייה לבניית אמצעי הגנה חדשים".

רוב החברות מסרו כי הן חוקרות את העניין, וחלקן הכחישו לחלוטין כי מקור הקובלט הוא מהרפובליקה הדמוקרטית של קונגו. סמסונג מסרה כי "בלתי אפשרי עבורנו לקבוע אם הקובלט שסופק לסמסונג מגיע מהמכרות של קונגו. המדיניות הארגונית של סמסונג אוסרת על השימוש במינרלים שמקורם באזורי סכסוך כגון קונגו. החברה מבצעת חקירות שנתיות על הספקים שלה לגבי השימוש במינרלים".

אמנסטי ואפריווטש הגיבו לתגובות הסתמיות ואמרו שמדובר בתגובות מדאיגות ומדהימות, בעיקר לאור העובדה שאף חברה לא הצליחה להתחקות אחר נתיב הקובלט. "כמחצית מכלל הקובלט בעולם מגיע מקונגו, אז אף חברה לא יכולה באמת לטעון שהיא לא מודעת להפרות זכויות האדם והילדים הכרוכות בכרייה שבאזור", אמר מארק דאמט, חוקר ופעיל זכויות אדם באמנסטי, "אלה כמה מהחברות הגדולות בעולם, שרווחיהן במצטבר עומדים על יותר מ-125 מיליארד דולר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים