2015: מגמה מעורבת במדדים הטכנולוגיים בבורסה

מדד תל אביב טק-עילית ירד השנה ב-2% ומדד תל אביב-טכנולוגיה עלה ב-6% ● בבורסה מתכוונים להפנות ב-2016 את הזרקור לחברות הקטנות ולמחשב תהליכים ידניים נוספים

יוסי ביינארט ז"ל. צילום: אתר הבורסה

שנת 2015 מסתיימת במגמה מעורבת במדדים הטכנולוגיים בבורסה: מדד תל אביב טק-עילית, שהושק בשנה שעברה, ירד במהלך השנה הנוכחית ב-2% ולעומת זאת, מדד תל אביב-טכנולוגיה עלה ב-6%.

הנתונים פורסמו במסיבת עיתונאים שהתקיימה היום (ג') בבורסה בתל אביב, לסיכום השנה. במהלך האירוע ניתנה התייחסות רבה לפן הטכנולוגי ולרצונה של הבורסה להביא עוד חברות בתחום להנפקה בתל אביב.

כיום נסחרות בתל אביב 131 חברות טכנולוגיות, מהן 55 חברות ביו-מד. בבורסה מעוניינים להגדיל את המספר, כמו גם את מספר החברות הישראליות הנסחרות בה באופן כללי, וישכרו לצורך כך את שירותיהן של שתי חברות מחקר, שיסקרו את השוק בארץ ויפיצו את הממצאים בשווקים הבינלאומיים. לדברי יוסי ביינארט, מנכ"ל הבורסה, הדבר יעזור לסטארט-אפים ולחברות קטנות ובינוניות מישראל לקבל הכרה בשווקים הבינלאומיים.

בנוסף, הגוף הפיננסי הגדול ישיק בקרוב מוצר שנועד לסייע לחברות להשיג מימון ובכך לעזור להן להפוך מחברות פרטיות לציבוריות.

"חוק המו"פ נותן יתרונות דרמטיים לחברות קטנות"

לדברי ביינארט, חוק המו"פ, שאושר אמש (ב') בקריאות שנייה ושלישית בכנסת, ייטיב עם החברות הקטנות. "קבלת החוק היא מהלך חשוב שלקח כמעט ארבע שנים לאשר אותו", אמר. "הוא נותן יתרונות דרמטיים לחברות קטנות, בשווי של עד מיליארד שקלים, בכך שהוא מקל עליהן בחמש השנים הראשונות לקיומן ומוריד את מספר המטלות שעליהן לבצע, כמו מסים או דיווח באנגלית. המדינה החליטה לטפח את המגזר הזה".

ביינארט ציין כי אחד המהלכים שהבורסה סייעה להוצאתם לפועל בשנה האחרונה הוא מתן הקלות ברישום בישראל לחברות דואליות – כאלה שכבר רשומות בבורסות אחרות בעולם. זאת, לאחר שאנשיה שמעו סטארט-אפים ישראליים ודנו בנושא עם אנשי משרד המשפטים.

"הסרנו חסמים רבים", אמר ביינארט. "הדבר היחיד שנשאר הוא גילוי שכר הבכירים בחברות. כתוצאה מהמהלך נראה עוד חברות דואליות". הוא הדגיש כי "אנחנו רוצים להכיר את כל הסטארט-אפים שקיימים בארץ".

"התדמית של הבורסה לא טובה"

נושא נוסף שעלה במפגש הוא התדמית של הבורסה. בתשובה לשאלות עיתונאים אמר ביינארט כי "האם התדמית שלנו טובה? ודאי שלא. במצב של היום, לפני השקת המוצר החדש, אל תבואו להשקיע אצלנו. אלא שהמצב הוא לא שחברות בורחות מהבורסה בתל אביב – הן נמכרות". הוא הדגיש כי "אנחנו צריכים לעשות כל שביכולתנו כדי להשאיר את המוחות אצלנו. בשנים האחרונות בוצעו מיזוגים ורכישות של חברות שנסחרו בתל אביב בערך של 50 מיליארד דולר".

בהמשך התייחס ביינארט לפן המחשובי ואמר כי "התהליכים שקורים בבורסה הם כולם מבוססי מחשוב. כל הדברים אצלנו קרו כשהכול עובד מבחינה מחשובית, ללא תקלות".

בנוסף, אמר, "השנה כמעט גמרנו מעבר ממיינפריים לתחנות עבודה מבוססות לינוקס (Linux), מה שצפוי לחסוך לנו 2.5 מיליון שקלים בשנה. כמעט שאין כבר מתכנתים בתחום והמיינפריים הוא טכנולוגיה שהולכת ונעלמת מהעולם".

"נעשה מאמץ להביא גם חברות לואו-טק"

"הפרויקטים המחשוביים בבורסה מסובכים ביותר, עד כדי כך ש-HP הזמינה השנה את אלדד הרשטיג, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלנו (שהודיע על פרישתו הקרובה – י"ה), ללונדון כדי שיספר עליהם", ציין ביינארט.

בתשובה לשאלת אנשים ומחשבים הוא מנה כמה מהפרויקטים המחשוביים שהבורסה עתידה לבצע ב-2016: "השנה אנחנו לא מתכננים לבצע פרויקט ענק.  אנחנו צריכים לגמור את המעבר מהמיינפריים ונעבוד הרבה על מערכת המסחר. יש תהליכים ידניים שאנחנו רוצים השנה למחשב אותם, למשל עדכוני המדדים. כמו כן, עד אוקטובר, לפי החוק, אנחנו צריכים להנגיש את כל האתרים שלנו".

אמנון נויבך, יו"ר הבורסה, אמר כי 2015 הייתה שנה "מאתגרת" עבור הארגון. הוא ציין ש-"נעשה כל מאמץ להביא לבורסה גם חברות שהן לא היי-טק. יחד עם זה, אי אפשר להתעלם מכך שההיי-טק הוא הקטר העולמי של ישראל ב-10 השנים האחרונות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים