"קליפסו משנה מודל עסקי: מגוף המספק רשיונות – למודל של קוד פתוח"

כך אמר ד"ר ראלף גמבטה, המזכיר הכללי של עמותת Calypso Network Assosiation, במסלול התחבורה בכנס From eGov to dGov

ד"ר ראלף גמבטה, המזכיר הכללי של עמותת CNA. צילום: קובי קנטור

"ארגון קליפסו (Calypso), שפיתח את הטכנולוגיה ומספק רשיונות לחברות תחבורה להשתמש בכרטיסים חכמים (בארץ – רב-קו) משנה את המודל העסקי שלו, ובמקום למכור רשיונות על פטנטים, הוא יעבור למודל קוד פתוח המבוסס על שירותים, הסמכה ועוד". כך אמר כך אמר ד"ר ראלף גמבטה, המזכיר הכללי של עמותת CNA (ר"ת Calypso Network Assosiation) שהוקמה על ידי מפעילי תחבורה באירופה.

גמבטה דיבר במסלול התחבורה בכנס From eGov to dGov שנערך מוקדם יותר השבוע בהפקת אנשים ומחשבים במרכז הכנסים אווניו, קריית שדה התעופה.

"יידרשו עוד ארבע שנים עד לתום הזכיונות הנוכחיים", אמר גמבטה, "ולכן עדיין יהיה לארגון תזרים מזומנים אך לאט לאט הוא יוחלף כאמור במודל קוד פתוח, בהשתתפות ארגוני התחבורה הציבורית מצד אחד, והיצרנים של ציוד תואם ומשלים למערכות הללו מצד שני".

"ההגירה למודל הקוד פתוח יכולה להתחיל מיד בתוכנת SDK (ערכות פיתוח). רשיונות הקוד הפתוח יאפשרו את הבקרה החזקה הדרושה לשמור על אבטחת המידע ועל התאימות ההדדית שה-CNA מציע למשתמשי קליפסו". גמבטה אמר כי "ה-CNA יהיה אחראי על שירותי תמיכה ותחזוקה, הסמכות, שימור המותג קליפסו ותמחורו. ההכנסות יגיעו מדמי החבר של חברות התחבורה מצד אחד, והיצרנים של הציוד מצד שני".

המשתמשים – ולא היצרנים, ינהלו את הטכנולוגיה

"קליפסו היא סדרת מפרטים טכניים המתארת טרנזקציות מאובטחות ומהירות ללא מגע בין המסוף והמכשירים הניידים. התפיסה העיקרית של ה-CNA היא שהמשתמשים – ולא היצרנים, ינהלו את הטכנולוגיה", אמר גמבטה.

לדבריו, קליפסו הוקמה על פי חזון להפוך את טכנולוגיית הטרנזקציות ללא מגע נפוצה בעולם הכרטוס. "הטכנולוגיה פותחה במשותף על ידי מפעילי תחבורה ציבורית, חברות מו"פ והתעשיה, וסובסדה בכספי משלם המיסים האירופי. קליפסו יזמה עד כה פיתוחים רבים כגון יצירת Smart Ticketing Alliance. היא איפשרה תפירת פתרונות למפעילים מצד אחד אבל גם יכולת לצמוח. היא גם הבטיחה סביבה תעשייתית פתוחה, כאשר למעלה מ-150 מיליון כרטיסים חכמים הפכו אותה לתקן המוביל בעולם".

"490 אלף מסופים נמצאים בשימוש ברחבי העולם. התקן אומץ על ידי ערים כמונטיראול, מקסיקו סיטי, קרקס, קזבלנקה, אלג'יר, ליסבון, פריז ועוד 125 ערים, וכן על ידי מדינות על בסיס ארצי ובהם לטביה, איטליה, פורטוגל, בלגיה ישראל, צרפת ועוד", אמר גמבטה. "ה-CNA נחוץ משום שהמשתמשים צריכים אמצעי להוסיף תפקודים למערכת ולנהל את ההתפתחות של אבטחת המידע. הם חייבים להבטיח את עמידות התקן באמצעות שמירה על קליפסו מעודכן בהתפתחויות הטכנולוגיות האחרונות; באמצעות סיוע למפעילים ולתעשיות להשתמש בקליפסו, ולהבטיח קידום עולמי והמשך הפיתוח".

"Calypso Network Assosiation איננה ספק. היא עמותה שהוקמה בבריסל על ידי בעלי עניין של תוכנית המחקר האירופית, היא ממומנת באמצעות חברות התחבורה הציבורית פתוחה לעסקים אחרים ולספקים. כחברים רשמיים יכולים להתקבל כל המפעילים או ארגוני מפעילים לרבות שלטונות מקומיים המשתמשים בטכנולוגיית קליפסו. כחברים נלווים יוכלו להצטרף חברות תעשיה, מפיצים, יועצים ועוד. המטרה העיקרית היא לענות על הצרכים העתידיים של ענף התחבורה הציבורית בהקשר של פיתוח מערכות ללא מגע", מסכם ד"ר גמבטה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים