IVC: ירידה של כמחצית מסכום הגיוסים בהיי-טק הישראלי ברבעון השלישי של השנה

חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו ברבעון רק 303 מיליון דולרים, בהשוואה ל-600 מיליון ברבעון המקביל של 2008 ● יחד עם זאת, מדובר בעלייה של 9% בהיקף הגיוסים בהשוואה לרבעון הקודם ● זאב הולצמן, יו"ר IVC: "עתיד חברות ההיי-טק, קרנות ההון סיכון ותעשיית ההיי-טק כולה - בסכנה"

בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה, חברות ההיי-טק הישראליות גייסו סכום של 847 מיליון דולרים, נתון המשקף ירידה של 50% לעומת 1.68 מיליארד אשר גויסו בשלושת הרבעונים הראשונים של 2008; כך עולה מהסקר הרבעוני השלישי לשנת 2009 שערכה חברת המחקר IVC, המכסה את תעשיית הון הסיכון והסטארט-אפים המקומית.

עם זאת, הנתון הרבעוני משקף עלייה של 9% לעומת 279 מיליוני דולרים שגויסו ברבעון השני של השנה. נתון זה, לדברי חברת המחקר, מצביע ככל הנראה על תחילתה של התאוששות הענף מהמשבר. הנתון גם משקף ירידה של 50% לעומת סכום השיא של 600 מיליוני דולרים שגויסו ברבעון המקביל אשתקד – סכום שיא בשמונה השנים האחרונות.

"אנו נמצאים באמצע המשבר הקשה ביותר מאז 2000", אמר זאב הולצמן, יו"ר IVC ויו"ר גיזה; "קיים מחסור בהון להשקעות חדשות מצד קרנות הון הסיכון הישראליות, וכאשר קרנות הון סיכון זרות תתקשינה במציאת משקיעים משותפים בישראל, הן תמשכנה לצמצם את חשיפתן לשוק המקומי". לדברי הולצמן, "כתוצאה מכך תעשיית ההיי-טק – מנוע הצמיחה של המשק הישראלי – תחווה נסיגה משמעותית, שממנה היא תתקשה להתאושש. לדבריו, עתיד חברות ההיי-טק, קרנות ההון סיכון ותעשיית ההיי-טק כולה – בסכנה".

עוד העלה הסקר, כי נמשכת הירידה בהשקעות ראשונות של קרנות הון סיכון ישראליות. חלקן של אלו בחברות סטרט-אפ ברבעון השלישי השנה עמד על 20% מכלל השקעותיהן הדולריות. זאת, בהשוואה ל-38% ברבעון השני השנה, ול-28% ברבעון המקביל אשתקד. היקף ההשקעה הממוצעת של קרן הון סיכון ישראלית בחברת היי-טק מקומית עמד על 1.2 מיליון דולרים, בעוד הממוצע להשקעת המשך עמד על 900 אלף דולרים.

בתוך גיוסי חברות ההיי-טק, הוביל תחום מדעי החיים ברבעון השלישי השנה, עם 83.5 מיליון דולרים –  נתון המשקף 27% מכלל הגיוסים. במקום השני בדירוג נמצא תחום התוכנה, עם 64 מיליון דולרים, המהווים 21% מכלל הגיוסים. בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה, חברות מדעי החיים גייסו 210 מיליון דולרים, שהם כ-25% מהיקף ההון שגויס. זאת, בהשוואה ל-253 מיליון דולרים, שהם כ-15% מהיקף ההון שגויס בשלושת הרבעונים הראשונים של 2008.

"היקפי הגיוסים בשלושת הרבעונים הראשונים של 2009 תואמים את התחזית השנתית שלנו", אמרה מריאנה שפירא, מנהלת המחקר ב-IVC; "אנו מצפים לקצב גיוסים דומה גם ברבעון הקרוב. שיעורי הגיוסים של 2009 ממשיכים לשקף את השפעת המיתון הגלובלי על תעשיית ההיי-טק הישראלית, ואנו מעריכים, כי קצב זה יישמר גם בתחילת 2010", סיכמה שפירא.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים