הפרויקט הענק של פייסבוק עם הלוויין עמוס

הרשת החברתית תספק גישה לאינטרנט דרך החלל לחלקים לא מתוקשרים ונידחים בעולם ● חלל תקשורת הישראלית צפויה לקבל תמורת השירות הלווייני כ-100 מיליון דולר

סטטוסים מהחלל. צילום: BigStock

פרויקט הענק של פייסבוק (Facebook), במסגרתו היא תספק שירותי אינטרנט דרך החלל לחלקים לא מתוקשרים ונידחים בעולם – יבוצע עם הלוויין עמוס 6 הישראלי.

בפוסט שפרסם מארק צוקרברג ברשת החברתית שייסד, הוא כתב כי "אני נרגש להודיע על הפרויקט הראשון שלנו, בו נספק אינטרנט מהחלל. בניסיונות של internet.org לקשר את העולם, אנו עורכים שיתוף פעולה עם יוטלסאט (Eutelsat), לשיגור לוויין אשר יקשר מיליוני בני אדם".

בהודעתה לבורסה מסרה חלל תקשורת הישראלית כי הרווחים מהעסקה צפויים לעמוד על 95 מיליון דולר.

חלל תקשורת תספק שירותי פס רחב ליוטלסאט ולפייסבוק, באמצעות אלומות ה-KA של הלוויין עמוס 6. יוטלסאט ופייסבוק הודיעו על שיתוף פעולה במיזם חדש, בו יעשו שימוש בתקשורת לוויינית, לצורך חיבור לרשת האינטרנט לאוכלוסייה באפריקה. המיזם יספק שירותים שיתבססו על קיבולת לוויינית בפס רחב, תחנות גישה וציוד קצה (טרמינלים), והוא מתוכנן להתחיל במחצית השנייה של 2016. מטעד התקשורת בתחום ה-KA של הלוויין עמוס 6 ישמש את יוטלסאט ופייסבוק לפריסת רשת תקשורת לחיבור לאינטרנט של המוני משתמשים שאין להם כיום נגישות לרשת, כתוצאה מהעדר תשתיות קרקעיות וסלולריות מספקות.

מכלול אלומות התקשורת בתחום ה-KA של עמוס 6 מורכב מ-36 אלומות ממוקדות, בעלות יכולת לשדר תקשורת בפס רחב ובקצב נתונים גבוה (HTS – High Throughput Satellite). אלומות אלו מכסות את ריכוזי האוכלוסיה במערב אפריקה, במזרח אפריקה ובדרום היבשת. עמוס 6 מיוצר על ידי התעשייה האווירית ומתוכנן לשיגור במחצית הראשונה של 2016, באמצעות משגר של ספייס-X, מבסיס השיגור שבפלורידה, ארצות הברית.

להמציא טכנולוגיות חדשות

דוד פולק, מנכ"ל חלל תקשורת מקבוצת יורוקום, אמר כי "הלוויין עמוס 6 מתאים לזירת הפעילות החדשה ומהווה הבעת בטחון בחלל תקשורת ובלווייניה. לווייני עמוס מצטרפים לשורה הראשונה של ספקי תקשורת לוויינית חדשנית, העונה לצרכים המתפתחים באזורי צמיחה בעולם".

"פייסבוק בדקה בשנה החולפת דרכים בהם ניתן להיעזר בכלי טיס ובלוויינים, על מנת לאפשר שידור מהשמיים ולספק לאוכלוסיות ולקהילות גישה לאינטרנט, גם באזורים נידחים, בהם לעיתים קרובות תשתיות הקישוריות המסורתיות אינן יעילות, ולכן עלינו להמציא טכנולוגיות חדשות", כתב צוקרברג. הוא ציין כי עמוס 6 יספק כיסוי אינטרנט לחלקים גדולים מאפריקה אשר מדרום לסהרה.

Internet.org הוא פרויקט בו רוצה פייסבוק לחבר לרשת מיליוני משתמשים בארצות בעלות תשתית רשת גרועה או לא קיימת. באוגוסט 2014 פייסבוק הציגה את אפליקציית Internet.org, שבעזרתה ניתן לעיין בשורה של שירותי מידע על בריאות, תעסוקה ומידע מקומי, וכל זאת ללא חיוב על תקשורת נתונים.

גרעין האפליקציה מתבסס על הרכישה של פייסבוק את החברה הישראלית אונבו (Onavo), שעוסקת באיסוף מידע על שימוש במכשירים חכמים ופיתחה טכנולוגיה לניטור וייעול של צריכת נתונים. על בסיס רכישה זו הקימה פייסבוק מרכז פיתוח בישראל.

מהלך זה של פייסבוק עומד בקו ישיר עם תפיסת עולמו של המנכ"ל והמייסד, צוקרברג, כפי שביטא במספר הזדמנויות. הבולטת ביניהן הייתה במאמר שפרסם בוול-סטריט ג'ורנל (Wall Street Journal). צוקרברג צפה במאמר כי "המהפכה הגדולה ביותר" עדיין לפנינו, "כאשר מיליארדי אנשים יתחברו לאינטרנט בפעם הראשונה. השינוי המשמעותי ביותר עשוי להיות תחושה של חברה עולמית. כיום אנחנו יכולים לשמוע את הקולות של שליש בלבד מאוכלוסיית העולם. חסרים לנו היצירתיות והפוטנציאל של שני השלישים הנוספים. מחר, אם נצליח, תייצג רשת האינטרנט באמת את כולם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים