לארי אליסון: "אני לא יודע לבנות כדור-ארץ טוב יותר, אך אני בהחלט יודע לבנות מחשבים טובים יותר"

מנכ"ל ומייסד אורקל, שנאם בערב הפתיחה של כנס הענק של החברה, הקדיש את מרבית דבריו להצדקת רכישתה של סאן, הרגעת לקוחותיה ובניגוח המתחרה הגדולה - יבמ ● "איך יבמ יכולה להיות ירוקה יותר מאיתנו", שאל, "כשהמחשבים שלה צורכים יותר אנרגיה, יותר מקום פיזי והם גם איטיים יותר?" ● סקוט מקנילי, יו"ר סאן, פירט את הישגיה של החברה והביע את אמונו בכך שאורקל תמשיך ותשקיע בכל הטכנולוגיות שפיתחה

12/10/2009 17:34

"אני לא יודע לבנות כדור-ארץ טוב יותר, אך אני בהחלט יודע לבנות מחשבים טובים יותר", הכריז לארי אליסון, מנכ"ל ומייסד אורקל (Oracle), בנאום חריג שערך ערב פתיחת כנס הענק השנתי Oracle OpenWorld. את דבריו בכנס, שנערך בסן פרנסיסקו זו השנה ה-28, הקדיש אליסון בעיקר כדי לנגח את המתחרה הגדולה – יבמ (IBM), אותה ניצח בקרב על רכישת סאן (Sun).

כך, אליסון עולה על הבמה בריצה, ותוקף את יבמ ישירות על מסע הפרסום שלה "לבנות כדור-ארץ חכם יותר". איך ירוק יותר, שואל אליסון, כשהמחשבים שלה צורכים יותר אנרגיה מאלה של סאן, יותר מקום פיזי והם גם איטיים יותר? מאחר ואין נציג מטעם יבמ שיענה על הטענות שלו, מבטיח אליסון להיות הוגן בדבריו. כדי לעשות זאת, הוא ממשיך ומציג נתונים שלקוחים מהמודעות של יבמ עצמה.

אליסון מצטט את תוצאות מבחני ה-TPC-C האובייקטיבים שקובעים מי היא המערכת המהירה בעולם לביצוע תנועות מקוונות ולניהול בסיסי נתונים. כך, הוא מראה על הבמה את מכונת בסיסי הנתונים של אורקל וסאן. זו חבילה משולבת של חומרה, תוכנה, רישות לניהול כולל של נתונים, מחסני נתונים, עיבוד תנועות ואיזון עומסי עבודה של יישומים. המכונה כוללת גם את הטכנולוגיה החדישה ביותר של סאן, FlashFire, המשמשת לאיחסון נתונים "חמים" לשיפור בזמני תגובה ובתפוקת עיבודים, לעומת איחסון מגנטי מקובל. המערכת מאחסנת פי עשרה יותר נתונים והיא גם זריזה פי עשרה. ממי? ממערכות דומות של יבמ, למשל. כך טוען בגאווה אליסון וכך הוא גם מציג את תוצאות מבחני TPC-C.

"אנו גם יותר ירוקים", הוא קובע, ומסביר. השם SPARC הוא צירוף של ראשי תיבות Scalable Processor Architecture של טכנולוגיית RISC (ר"ת Reduced Instruction Set Computing) שסאן פיתחה. שם המעבדים החזקים שיבמ פיתחה הוא POWER (ר"ת Performance Optimization With Enhanced RISC), אך כשמו כן הוא, מתלוצץ אליסון: "צורך כוח רב. לא ירוק בכלל".

המסר של אליסון לעשרות אלפי האנשים שצבאו את האולם הוא "אנו חברת מערכות ולא חברות רכיבים. אנו מספקים למנמ"רי הארגונים מערכות שלמות של תוכנה, תוווכה, יישומים, שרתים ואיחסון". אם פעם חלם אליסון שאורקל תהיה מלכת התוכנה והגשים את חלומו, עתה ברור שהוא חולם להיות הצלע השלישית בקרב על השותפות האסטרטגית של מנמ"רי העולם, מול יבמ ו-HP. באותה הזדמנות, הוא גם מתרחק ממיקרוסופט (Microsoft), שתישאר, כפי שהוא מציג זאת, "במשחקים ובנגנים".

אליסון יודע שיש עוד נקודה אחת שהוא חייב להתייחס אליה – האיחוד האירופי, שמעכב לו את אישור הרכישה של סאן וגורם לו, לדבריו, נזק חודשי של 100 מיליון דולרים. אז גם לגופים האמונים על שמירת התחרות והיצירתיות בשוק האירופי הוא משיב. ראשית, הוא כבר חתם על הבטחה להמשיך ולהשקיע ב-MySQL, והוא מזכיר שאורקל רכשה בעבר גם מפתחות של בסיסי נתונים אחרים בקוד פתוח, שאומנם היו קטנים יותר, אך היא ממשיכה לפתח אותם. כך, אמר, תעשה גם עם בסיס הנתונים MySQL, שלדבריו כלל אינו מתחרה באורקל – אלא דווקא במיקרוסופט, מה שיהווה לו תמריץ לתמוך בו ואף לחזק אותו.

MySQL להמונים
אליסון, כך נראה, חש שעליו להסביר ולהוכיח לעולם שהוא רכש את סאן מיקרוסיסטמס בכוונה מלאה להמשיך את המסורת המפוארת של החדשנות שלה – לא רק בפלטפורמת התוכנה שלה סביב ג'אווה (Java) וסולאריס (Solaris), אלא גם בפלטפורמת החומרה שלה, קרי מערכות השרתים והאיחסון. המטרה: לחזק את ידיהם של משתמשי סאן, שרבים מהם משתמשים גם בתוכנות אורקל, כדי שלא יתפתו לנטוש את שרתי סאן ומערכות האיחסון שלה. מי יצאו במסע פיתוי כדי שיעברו אל המערכות שלהן? יבמ ו-HP – כל אחת בדרכה, השתמשו בטכניקה המוכרת בתעשייה כ-FUD (ר"ת Fear Uncertainty Doubt), ובעיקר יבמ – שהתכוונה לרכוש את סאן, אך אורקל חטפה לה אותה. אליסון, כאמור, תוקף בעצמו על הבמה בעיקר את יבמ, ומתעלם מ-HP, שמנהלי המכירות שלה פעלו בצורה דומה. בכל זאת, HP היא הלקוח הגדול ביותר של אורקל וגם השותף העסקי הגדול ביותר שלה.

סקוט מקנילי, יו"ר סאן, שפתח את המופע, הציג שקף אחר שקף בהומור המובהק שלו ופירט את ההיסטוריה של סאן. לאחר מכן עבר להישגיה הטכנולוגיים ולפריצות הדרך הרבות שלה – החל ממעבדי SPARC, דרך מערכת ההפעלה סולאריס, מערכות ניהול הקבצים, איחסון הפלאש והג'אווה כמובן. כולם הוצגו על ידו כמערכות חלוציות והטובות בתעשייה. ההוכחה, לדבריו, היא שבמשך כל ההיסטוריה שלה, סאן הייתה בעלת תקציב המו"פ מהגדולים בתעשייה – במקום ה-43 בעולם. אורקל, כמובן, תמשיך לתמוך בכל הטכנולוגיות הללו, אמר.

איחוד תקציבי המו"פ הוא הערובה לנסיקתן של מערכות סאן, דווקא לאחר רכישתה על ידי אורקל, קבע מקנילי. ומי מבטיח שאכן כך יהיה? כאן מציג מקנילי את ההבטחות של אליסון, כפי שהוצגו בסדרת מודעות של אורקל, בהן הבטיחה חמש הבטחות למשתמשי סאן: השקעה פיתוח מעבדי ספארק, מערכת ההפעלה סולאריס, בסיס הנתונים MySQL, שיפור ביצועי המערכות והכפלת אנשי המכירות והשירות של החברה.

כנס תקדימי
ביום פתיחת הכנס ימצאו 40,000 המשתתפים בו, לא פחות מ-1,900 הרצאות בעשרות מסלולים. כל שנה נוסף מסלול נוסף של כמה ימים למשתמשי החברה האחרונה בסדרה שנרכשה. השנה זה המסלול של חברת ניהול הפרויקטים פרימאוורה (Primavera). בשנים קודמות היו אלה BEA, הייפיריון (Hyperion), סיבל (Siebel), ג'יי די אדוארדס (JD Edwards), פיפלסופט (Peoplesoft) ועוד. גם התערוכה שצמודה לכנס שוברת שיא, עם כ-30,000 מ"ר עליהם מציגים מעל ל-300 חברות.

מישראל תשתתף השנה משלחת של לא פחות מ-150 לקוחות, שותפים ומנהלי אורקל, ביניהם משה חורב – מנכ"ל אורקל ישראל, יובל סברוני – סמנכ"ל מכירות יצרני תוכנה באורקל ישראל ועוזי נבון – סמנכ"ל הלקוחות בסניף המקומי. הרצאות הפתיחה של היום השני יחלו עם שני הנשיאים של אורקל: צ'ארלס פיליפס וצפרא כץ. בנוסף, תישא דברים גם אן ליברמור – סגנית נשיא ב-HP למערכות ארגוניות.

הכותב הוא שליח אנשים ומחשבים לארה"ב

פרשנות / פיני כהן *

המסר של סאן ללקוחות הוא המשכיות גם לאחר הרכישה

זה לא פשוט להיות סקוט מקנילי. מקנילי, לשעבר מנכ"ל סאן וכיום יו"ר החברה, עמד בראש סאן שנחשבה שנים רבות כחברה חדשנית ביותר בתחום טכנולוגיות התשתית. הוא היה רגיל לארח אנשים בכנס שלו, ואילו עתה, הוא אמנם מארח אנשים אבל כבר לא בכנס שלו, כי אם בזה של אורקל – הכנס הגדול בעולם.

הסיבה לרכישה של אורקל את סאן, זו שהביאה את מקנילי להפוך ממארח ראשי למארח משנה, היא שהטכנולוגיה העיקרית עליה סאן הסתמכה, נדחקה הצידה. לסאן היה, ויש – את שרתי היוניקס (UNIX) המובילים, מבוססי SPARC וסולאריס, אלא שטכנולוגיה זו הוזזה הצידה על ידי הטכנולוגיה שהפכה סטנדרטית – שרתי לינוקס (Linux) או חלונות (Windows), מבוססי אינטל (Intel) או AMD. בשל שינוי משמעותי זה בשוק, הפכה ההזדמנות של רכישת אורקל את סאן לממשית וכדאית.

אלא שגם במצב זה, לאחר הרכישה, הצליח מקנילי לעשות בכנס אורקל את הטוב ביותר. בתחילה הוקרן סרט, שהמסר שלו היה שהוא ממש חבר'המן, אף אם הוא פחות כריזמטי מהבוס החדש שלו, אליסון. לאחר מכן סקר מקנילי את הטכנולוגיות, המדהימות לטעמי, אותן פיתחה סאן במהלך השנים. בין הטכנולוגיות: SPARC, המעבד המתקדם ביותר בזמנו; ג'אווה, שפת הפיתוח הפופולרית; מחשב ה-E10K – שרת ענק ופורץ גבולות בזמנו; ZFS – מערכת קבצים משותפת מתקדמת; ה-SunRay, טכנולוגיית "לקוח רזה" שהקדימה את זמנה; סולאריס, ועוד.

"על הדרך", חילק מקנילי עקיצות לאויבים החדשים-ישנים – מיקרוסופט ויבמ. במיוחד עקץ את הניסיון של הענק הכחול לקדם לינוקס על גבי פלטפורמת המיינפריים, אותה תיאר בדיאגרמה היתולית כדינוזאור. המסר העיקרי בהופעתו של מקנילי הוא המשכיות. הוא ציטט את דברי אליסון, לפיהם אורקל תשקיע יותר בג'אווה, SPARC סולאריס ועוד. לגבי MySQL, נאמר על בסיס הנתונים, כי הוא מתחרה רק במיקרוסופט ולא בזה של אורקל ולכן ימשיכו להשקיע בפיתוחו.

למקנילי חברו ג'יימס גוסלינג האגדי, ממציא הג'אווה, וכן ג'והן פוולר, הטכנולוג הראשי של מערכות סאן, לצד חברים נוספים. ערב הפתיחה היה מפגן כוח מרשים, בו התייחסו לטכנולוגיות העיקריות של סאן כאל קריטיות עבור ארגונים לצורך ביצוע משימות הליבה שלהם, והדוברים השונים הבטיחו את ההמשכיות והשיפור שלהם. מה שהוצנע הוא משפחות המוצרים של סאן, שאינן שייכות לקטגוריה של "משימות קריטיות". לדוגמה, משפחת שרתי סאן מבוססת אינטל או AMD. אי איזכור זה משדר מסר עתידי לגביהם.

בכל מקרה מדובר היה על מפגן כוח מרשים, כיאה וכנאה לפתיחת כנס אורקל.

* פיני כהן הוא סגן נשיא ואנליסט בכיר ב-STKI, משתתף בכנס Oracle OpenWorld

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים