אל"מ סער צור, חיל השריון: "ה-IT הביא לצמצום מתקפות כוחותינו על כוחותינו"

לדברי אל"מ צור, מפקד חטיבת שריון בצוק איתן, "התקשוב סייע לנו להיות יותר אפקטיביים וקטלניים; בעזרתו, כולם ידעו איפה כולם ואיפה האויב - וכך ניתן היה להחליט מי פוגע בו"

אלוף משנה סער צור. צילום: קובי קנטור

"מערכות ה-IT ובתוכן מערכות השליטה והבקרה סייעו לנו בלחימה במסגרת מבצע צוק איתן. כך, בכל פעם כשעברנו גבול של גזרה, אז ידענו זאת. המערכות סייעו לנו שלא לחרוג מגבול גזרת הלחימה ולהיות מודעים יותר למיקום שלנו ביחס לאויב. המערכות מסייעות לך להיות ממוקד, עם גבולות גזרה ברורים, בשל ההתראה שאתה מקבל במערכת השו"ב. תמיד יכולות להיות מלחמות כוחותינו בכוחותינו, 'דו צדדי', אבל מערכות התקשוב הצבאי מורידות סיכונים בתחום", כך אמר אל"מ סער צור, שהיה מפקד חטיבת שריון סדירה במהלך מבצע צוק איתן.

אל"מ צור השתתף בפאנל שנושאו "אפקטיביות התקשוב במבצע צוק איתן". את הפאנל הנחה רון בן ישי, פרשן לענייני ביטחון ב-ynet. הפאנל נערך במסגרת כנס תקשוב צבאי, העשירי במספר. כנס התקשוב הצבאי C5I, נערך בשבוע שעבר בהפקת אנשים ומחשבים, במרכז הכנסים אווניו בקריית שדה התעופה. הנחו את הכנס פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים, ותא"ל (מיל') ארנון זו-ארץ, יו"ר הכנס וקשר"ר לשעבר. השתתפו בו מאות אנשי תעשייה מהמגזר הביטחוני וכן קצינים מאגף התקשוב. הכנס נשא את הכותרת "התקשוב כמאפשר את האפקטיביות המבצעית בשדה הקרב המודרני".

רון בן ישי, פרשן לענייני ביטחון ynet. צילום: קובי קנטור

רון בן ישי, פרשן לענייני ביטחון ynet. צילום: קובי קנטור

לדברי אל"מ צור, "ברמה שלנו, אנשי השריון, השיח מבוסס תקשוב היה מרמת מפקד הטנק הבודד ועד רמת מפקד הסטי"ל. זו הייתה הפעם הראשונה בה חווינו שיח רב-זרועי אמיתי ולא רק כזה שהתנהל בין כוחות זרוע היבשה ובין עצמם". הוא סיים באומרו כי "התקשוב סייע לנו להיות יותר אפקטיביים ויותר קטלניים. כולם יודעים איפה כולם, כולם יודעים איפה האויב – ואז מחליטים מי פוגע בו".

תא"ל (מיל') בני מר, היה ראש מטה פיקוד צפון וכיום משמש סמנכ"ל פיתוח וחדשנות ב-SBM יועצים. לדבריו, "הלחימה בצוק איתן הייתה ציון דרך משמעותי בלחימה ברשת. הלקחים ממלחמת לבנון השנייה הופקו והם באו לידי ביטוי בלחימה שהתבססה על IT. זה ציון דרך שלא היה קיים בעבר; הייתה שפה משותפת בין הטוראי לטייס בכל המימדים; קרקע, ים, אוויר. תקשורת זרועית ותקשורת בין-זרועית, זו הבשורה".

בני מר, סמנכ"ל פיתוח וחדשנות, SBM יועצים. צילום: קובי קנטור

בני מר, סמנכ"ל פיתוח וחדשנות, SBM יועצים. צילום: קובי קנטור

לדבריו, "התקשוב הביא לסגירת מעגל האש, Sensor2Shooter מהירה יותר. חלה התקדמות בהיבט זה במבצע צוק איתן. המהפכה של התקשוב היא לא רק נושא טכנולוגי, אלא היא חייבה את צה"ל כארגון להשתנות בהיבט התהליכים. התקשוב מאפשר 'להשטיח' את הארגון". הוא סיים בציינו כי "התקשוב יכול להביא מודיעין מכל מיני מקומות; מיחידות המודיעין, מסוכנויות ביטחון אחרות חוץ-צה"ליות והכל בזמן אמת. בסוף מגיע מודיעין מהר יותר ואיכותי יותר לשולחן המפקד, היכולת השתכללה".

אל"מ (מיל') יואלי אור, סמנכ"ל ומנהל דסק אלמ"ט, דיגניה סיסטם, אמר כי "התקשוב קפץ מדרגה, הוא הביא לשיח משותף בין דרגי הלחימה השונים. כאשר רצינו בעבר להעביר נתונים על מטרה מודיעינית, זה לקח זמן רב, וכעת הרבה פחות. כעת יש את כל האפשרויות על מנת לקבל את כל המודיעין בזמן אמת, ולסגור מעגלי אש במהירות. אם אתה לא עושה זאת במלחמה א-סימטרית – אתה לא רלוונטי".

אל"מ (מיל') יואלי אור, סמנכ"ל ומנהל דסק אלמ"ט, דיגניה סיסטם. צילום: קובי קנטור

אל"מ (מיל') יואלי אור, סמנכ"ל ומנהל דסק אלמ"ט, דיגניה סיסטם. צילום: קובי קנטור

לדבריו, "מערכות השו"ב הביאו להבנה טובה יותר שלנו את הזירה, עם מיקום כוחות עמית ומיקום כוחות אויב. מערכות השו"ב הביאו מענה מיידי לשטח והקפיצו את היכולות במידה רבה". הוא סיים בציינו כי "צורת לחימה שכזו מקטינה את הסיכוי לירי דו-צדדי. הטכנולוגיה מנטרלת את אי הבהירות הקיימת בשדה הקרב".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יובל

    התקשוב המהולל לא הסביר לפיקוד שלא מכניסים נגמשי צעצוע לשטח בנוי?!

אירועים קרובים