דוד בן טולילה, אנרג'י טים: "מרבית הפרויקטים לא נכשלים בגלל טכנולוגיה"

"הגורם המרכזי לכך ש-90% מהפרויקטים לא מצליחים הוא הגורם האנושי", אמר בן טולילה, מנכ"ל החברה ● לדבריו, "מנהל פרויקט צריך לדעת גם איך לנהל אנשים"

דוד בן טולילה, מנכ"ל אנרג'י טים. צילום: קובי קנטור

"ב-90% מהפרויקטים שנכשלים, הסיבה היא פוליטיקה ארגונית. מעטים מאוד הפרויקטים לא מצליחים בגלל הטכנולוגיה", כך אמר דוד בן טולילה, מנכ"ל אנרג'י טים.

דבריו של בן טולילה נאמרו במפגש פורום PPM&PMO של אנשים ומחשבים, שהתקיים אתמול (ב') ב-yes Planet בראשון לציון, בשיתוף Proceed.

הוא ציין כי "עולם ניהול הפרויקטים נמצא בפרדוקס. יש עלייה משמעותית בכלים שעוזרים לנהל אותם, שיפור במתודולוגיות שמאפשרות זאת וגידול בהבנה בקרב מנהלים שניהול פרויקטים הוא מקצוע. למרות זאת, כ-60% מהפרויקטים לא עומדים בזמן, בתקציב או בשניהם. תארו לעצמכם איך העולם היה נראה אם למהנדסים או לטייסים היו רק 60% הצלחה…? אצלנו זה טבעי".

"מנהלי הפרויקטים נמצאים במצב מאוד בעייתי", הוסיף בן טולילה. "מלמדים אותם בשיטות של מהנדסים אבל שוכחים שפרויקטים מנוהלים, מתוכננים ומבוצעים על ידי אנשים באופן כללי. מה שחסר במשוואה הוא המשאב האנושי".

הפוליטיקה הארגונית היא העיקרית מבין חמש סיבות לכישלון פרויקטים להן אחראי הגורם האנושי, אמר. "אני מראיין הרבה מנהלי פרויקטים וכאשר אני שואל אותם מה הסיבה לכך שמיזם שניהלו לא הצליח, התשובה הנפוצה היא: 'כי הייתה פוליטיקה ארגונית רבה'. אסור למנהלי הפרויקטים לשכוח שהם עובדים בסביבה הארגונית. הם צריכים לדעת מי נגד מי, עם מי כדאי לאכול צהרים ועם איזה פקיד רצוי להתיידד כדי לשחק את המשחק הפוליטי על הצד הטוב ביותר. ברגע שהוא מבין את האינטרסים, הוא יודע להפעיל את כל הגורמים", הוסיף.

סיבה נוספת אותה מנה היא "הכיול שלנו לבינוניות, ובעיקר ההסתגלות לבינוניות של הסביבה שבה אנחנו נמצאים. צריך להלהיב את חברי הצוות".

עוד סיבה היא הדחיינות – עד סוף החודש, השבוע, הרבעון או אף השנה. לדברי בן טולילה, "במקום שאדם שמקבל משימה יחלק אותה לזמנים ויבצע כל שלב בעיתו, אנשים לא עושים כלום עד ממש לפני הדד ליין. כשהוא מגיע הם עובדים קשה כדי להשלים את הפערים, ולפעמים רק אז מגלים שהם תלויים בפעולה של צוות אחר. כך הם מחמיצים את הדד ליין".

הפתרון לכך מצוי אצל מנהל הפרויקט. "הוא צריך לקבוע כמה זמן נטו יידרש למשימה, מה המידע שזקוקים לו ושנמצא בידי אנשים אחרים, ואיפה הפעילות הזאת נמצאת בסדר העדיפויות. ככל שהם יותר 'קרציות', הם מגדילים את הסיכוי שהפרויקט יצליח", אמר בן טולילה.

הבאה ברשימת הסיבות היא הפחד לאכזב ולהיראות רע. לכן, עובדים עושים רק את מה שבטוח ולא מציעים רעיונות.

הסיבה החמישית והאחרונה היא פחד משינוי. "פרויקט באשר הוא מייצר שינוי ביכולת האנושית, ביכולת הארגונית ובמצב הארגוני", אמר. "אם אנחנו מנהלים את הפרויקט ומסתכלים עליו רק כרצף משימות – החטאנו את המטרה. אנחנו צריכים לעבוד עם העיניים, הלב והמוח בצורה הבסיסית והטבעית ביותר, לראות איך השינוי פוגש כל אחד מהמעורבים בפרויקט וכיצד רותמים אותם לטובתו ולטובתם".

בן טולילה התייחס גם לחצי המלא של הכוס – הסיבה העיקרית להצלחת פרויקטים שהיא, לדבריו, רוח הצוות. "ניקח לדוגמה את הממשק של צבא היבשה הדיגיטלי שפותח באלביט ותוכנן לפי לוח הזמנים להימשך שנתיים. בסופו של דבר, הוא פותח בתוך שלושה ימים, בתחילת מלחמת לבנון השנייה. אמנם לא ערכו עליו בדיקות ולא כל התכונות עלו, אבל זה הספיק כדי לסייע במלחמה", ציין.

לסיכום אמר בן טולילה: "מנהלי הפרויקטים צריכים להבין שהמשאב העיקרי הוא האנשים – לא הטכנולוגיה. עליהם לרכוש מיומנות בניהול אנשים ובהנעתם להצלחת הפרויקט".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. dan

    כמה הדבר נכון !!! מנהלים לא יודעים לנהל משימות / פרוייקטים ובכלל אנשים

אירועים קרובים