רו"ח זוהר לויתן, הרשות לניירות ערך: "תרמית היא תרמית – בין אם על ידי אדם או מכונה"

מה זה אלגו-טריידינג? אילו סיכונים ותרמיות יש בתחום? ומהם האתגרים בבקרת המסחר? רו"ח לויתן, מנהלת יחידת בקרת מסחר במחלקת חקירות מודיעין ובקרת מסחר ברשות, מתייחסת לנושאים אלה

רו"ח זוהר לויתן, מנהלת יחידת בקרת מסחר במחלקת חקירות מודיעין ובקרת מסחר ברשות לניירות ערך. צילום: טולי חסון

"אנחנו רואים דפוס מסחר תרמיתי בבורסה כתרמית, ואין זה משנה אם היא בוצעה על ידי אדם או מכונה", כך אמרה רו"ח זוהר לויתן, מנהלת יחידת בקרת מסחר במחלקת חקירות מודיעין ובקרת מסחר ברשות לניירות ערך.

רו"ח לויתן דיברה בכנס Algotrading 2015, שנערך היום (א'), בהפקת אנשים ומחשבים, במרכז הכנסים במבנה הבורסה בתל אביב, בהנחיית יהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה.

בדבריה הציגה רו"ח לויתן את המסחר הבורסאי מבוסס האלגוריתמים בראי בקרת המסחר. היא ציינה כי יש ליחידה שבראשה היא עומדת מספר פעילויות, בהן איתור וניטור חריגויות במסחר. היא הסבירה כי הדבר נעשה על בסיס מערכת BI, שאוגרת את נתוני המסחר. "אנחנו מפעילים שנים רבות אלגוריתמים לזיהוי החריגות והחשש לעבירות", אמרה רו"ח לויתן. "עיקר העבירות במסחר הן של תרמית בניירות ערך ושימוש במידע פנים". פעילות נוספת היא איתור וניתוח של תופעות ומגמות במסחר.

"אלגו-טריידינג הוא תופעה עולמית", אמרה. "מדובר במגמה מתפתחת שטומנת בחובה גם סיכונים". לדבריה, מאז 2008 חל זינוק של 372% במספר הפקודות היומי הממוצע, "אף על פי שלא היה גידול במחזורים ולא הייתה עלייה במספר המשתתפים במסחר. זה קרה בגלל השימוש באלגוריתמים. יש לכך משמעויות מבחינת כוח המחשוב הנדרש למסחר, יכולת קליטת הפקודות בזמן קצר וחלוקת העלויות של משתתפי המסחר, חברי הבורסה והרגולטור".

לדברי רו"ח לויתן, רק באחרונה החלה חקירת תרמיות של פעולות מסחר מבוססות אלגוריתמים. היא ציינה כי הרשות האמריקנית לניירות ערך קנסה באחרונה במיליון דולר את חברת Athena Capital Research, על שעשתה שימוש במסחר בתדירות גבוהה (HFT) ובכך פגעה במסחר. היא ציטטה את מארי ג'ו רייט, ראשת ה-SEC, שאמרה כי "כאשר חברה מבצעת HFT שחוצה את הקו, העניין עובר עובר לשדה הפלילי ופוגע במסחר, ואנחנו נתבע אותה, כי היא פגעה בהגינות ועשתה מניפולציות".

רו"ח לויתן התייחסה גם לפעילות בנושא בישראל ואמרה כי "פרסמנו לפני חצי שנה מסמך הנוגע לתרמית בניירות ערך. אנחנו רואים דפוס מסחר תרמיתי כתרמית – ולא משנה אם זה אדם או מכונה".

היא תיארה כמה סוגי רמייה: Layering/Spoofing – הזרמת הוראות בצד אחד של הספר, במטרה לבצע עסקה בצד הנגדי, שלאחריה מבוטלות ההוראות הראשוניות; Quote stuffing – "הצפת" מערכת המסחר על ידי הזרמת כמות עצומה של פקודות ועדכונן או ביטולן, לעתים במטרה ליצור חוסר ודאות, להאט או לחבל באסטרטגיות של סוחרים אחרים; Ping Orders – הזרמה של הוראות קטנות על מנת "לברר" ולחשוף הוראות חבויות; ו-Momentum Ignition – יצירת מומנטום: הזרמת פקודות שכוונתן יצירה או החרפה של מגמה ועידוד גורמים נוספים במסחר להאיץ את המגמה, במטרה ליצור הזדמנות לפוזיציה במחיר מועדף.

"האתגרים בבקרת המסחר הם להכיר את השוק; להכיר ולזהות אסטרטגיות שונות של פעילות אלגו-טריידינג; ולקבל יכולת לניתוח של הפעילות, בהיבטי כמות, מהירות ורווחיות", אמרה.

"המטרה", סיכמה רו"ח לויתן, "היא להגיע למצב של קיום מסחר הוגן ותקין".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים