אבי כוכבא, בנק הפועלים: "עולם הבנקאות מתחיל להבין שטכנולוגיה היא מחדשת עסקית"

"הטכנולוגיה מאפשרת לבנקים לספק שירותים חדשים ועסקים שעד כה הם לא היו יכולים לספק", אמר כוכבא, מנמ"ר, משנה למנכ"ל וחבר הנהלת הבנק

אבי כוכבא, מנמ"ר, משנה למנכ"ל וחבר הנהלת בנק הפועלים

"העוסקים בתחום הבנקאות מדברים כל הזמן רק על נושא אחד: בנקים דיגיטליים. בעולם הבנקאות מתחילים להבין שהטכנולוגיה היא לא רק מאפשרת עסקית אלא גם מחדשת עסקית, כלומר: היא מאפשרת לבנקים לספק שירותים חדשים ועסקים שעד כה הם לא היו יכולים לספק. דוגמה לכך היא עולם הטלפונים החכמים – אלה יצרו עסקים רבים בזכות היכולת שלהם", כך אמר אבי כוכבא, מנמ"ר, משנה למנכ"ל וחבר הנהלת בנק הפועלים.

כוכבא אמר את הדברים במהלך המסלול הפיננסי ב-"הפסגה הדיגיטלית 2015", הכנס השנתי של לשכת מנתחי מערכות מידע בישראל, שהתקיים במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב, בהפקת אנשים ומחשבים.

הוא ציין כי "קיימות מספר מגמות מרכזיות בתחום ה-IT שיניעו את העולם העסקי בעשור הקרוב: שילוב המימדים הפיזי והדיגיטלי, האינטרנט של הדברים, כריית מידע (Smart Data), ממשקים חיצוניים, רשתות חברתיות, Open API (ממשק פתוח עליו ניתן לפתח אפליקציות) ומחשוב ענן".

"השינויים מאוד מהירים  והיינו צריכים בבנק להחליט האם לפתוח אתר חדש או ללכת על אפליקציה", אמר כוכבא. "בסופו של דבר החלטנו על שניהם, מאחר שהאפליקציה היא כמו קפה בטייק אוויי ואילו האתר הוא לאנשים שיושבים בזמנם החופשי ומבצעים בו פעולות מורכבות יותר".

כוכבא הציג כיצד לקוח יכול לראות את יתרת החשבון שלו בבנק הפועלים על גבי שעון חכם – כחלק ממגמת האינטרנט של הדברים. כמו כן, הוא סיפר על פרויקט לפיתוח אפליקציות שיכולות לגשת למסד הנתונים של הבנק. בתחרות BankApp פותחו 91 אפליקציות שעושות שימוש בנתונים, רובן בתחום הפיננסי, אך הייתה גם אפליקציית שידוכים שהתאימה בין אנשים שרשימות הקניות שלהם היו דומות. יצוין כי במסגרת התחרות היו מפתחים שניסו לתקוף את מסד הנתונים ובכך בעצם ניסו את מערכת הגנת הסייבר של הבנק.

צילום ועריכת וידיאו: יוסי ציפקיס

"הכנו את התשתית לפתיחת סניף אינטרנטי, סניף דיגיטלי, שימוש מובייל ואף בנק אינטרנטי שלם. בהנחה שנקבל את האישורים נוכל לפתוח את הבנק האינטרנטי כבר בספטמבר השנה", ציין כוכבא. "פרויקט הסניפים הדיגיטליים מסמל תפיסה חדשה בעולם הבנקאות, שמאפשרת למשתמש להזמין תור לפגישה עם בנקאי בסניף וכן ייעוץ פיננסי באמצעות וידיאו. הסניף יפעל ללא נייר, החתימה תהיה על הטאבלטים והניירת תישלח באינטרנט".

"הלקוח מחפש דיגיטל אבל לא רוצה לוותר על הגורם האנושי"

אורי יוניסי, מנהל סקטור הבנקאות הישירה בבנק מזרחי-טפחות, דיבר על המהלך ההיברידי בעידן הרב ערוציות: שילוב בין האישי לדיגיטלי.

"הלקוח מחפש דיגיטל וקדמה אבל לא רוצה לוותר על הגורם האנושי", אמר. "בעשור האחרון, כל הבנקים מנסים להרחיק את הלקוח מהסניף באמצעות עמדות שירות עצמי, מוקדים והודעות SMS. מסתבר שהקהל לא אוהב שמעבירים את השיחה שלו למוקד חיצוני כאשר הסניף פתוח".

"סידרנו את הסניפים מחדש כך שכל לקוח יכיר את הבנקאי האישי שלו והחלטנו לבטל את המוקד", ציין יוניסי. "פיצלנו אותו ל-13 צוותי סניף, כך שהבנקאים במוקד ישמשו המעגל השלישי, כשהם מעורים בנעשה בסניף הספציפי. חיברנו בין הסמסים ללקוח. המערכת מזהה את מספר הטלפון ומעבירה את ההודעה לבנקאי שלו והם יכולים להמשיך את הקשר במסלול מאובטח, דרך האתר והאפליקציה".

השלב הבא, לדבריו, הוא העתקת השיטה והגברת הקשר בין הלקוחות והבנקאים באמצעות הטכנולוגיה גם בתחומי המשכנתאות והמסחר בשוק ההון.

פתרונות בעולם הבנקאות

אהוד סולומון, סמנכ"ל מוצרים ב-TethaRay, הציג מערכת המנתחת את נתוני הבנק ומספקת בתוך דקות אזהרות על ניסיונות הונאה. "כיום, רק מקרה אחד מתוך 20 כדוגמת אתי אלון מזוהה על ידי מערכות ממוחשבות. רוב המקרים מזוהים בזכות לקוחות ערניים", ציין.

לדבריו, "הפלטפורמה שלנו מאפשרת לקחת כמעט כל מקור מידע – טרנזקציות פיננסיות, העברות, משיכות מכספומטים… – והיא מזהה סימנים ראשוניים של איומים לא ידועים בזמן אמת, מבלי להבין את הנתונים. אחר כך צריך לבוא אנליסט ולזהות את הדרכים בהן פעלו הפורצים, אבל אנחנו נוכל לספק לו את כל הנתונים הדרושים".

הוא ציין כי "המערכת מסוגלת לאבטח סביבות רבות, לא רק בנקים אלא גם תחנות כוח, תעופה אזרחית ועוד".

אורי גרינבאום, מנכ"ל Tipranks, הציג את המערכת של החברה לכריית מידע לתובנות בשוק ההון. "המשקיעים בשוק ההון חשופים למידע מכיוונים שונים", אמר. "אנשים כותבים פוסטים משכנעים ברשתות החברתיות ועושים רושם שהם מבינים. רצינו מערכת שתאפשר לדרג את הממליצים על סמך ניסיון העבר, תוך ניתוח שפה טבעית".

הוא הוסיף כי "ניסינו לפנות לאנליסטים הגדולים, אבל אף אחד לא רצה לספק לנו את המידע. הם לא מעוניינים שהוא יהיה נגיש למשתמשים קטנים, אלא רק לגופי השקעות גדולים שמשלמים להם מיליונים. כיום, לאחר שזכינו להצלחה והמערכת מותקנת אצל יותר מ-100 סוחרים בשוק ההון ובבנקים, הם מספקים את המידע".

בן פסטרנק, מנכ"ל קבוצת אמן, תיאר את פעילויות הקבוצה בתחום הבנקאות הדיגיטלית. "ב-2011 רצינו לפשט את הקשר עם המגזרים השונים והכנסנו את כל פעילות התחום הפיננסי תחת החטיבה הבנקאית, שמונה קרוב ל-400 איש", ציין.

הקבוצה מספקת שירותים בתחומי מערכות הליבה הבנקאיות, דיגיטל, תשתיות וסייבר. פסטרנק נתן דוגמאות לפרויקטים, בהם הקמת אפליקציית מובייל בבנק יהב, המסתמכת על אינטגרציה עם מחשבי הבנק, וכמערכת המסייעת למיטב-דש להתמודד מול הבנקים ללא סניפים.

במסלול השתתף גם יוסי כספי, מנכ"ל KMS מקבוצת אמן, שמספקת פתרון ניהול ידע למגזרים הבנקאי והפיננסי, שמאפשר לנציגי השירות להקשיב ללקוח, להבין מה חשוב לו ולמכור לו את המוצר הרלוונטי.

"האתגר – להיות רב ערוציים"

שרון הר-עוז, מנהלת תחום פריסייל ואנליטיקה במיה מחשבים, אמרה כי קיים צורך להיות רב ערוציים ולא לתת הצעה אחרת בכל ערוץ.

"המערכות התפעוליות אינן קשורות אך היכולת האנליטית מחברת וכל התקשורת ללקוחות, הפעילויות השיווקיות והאסטרטגיות, ומודלים של ניהול סיכונים והונאות – הכול נעשה מנקודה אחת", ציינה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים