ד"ר יאיר שינדל, משרד ראש הממשלה: "ישראל בנקודת פתיחה נפלאה למימוש חזון המדינה הדיגיטלית"

לדברי ראש מיזם ישראל דיגיטלית, המספר הרב של הסטארט-אפים, ההשקעות ותעשיית ההון-סיכון הגדולה יכולים להביא את ישראל להיות בקבוצת המדינות המצטיינות במימוש החזון

ד"ר יאיר שינדל, ראש מטה ישראל דיגיטלית במשרד ראש הממשלה. צילום: קובי קנטור

"יש מגוון סיבות לכך שישראל יכולה להפוך למדינה דיגיטלית. היא נמצאת בנקודת פתיחה נפלאה לכך", כך אמר ד"ר יאיר שינדל, ראש מטה מיזם ישראל דיגיטלית במשרד ראש הממשלה.

ד"ר שינדל דיבר בכנס ה-21 של לשכת מנתחי מערכות מידע בישראל, שנערך היום (ב') במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב, בהפקת אנשים ומחשבים. לאירוע הגיעו יותר מ-800 משתתפים ואת מליאת הפתיחה שלו הנחה אלי פרנק, מנכ"ל FrankIT ויו"ר הכנס.

"נקודת הפתיחה הזאת היא תוצאה של יותר מ-5,000 הסטארט-אפים שיש בישראל – הנתון הגדול ביותר בעולם; היותם של הסטארט-אפים הם מנוע כלכלי חזק: 108 מיליארד הדולרים של חברות שהונפקו או נמכרו בארבע השנים האחרונות; קיומה בארץ של תעשיית ההון-סיכון הגדולה בעולם – כמעט כפול מהשנייה, ארצות הברית; והעובדה שישראל משקיעה ביחס מו"פ-תל"ג גבוה", ציין ד"ר שינדל. "אמנם זאת נקודת מוצא נפלאה, אך יחד עם זאת, יש לנו הרבה לאן לצמוח".

לדבריו, "יש למיזם ישראל דיגיטלית ארבעה יעדים מרכזיים: שיפור השירותים הממשלתיים לאזרחים, קידום הצמיחה הכלכלית במשק, צמצום פערים דיגיטליים-חברתיים והגעה לחסכון תקציבי".

"הקמת ישראל דיגיטלית היא חלק מהבסיס לשיתוף פעולה של ארבע יחידות שהועברו למשרד ראש הממשלה: המטה הקיברנטי הלאומי, מטה ישראל דיגיטלית, רשות התקשוב הממשלתית והקמת היחידה ליישומים ביומטריים", אמר ד"ר שינדל.

הוא תיאר את מימוש חזון המדינה הדיגיטלית: "בחתך ורטיקאלי, הוקמו צוותי יישום לתחומי הבריאות, הרווחה, החינוך, התקשוב, העסקים הקטנים, הערים החכמות וצוותים נוספים. תחת צוותים אלה יש תשתיות ארגוניות, טכנולוגיות ופיזיות".

בהמשך דיבר ד"ר שינדל על הפרויקטים המרכזיים שיותנעו השנה במסגרת המיזם: פלטפורמות דיגיטליות להכשרות מקוונות, תעסוקת חרדים, נציבות שירות המדינה, משרדי ממשלה, אקדמיה בתי ספר תיכון וטיפול בחניכי שנת שירות ובחיילים. בנוסף, ציין, "נהפוך את באר שבע לדיגיטלית, נקים בה מרכז חדשנות דיגיטלי. נושא הבריאות יהיה מרכזי: השקנו פתרון דיגיטלי להנפקת רישיון רפואי לרופאים חדשים, במסגרתו הם יקבלו הרישיון בתוך יומיים ולא יידרשו לחתום על דמי אבטלה במשך שלושה חודשים, כמו המצב עד כה".

המקרה הבריטי

ד"ר שינדל ציין את המדינות המובילות בעולם במימוש חזון המדינה הדיגיטלית: בריטניה, אסטוניה, ניו-זילנד, דרום קוריאה, סינגפור, דנמרק, ארצות הברית, שבדיה, קנדה ואוסטרליה. "אנחנו יכולים להימנות עם הקבוצה הנכבדת הזאת", אמר.

הוא סיפר כי ראש מיזם בריטניה דיגיטלית היה על סף ייאוש כאשר החל במימוש הפרויקטים לקידום התחום. "הוא לא האמין שזה יקרה, כי לא היו תקציבים ולעומת זאת היו בעיות אבטחה ופרטיות. והנה, למרות הכול, זה קרה בתוך 4.5 שנים. יש כיום בבריטניה עשרות שירותים דיגיטליים משמעותיים והפרויקטים בתחום מניבים לבריטים חיסכון שנתי של שני מיליארד ליש"ט מדי שנה, בשל שינוי תהליכים".

מחקר של מק'ינזי (McKinsey) אותו הוא ציטט מעלה כי כלכלת האינטרנט מייצרת 2.6 משרות על כל משרה שמתייתרת וציין כי "מדינות מובילות דיגיטלית צומחות יותר ממדינות אחרות". בהקשר שיפור השירות הממשלתי אמר ד"ר שינדל כי "עלות קשר דיגיטלי היא פי 20 מאשר קשר טלפוני וזולה פי 50 לעומת קשר פנים מול פנים".

ד"ר שינדל סיכם באמרו כי "יש חובה ליצור שיתוף פעולה תוך-משרדי ובין משרדי הממשלה, לצד שיתופי פעולה ברמה הבינלאומית. יש לשים דגש על אוריינות דיגיטלית. יש להקפיד על ערכים של ענווה וצניעות לנוכח הקידמה, ההיסטוריה ועולם התוכן".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים