סטיב ויינרייט, Freescale: "האינטרנט של הדברים הוא לא רק חיבור של מכונה למכונה"
"מדובר בכלי לקבלת החלטות, וזה מה שעושה את ההבדל", אמר ויינרייט, מנכ"ל אזור EMEA וסגן נשיא למכירות ושיווק בחברה, בראיון לאנשים ומחשבים
"האינטרנט של הדברים כבר בהחלט כאן. אנרגיה חכמה, בתים חכמים, מערכות הכוונת תנועה חכמות ומכוניות אוטונומיות כבר איתנו, או נמצאים בשלב הניסוי והבדיקה. בעתיד הוא יתרחש גם בתחום המעקב והטיפול הרפואי. מכאן שכבר יש מספיק אפליקציות של אינטרנט של הדברים והוא יכול לשמש גם ככלי לקבלת החלטות", כך אמר סטיב ויינרייט, מנכ"ל אזור EMEA וסגן נשיא למכירות ושיווק ב-Freescale, בראיון לאנשים ומחשבים.
ויינרייט מתמחה בתחום ומקדם את מכירות המעבדים והמיקרו-בקרים של החברה, המיועדים למכשירים משובצים שמגיעים ואמורים להגיע לשוק הזה. הראיון התקיים עת ביקר בישראל לכבוד כנס הלקוחות והשותפים העסקיים של Freescale, שנערך באחרונה בתל אביב.
לדבריו, בניגוד למה שחשבו פעם, "האינטרנט של הדברים הוא לא רק חיבור של מכונה למכונה. עד הזמן האחרון דובר על התחום כעל תקשורת בין מכונות, וזה בסדר, אבל העובדה שהמכונות יכולות לתקשר אחת עם השנייה לא ממש משנה לאף אחד. מה שעושה את ההבדל הוא היכולת לקבל החלטות. מכאן שעבורי, האינטרנט של הדברים הוא ההרחבה של החיבור (בין המכשירים – צ"ק). קיימים דברים שמחוברים אחד לשני, ניתן לקבל מידע מהם ולהחליט על סמך זה החלטות, וכך להגדיר נתיב פעולה", הסביר ויינרייט.
הוא סבור שחייב יהיה להתחולל שינוי בדרך בה אנחנו פועלים כיום לאסוף את המידע שמצטבר באינטרנט של הדברים, או החיישנים והמכונות שמייצרים את המידע שנאסף כיום אצל החברות לצורך קבלת ההחלטות. "מה שקורה כיום הוא שיש חיישן קטן בקצה הרשת שאוסף פריט מידע מסוים, משם זה הולך כל הדרך לענן, ועל סמך זה מקבלים החלטה ששולחים אותה בחזרה לקצה הרשת. אולם, במציאות יש מספר רב של החלטות שניתן לקבל כבר בקצה הרשת, באמצעות מערך חיישנים ורשת מקומית קטנה", אמר ויינרייט. "כך מתגברים על זמן האחזור, זה מאוד מהיר, ומורידים את צפיפות התעבורה ברשת".
אילו תחומים כלולים באינטרנט של הדברים?
"יש כאלה שחושבים שמדובר בכל דבר שאפשר לדמיין. מה שמושך אותי באופן אישי זה ניהול אנרגיה, עיר חכמה וניהול הבית. למשל, האפשרות לשלוח הודעה מהמכונית לבית שלי שיפעיל את מיזוג האוויר".
האינטרנט באמת יהיה בכל מקום שאפשר לדמיין?
"הוא יהיה בכל מקום שיש בו כסף. אחד התפקידים שלי הוא לאתר רעיונות מעניינים שניתנים לביצוע בגלל האינטרנט של הדברים. אלא שלא תמיד כדאי לעשות אותם – רק אם יש לזה תועלת מסחרית".
ויינרייט דיבר על המכוניות המבוססות על האינטרנט של הדברים – עולם שבו Freescale נמצאת חזק. "המכונית תהפוך לצומת הכי מורכב ברשת", אמר. "יהיו בה הרבה מאוד חיישנים ומערכת מחשוב מאוד מורכבת". הוא הסביר כי מכונית חכמה, עם נהיגה אוטונומית, יכולה לחסוך במספר הנפגעים בתאונות דרכים, על ההוצאות הכספיות הכרוכות בכך, ובזמן שמתבזבז על חיפוש חנייה.
ככלל, ציין, "האינטרנט יהפוך לחלק מתשתית החיים שלנו ויהיה אפילו במקומות שאנחנו לא מודעים להם. לאינטרנט של הדברים יש שכבות רבות של השפעה ותועלת – למשתמשים ולמספקי השירותים".
איפה אתה רואה את Freescale בעולם הזה?
"צרכנות, תעשייה, רשת וכלי רכב היו עסקים נפרדים עבור Freescale ואנחנו עדיין במידה רבה פועלים בהם באופן ורטיקאלי. האינטרנט של הדברים פועל בצורה אופקית ואין אף אחד אחר חוץ מ-Freescale שיכול לספק מהחיישנים הקטנים ביותר בקצה הרשת ועד מכונות מרובות מעבדים ב-64 ביט, שפועלות כמעבדי יישומים. זה מיקום ייחודי עם פתרונות מקצה לקצה".
האם אנחנו צפויים לראות שינוי בכל מה שקשור לרשתות המחשוב?
"באופן כללי יש שינוי. חלק מה-IT כיום הוא טיפול מסוים ברשתות וזה פותח את הדלת לארכיטקטורות מעבדים חדשות בשטח שפעם היה נשלט על ידי חברה אחת בלבד".
ARM תוכל לתת תחרות לאינטל גם בשוק השרתים?
"יש כאן אתגר. חלק מיישומי ה-IT שהיו שייכים באופן בלעדי למעבדי x86 ייפתחו לפלטפורמות אחרות, ולו רק כי יש כיום כל כך הרבה אפליקציות. יהיה מעניין, יהיו הרבה תרחישים חדשים בתשתית, במחשוב ובתקשורת בשנים הקרובות".
בדרך כלל, כשאומרים אינטרנט של הדברים, מתייחסים לעולם הצרכני. איך זה יבוא לידי ביטוי בתחום התעשייתי?
"האינטרנט של הדברים יכול להציע רבות גם מהבחינה התעשייתית, ובמיוחד באוטומציה של מפעלים. תהליך המזעור של המעבדים ושל המיקרו בקרים הביא לכך שכיום ניתן להצמיד אותם ישירות למכונות, והם יכולים לאסוף את הנתונים ישירות מהן ולהעביר אותם למרכז בו ניתן להשוות אותם לנתונים שוטפים. כך ניתן למטב את המכונה ואת המפעל כולו תוך כדי עבודה ובאופן כמעט מיידי. זה יכול לחסוך המון כסף".
Freescale פועלת בתחום האינטרנט של הדברים בין היתר כחברה בקבוצת העבודה Thread, יחד עם ARM ,Nest, סמסונג (Samsung) ואחרות. המטרה היא לקבוע תקנון שיאפשר לחבר התקנים שונים בבית החכם וליצור ממשק אלחוטי משותף שדורש אנרגיה נמוכה במיוחד, מבוסס על פרוטוקול פתוח מאובטח וידידותי למשתמש. ניתן יהיה להיעזר בכך להבאת מוצרים מתאימים לשוק – ובמהירות.
לסיום, עלה נושא אבטחת הרשת. "האבטחה הוא תחום ש-Freescale משקיעה בו רבות", אמר ויינרייט. "אנחנו משלבים במעבדים ובבקרים שלנו גם יכולות אבטחה רבות והתרומה שלנו היא ברמת ההתקן, בסיליקון. הציבור יקבל את האינטרנט של הדברים והוא יהיה באמת בשימוש רק אם הוא ירגיש שהמידע מאובטח. זה נושא חשוב מאוד".
תגובות
(0)