מחקר: הפרטיות ברשת היא פנטזיה
"הפרטיות תיהפך ל-פטיש, מושא כמיהה וגעגוע", קובעים חוקרי מכון פיו בדו"ח חדש שבוחן את הנושא בעשור הקרוב ● מרבית המומחים מעריכים שבתוך עשור, לא תהיה יותר פרטיות, ושכדי להציל אותה צריך לקרות אירוע כמו "אסון צ'רנוביל"
אם אתם עדיין מחזיקים בתקווה לשימור הפרטיות ברשת, נראה שתצטרכו לבצע התאמות ושינויים באידיאלים שלכם. עתיד הפרטיות ברשת מעורפל ועל הכתפיים של קובעי המדיניות והמחדשים הטכנולוגיים ניצבת משימה כבדת משקל – כך עולה ממחקר חדש של מכון פיו (Pew Research Center), שבוחן את דפוסי ההתנהגות של תושבי ארצות הברית.
במחקר, שנושא את הכותרת "עתיד הפרטיות", שאל ארגון Internet & American Life Project של מכון המחקר את המומחים האם יהיה ביכולתם "ליצור, עד 2025, תשתית מבוססת הזכות לפרטיות, שתהיה מאובטחת, מקובלת ופופולרית; שתאפשר חדשנות עסקית והפקת תועלות עסקיות – ובה בעת תספק למשתמשים יכולת להגן על המידע האישי שלהם, בפורמטים קלים לשימוש?"
כ-55% מהמשיבים ציינו שהם לא חושבים שהתרחיש האמור יתממש, ואילו 45% העריכו כי בעשור הקרוב תוקם תשתית אינטרנט שהפרטיות בה תהיה משביעת רצון. השוללים נימקו את תשובתם בכך ש-"אין לממשלות תמריץ לטפל בתחום בהיבט הרגולטורי ואין לחברות תמריץ לעשות זאת בלי רגולציה; קיימים אתגרים לוגיסטיים ליצירת מערכת גלובלית שתטפל בתחום הפרטיות באופן יעיל; והאדישות של אנשים בנוגע לפרטיות שלהם הולכת וגוברת".
כלל המשיבים חלקו דעה לפיה החיים המקוונים הם מטבעם פומביים – נתון שלא יפתיע כל מי שמנוי על רשת חברתית או קרא חדשות בשנים האחרונות. המכון בחר להדגיש את תגובת אחד המשיבים, בעילום שם, לפיה "פרטיות תהיה הטאבו החדש ולא תהיה מוערכת או מובנת על ידי הדורות הבאים".
מרבית המשיבים הסכימו כי פרטיות ואבטחה הם נושאי יסוד בעולם הדיגיטלי; אנחנו חיים במצב חסר תקדים שבו יש מעקב אחרי הפרט בכל מקום; אנחנו צריכים קצת יותר מאשר נוחות אישית על מנת שייאלצו אותו לחלוק מידע אישי; ונורמות הפרטיות משתנות תמיד.
"מרוץ חימוש מתגלגל" בנושא הפרטיות
נושא נוסף שעולה מתגובות המומחים הוא שמתקיים "מרוץ חימוש מתגלגל" בין שני וקטורים: טכנולוגיה להגנת הפרטיות וטכנולוגיה חודרת-פרטיות. "כפי ש-Google Glass ופרויקטים דומים צומחים, האינטרנט של דברים הופך להיות מודע לכל דבר, פשוטו כמשמעו. כאשר מתכנתים מתחילים 'לקפוץ' על תוכניות אלגוריתמיות שמטרתן לנפות ולחזות את הנתונים, מושגים כגון פרטיות ייחשבו כ-פטיש (Fetish), מושא כמיהה וגעגוע", כתבו החוקרים.
המחקר מדגיש את העובדה שכבר כיום מתבצע איסוף מידע רחב היקף על המשתמשים – כשהם קונים באינטרנט, מבצעים שאילתת חיפוש, מדווחים על מיקום, ושולחים או מקבלים מיילים והודעות ברשתות החברתיות. המומחים שהשיבו למחקר ציינו כי "כל אלה מהווים צמצום היקף הפרטיות של הגולשים ומנגד, עוד ועוד פריטי מידע שניתן לאסוף על ידי חברות טכנולוגיה ומתווכי נתונים".
אין תמריץ להגנת הפרטיות
"רוב המומחים מאמינים שלעסקים ולממשלות יש תמריץ קטן מאד לחזק את הפרטיות", אמרה ג'אנה אנדרסון, מנהלת Elon's Imagining the Internet Center. "זה נובע, בחלקו, מכך שאנשים הוכיחו שהם יחשפו את הפרטים האישיים שלהם בתמורה למשהו קטן כמו כוס קפה בחינם". היא ציינה כי המגמה תלך ותגדל, עם הופעת טכנולוגיות למעקב אחרי נתוני כושר גופני, בתים חכמים, מכוניות חכמות וטכנולוגיות לזיהוי פנים. "כל אלה וטכנולוגיות אחרות יפיקו עוד ועוד מידע אישי", אמרה.
החוקרים ציינו כי המוטיבציה של המשתמשים להילחם בתופעה נמוכה. לדבריהם, "על מנת שיקרה משהו דרמטי בתחום הפרטיות, אנשים עשויים להזדקק לנותן מוטיבציה בצורה של אירוע גדול – 'אסון צ'רנוביל של הפרטיות'".
"תאוות בצע של תאגידים"
על פי העתידן מרסל בולינגה, "ההיעלמות של הפרטיות תתקבל בקלות כנורמה החדשה, במיוחד על ידי הצעירים. נאמץ ב-100% את השקיפות ואת האובדן המוחלט של הפרטיות, ונחיה בהבנה בעולם בו סודות אינם קיימים עוד. ההשפעה החברתית של שערוריות שיחשפו סודות תקטן, משום שאי אפשר להגיב כל הזמן בזעם כאשר סודות נחשפים כל הזמן".
לדברי דנה בויד, חוקרת במיקרוסופט (Microsoft), "אני צופה שהדינמיקה שתיווצר בין האבטחה לפרטיות תהיה בעשור הבא בלגן ארור, כשהיא טובעת בביצה של פוליטיקה מכוערת ותאוות בצע של תאגידים".
תגובות
(0)