הממשלה תשקיע בתקשוב ב-2015 יותר מחצי מיליארד שקלים

כך חשף יוסי קטריבס, המשנה למנכ"ל משרד ראש הממשלה, בכנס eGov של אנשים ומחשבים ● קטריבס הרחיב על הפעילות הממשלתית הצפויה בתחום בשנה הבאה ואמר כי "צריך להשתפר, כדי שהממשלה תוביל את אומת הסטארט-אפים"

יוסי קטריבס, המשנה למנכ"ל משרד ראש הממשלה. צילום: קובי קנטור

הממשלה תשקיע משאבים רבים בתקשוב הממשלתי בשנת 2015 – יותר מחצי מיליארד שקלים, כך חשף יוסי קטריבס, המשנה למנכ"ל משרד ראש הממשלה, בכנס WORLD e-Gov Forum 2014 של אנשים ומחשבים.

קטריבס היה דובר המפתח במליאה המרכזית של הכנס, שנערך היום (ד') במרכז הכנסים אבניו שבקריית שדה התעופה, בהשתתפות מאות מקצוענים מהמגזר הציבורי. הנחה את המליאה ד"ר נחמן אורון, יועץ מחשוב בכיר למגזר הממשלתי.

בדבריו ציין קטריבס כמה נתונים לא מחמיאים על מצבה הדיגיטלי של ישראל: היא נמצאת במקום ה-29 והאחרון בין המדינות שנמדד אצלן הנושא; במדד ניצול תשתיות האינטרנט בבתי הספר עומדת ישראל במקום ה-23 מתוך 34; ובתחום הקניות דרך הרשת היא מדורגת במקום ה-21 מתוך 33 מדינות שנבדקו. "לא ראוי שישראל תימצא במקום בינוני ומטה", אמר.

לדברי המשנה למנכ"ל משרד ראש הממשלה, "התחום הדיגיטלי טומן בחובו הזדמנויות כספיות. למשל, עלות ממוצעת של שירות דיגיטלי נמוכה פי 50 מזו של שירות פרונטלי. המשק הבריטי חסך 1.8 מיליארד ליש"ט מאחר שעבר באופן מלא לשירותים דיגיטליים ובוצע בו איחוד חוות שרתים של אתרים. הטמעה ממשלתית של ICT תורמת להאצת הצמיחה המקומית".

קטריבס התייחס גם לתחום החינוך ואמר כי "צריך לייצר תכנים דיגיטליים שיחליפו את המתכונת של ספרי הלימוד".

צילום ועריכת וידיאו: ליאור רויבינשטיין

בדבריו תיאר קטריבס בפני משתתפי הכנס שני מהלכים בולטים שנעשים בימים אלה בתקשוב הממשלתי: הקמת מיזם ישראל דיגיטלית ומעבר התקשוב הממשלתי מהאוצר למשרד ראש הממשלה.

"פרויקט ישראל דיגיטלית יצא לדרך לאחר הערכת מצב שבוצעה בשנה שעברה", ציין. "מדובר באחד מששת הנושאים האסטרטגיים של הממשלה. זה לא מיזם טכנולוגי אלא מיזם חברתי. המאמץ שראש הממשלה מוביל יביא לכך שב-2015 לתקשוב הממשלתי יהיו ארבע רגליים: מטה קיברנטי לאומי; היחידה ליישומים ביומטריים; הקמת מטה ישראל דיגיטלית; והעברת רשות התקשוב הממשלתית ממשרד האוצר למשרד ראש הממשלה. התכנית טובה, אנחנו ניבחן בהוצאתה לפועל".

"המנמ"רים הם שחקנים חשובים בישראל דיגיטלית", אמר קטריבס. "אסור למנכ"לים לוותר עליהם. אבל, אל להם למנמ"רים להוביל את האסטרטגיה, את זה יעשו המנכ"ל ואנשי המקצוע בכל משרד ממשלתי".

התקשוב הממשלתי: הייעוד, התפקידים והאתגרים

קטריבס ציין את החלטת הממשלה על הרחבת תחומי התקשוב הממשלתי והדגיש כי "היא מחויבת לה". לדבריו, ייעוד התקשוב הממשלתי הוא לשמש כמרכז ידע ויועץ מקצועי לנושא; להיות גורם המייעל את מערך התקשוב ומקדם חדשנות; ולהעמיד טכנולוגיות מתקדמות לשיפור השירות לציבור.

תפקידי התקשוב הממשלתי אותם ציין המשנה למנכ"ל משרד ראש הממשלה הם: קידום תשתיות טכנולוגיות רוחביות; ליווי ובקרה של פרויקטי תקשוב משמעותיים; קביעת תקנים וסיוע בהטמעתם; וגיבוש מתודולוגיה לניהול פרויקטי IT.

"קיימים כמה אתגרים רוחביים לתקשוב הממשלתי", אמר קטריבס. "יש לערוך מדיניות של הזדהות, אבטחת מידע והגנת הפרטיות; לטפח את ההון האנושי; לנוע למחשוב ענן; לפתח אוריינות דיגיטלית; ולשאוף לממש ערכים מכוננים, דוגמת ממשל פתוח, עם שיתוף מידע וידע. יש לעשות את כל זאת כאשר האזרח במרכז, עם קדמה טכנולוגית, ניהול מבוסס ידע והתייעלות כלכלית".

הוא אמר כי "לצד שיתופי הפעולה הפנים ממשלתיים, יש להגדיל את השיתוף ברמה הבינלאומית, בין השאר עם האו"ם, ה-E5, ה-EC וה-OECD".

ד"ר נחמן אורון, יועץ מחשוב בכיר לממשלה. צילום: קובי קנטור

ד"ר נחמן אורון, יועץ מחשוב בכיר לממשלה. צילום: קובי קנטור

קטריבס סיכם באמרו: "אין לנו במה להתבייש, עלינו רק צריכים להוציא לפועל את מה שאנחנו מתכננים. נדרש להגיע למרב הריכוז במאמץ הדיגיטלי, לשיתופי פעולה ברמות הלאומית והבינלאומית כאחד. יש מה לעשות יותר טוב, ואני מקווה שממשלת ישראל תוביל את אומת הסטארט-אפים".

"השנה הוטמעו בממשלה מגה מערכות IT"

ד"ר נחמן אורון, יועץ מחשוב בכיר לממשלה, אמר בכנס כי "בשנה האחרונה עלו לאוויר של מערכות IT ממשלתיות ענקיות, שפותחו במשך שנים, ביניהן מערכת כלים שלובים של רשות האכיפה והגבייה, מערכת שער עולמי לסחר החוץ של מדינת ישראל ומערכת רימון של האגף להסדר מקרקעין (טאבו)".

לדבריו, "מה שמאפיין אותן הוא שהן בעצם לא מערכות אלא מגה-מערכות, לא נראה כמותן בעתיד. בעתיד נראה מערכות IT ממשלתיות שעולות לאוויר בזריזות ובשלבים".

בהמשך ציין ד"ר אורון כי "כרמלה אבנר התפטרה מתפקיד ראשת מטה התקשוב הממשלתי לפני שנה וחודשיים ומאז מתעכבת בחירת המחליף. אני מקווה מאוד שהדבר יתקדם ונראה מינוי ראוי".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ד"ר יוסף דלין

    הבעיה העיקרית עם אתרי הממשלה היא - human interface/ - ממשק המשתמש. קשה להגיע לאן שרוצים. אני מציע שלכל אתר ממשלתי תהיה אפשרות למשתמש להעיר מה הפריע לו והקשה עליו ולא אפשר לו להגיע למידע שחיפש., אז ניתן יהיה לשפר את ממשק המשתמש. בהצלחה ד"ר יוסף דלין

אירועים קרובים