מערכת נט המשפט עלתה לאוויר בבתי המשפט של מחוז תל אביב

הטמעתה של המערכת לניהול ממוחשב של תיקי בית המשפט, שנס היא האינטגרטור שלה, צפויה להסתיים בכל בתי המשפט בארץ במרץ 2010 ● למערכת אין תכנית גיבוי והמשכיות עסקית ● השופט משה גל, מנהל בתי המשפט: "לא אפטר עובדים, אך יבוצעו הסבות תפקידים" ● אפי קוטק, נשיא נס ישראל: "השימוש במערכת יביא לחסכון בכריתה של 100 אלף עצים מדי שנה"

מערכת נט המשפט, לניהול ממוחשב של התיקים המתנהלים בבתי המשפט – עלתה היום (ד') לאוויר בבתי המשפט של מחוז תל אביב. את הפרויקט, שעלותו הכוללת היא יותר מ-100 מיליון שקלים, מבצעת נס (Ness) ישראל. עד כה הוטמעה המערכת  ב-18 מתוך 40 בתי משפט בארץ: בבתי המשפט במחוז חיפה, במחוז הצפון ובחלק מבתי המשפט במחוז המרכז. לפי התוכנית, פריסת המערכת תסתיים במרץ 2010, עם השלמת השקתה בבתי המשפט במחוז הדרום ובירושלים.

המערכת, שפיתוחה החל ב-2003 על ידי נס, יבמ (IBM) וטלדור, עתידה להחליף את מערכות המידע הנוכחיות. היא מבוססת על תיק אלקטרוני ללא נייר, המזמן לכל משתמש בה את המשימות המוטלות עליו, באמצעות סל העבודה הממוחשב. המערכת מטפלת בכל מחזור החיים של התיק – החל מפתיחתו, דרך קביעת הדיונים וניהולם, זימונים והמצאות, בקשות והחלטות, פרוטוקולים ומוצגים, גזרי ופסקי דין, אגרות וקנסות ועד לסגירת התיק או הערעור. המערכת נגישה לכלל המשתמשים המשתלבים בתהליך העבודה באמצעות מאגר נתונים משותף, ומאפשרת שקיפות, נגישות וזמינות. בהיבט הטכנולוגי, המערכת מבוססת על טכנולוגיית מיקרוסופט (Microsoft) וארכיטקטורת Smart Client מרובת שכבות. מרכז המיחשוב של נט המשפט כולל כ-400 שרתים.

עד כה משרתת המערכת כ-1,800 משתמשים מתוך כ-3,500 שצפויים להשתמש בה בסיום ההטמעה. ביום עבודה ממוצע מיוצרות באמצעותה 20 מיליון שאילתות, 1.9 מיליון פעולות, וכן נפתחים 1,100 תיקים, נחתמות 6,500 החלטות, נקבעים 4,000 דיונים, מוגשות 2,700 בקשות ומופקות 14,000 המצאות.

במסיבת עיתונאים שנערכה לרגל העלאת המערכת בתל אביב, אמר ירדן ירדני, מנהל פרויקט מיחשוב בתי המשפט, כי "המערכת מעניקה למשתמשיה יתרונות רבים ומייעלת את תהליכי העבודה באופן ניכר". לדבריו, במערכת קיים תיק אלקטרוני, המרכז את כלל המידע והוא נגיש לכל המשתמשים בו זמנית; כל תיק משויך לתהליך בהתאם למנוע חוקים שאופיין במערכת, כשבכל רגע נתון קיימת משימה לביצוע. המערכת משבצת תיקים לשופטים ומשימות למזכירויות, ומאפשרת לציבור עורכי הדין  לבצע פעולות שונות תוך ייעול העבודה וחיסכון בזמן ובמשאבים.

השופט משה גל, מנהל בתי המשפט, אמר, כי "העבודה באמצעות המערכת היא אתגר משמעותי. מימוש הפרויקט הוא כורח המציאות נוכח התפתחות הטכנולוגיה מחד והתיישנות המערכות הקיימות מאידך. מדובר בשינוי משמעותי בהיבטי העבודה הארגונית וברמת השופט הבודד. הטמעת מערכת חדשה בסביבה מורכבת ודינמית היא דבר שדורש משאבים רבים, אורך רוח ובעיקר סבלנות. תוך שנה וחצי המשתמשים לא יוכלו בלעדיה". השופט גל ציין, כי למערכת אין תכנית המשכיות עסקית, BC, ו-DRP, כיוון שהכוונה היא להשתלב בתכנית ה-DRP הכוללת, לכשתמומש. הוא ציין, כי אין בכוונתו לפטר כוח אדם בשל הטמעת המערכת, אלא לשנות תפקידים של עובדים. כך, למשל, פקידי העזר יסרקו מסמכים, תהיינה שתי קלדניות לשופט – ולא אחת, ועוד. "המטרה היא לנהל את בתי המשפט בצורה אפקטיבית ויעילה", אמר השופט גל, "ולאפשר למשתמשים – כגון עורכי הדין – להגיע כמה שפחות למזכירויות בתי המשפט".

אפי קוטק, נשיא נס ישראל, אמר, כי השימוש במערכת יביא לחסכון בכריתה של 100 אלף עצים בשנה. לדבריו, "החזון בפיתוח המערכת הוא של שקיפות, זמינות ונגישות. המערכת מייעלת את תהליכי העבודה, תורמת לאיזון העומסים ואף חוסכת בזמן".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים